نوسان نرخ‌ها بازار را ناآرام كرد

روز گذشته برخی از بازاریان تهران به‌دلیل رکود حاکم بر بازار، بالا‌بودن نرخ ارز و کمبود مشتری دست به اعتراضاتی زدند که با واکنش برخی مسئولان همراه شد. در ادامه به برخی از این اظهارنظرات پرداخته‌ایم.
تشکیل جلسه برای بررسی وضعیت بازار
معاون سیاسی و امنیتی استاندار درباره تعطیلی بازار تهران گفت: جلسه شورای تامین استان برای بررسی وضعیت بازار تهران برگزار شده است. محسن همدانی‌نسج با بیان اینکه پلیس در محدوده بازار حضور دارد، به ایلنا، اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در حال حاضر کنترل اوضاع است. او خاطرنشان کرد: باید خواسته‌های بازاریان را بشنویم و ببینیم چه خواسته‌هایی دارند و به نسبت آن یا باید پاسخگوی مشکلات باشیم یا اینکه دوستان صبر کنند تا مشکلات حل شود.
بازار به وضعیت عادی باز می‌گردد


رئیس هیات امنای مرکزی بازار تهران از اعتراض بخشی از کسبه بازار تهران شامل بازار کیلویی‌ها، چارسو کوچک و پارچه‌فروشان خبر داد و به ایسنا گفت: خواسته کسبه بازار بحق است و می‌خواهند تکلیف بازار ارز یک بار برای همیشه روشن شود که امیدواریم با رسیدگی به مشکلات آنها، بازار به حالت عادی بازگردد. عبدا... اسفندیاری افزود: کسبه بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص‌نشدن کالاها، نبودن معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و غیره اعتراض دارند و با توجه به این‌که در چنین شرایطی به هیچ‌وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند تا تکلیفشان روشن شود. او با بیان این‌که مسائلی مبنی بر مدیریت‌شده‌بودن چنین اعتراضاتی به هیچ‌وجه صحت ندارد، ادامه داد: اگر یک فروشنده کالایی را ۵۰۰۰تومان خریداری کرده باشد و آن را بفروشد چند روز بعد باید آن را ۷۰۰۰ تومان یا حتی بیشتر بخرد؛ بنابراین حتی در جایگزینی کالا در مغازه خود با ضرر و زیان مواجه می‌شود. در چنین شرایطی قطعا هیچ ‌عرضه‌ای منطقی نخواهد بود و فروشی صورت نمی‌گیرد. اسفندیاری تصریح کرد: کسبه بازار نگران آینده، معیشت خود و بازار هستند و مسئولان حداقل باید پاسخگو باشند و از این زاویه اگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که خواسته آنها بحق است. البته این که گفته می‌شود احتکار در بازار وجود دارد و برخی با دلار ۴۲۰۰تومانی کالا وارد کرده‌اند و آن را گران‌تر می‌فروشند یا احتکار می‌کنند، صحت ندارد؛ چراکه حداقل ۴۷ تا ۵۰ روز طول می‌کشد تا محصولات و کالاهای خریداری‌شده از آب بگذرد و به گمرکات برسد. او تاکید کرد: در شرایط کنونی امروز مسئولان بخش دولتی و خصوصی باید قاطعانه ورود کنند و یک بار برای همیشه مشکلات موجود در بازار از جمله نوسانات ارزی را پاسخگو باشند تا شاهد چنین وضعیتی نباشیم.
تعطیلی بازار طلافروشان شایعه است
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: مغازه‌های طلافروشی در بازار بزرگ باز هستند و در صورت داشتن مشتری فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه تعطیلی یا عدم فروش در این بخش نداریم. ابراهیم محمدولی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات تهیه شده و مشاهدات، بازار بزرگ طلا در آرامش بسر می‌برد و چراغ طلافروشی‌ها روشن است. برخی به‌دنبال شیطنت‌ هستند و شایعاتی مبنی بر تعطیلی کسبه بازار از جمله طلافروشی‌ها را مطرح کرده‌اند که صحت ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با اشاره به رکود بازار، اظهار کرد: پاساژهای طلافروشی دارای دوربین و نگهبان هستند و ممکن است در این زمان نگهبانان هوشیارتر نسبت به قبل فعالیت کنند که در این شرایط منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما مغازه‌ها در پاساژهای طلافروشی بازارهای بزرگ باز هستند و در صورت داشتن مشتری فعالیت می‌کنند. محمدولی تاکید کرد: صنوف مرتبط با فروش سکه نیز در بازار بزرگ فعال هستند.
مغازه‌ها رونق می‌خواهند
رئیس پیشین انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: موضوع اعتصاب در بازار مطرح نیست. موجی که در بازار به‌وجود آمد مربوط به یک سری مطالبات از دولت بود و اگر دیدید که کرکره برخی از مغازه‌ها پایین آمده تنها به‌دلیل موضوع امنیتی بازار بوده است. عباداله محمدولی در این باره به ایلنا، افزود: تا زمانی که فکری برای تولید و صنعت کشور نشود و نیروهای شاغل و واحدهای کسب‌و‌کار به آینده شغلی‌شان امیدوار نشوند این وضعیت بهبود نمی‌یابد. او با بیان اینکه دولت این امید را باید وارد بازار کند، ادامه داد: امروز اکثر واحدهای تولیدی ما در رکود بسر می‌برند که باید مجددا به فکر فعال‌کردن آنها باشیم، یک بازار خوب مستلزم پیشتیبانی موسسات مالی و بانک‌ها از صنایع خرد در کشور است. محمدولی با تاکید بر اینکه امروز باید این حمایت‌ها در چرخه تولید ادامه داشته باشد، تصریح کرد: کارگر و کارفرما با هزاران امید در این فضا در حال فعالیت هستند و باید در این بازار ملتهب امیدوار شوند، بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه‌های ما که سرگردان هستند باید مجددا به سمت تولید در کشور هدایت شوند. او افزود: اشتغال ما باید یک اشتغال پایدار همراه با توسعه باشد تا بازار بتواند مولد و زنده به حیات خود ادامه دهد. مطالبات بازار همیشه از دولت مطرح بوده اما باید به‌دنبال دغدغه‌های صنفی بود این مغازه‌ها رونق می‌خواهند، مشتری می‌خواهند، اما متاسفانه امروز با وجود این گرانی‌ها مشتری را از بازار طلا بیرون کرده‌ایم.
بازار بزرگ در آرامش است
رئیس اتاق اصناف با اعلام اینکه بازار بزرگ تهران در آرامش است و فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد، گفت: صف بازاریان که بحق به برخی مشکلات هم معترض هستند از جمع محدود اخلالگر جداست. علی فاضلی به تسنیم، اظهار کرد: اتحادیه‌های مربوط در بازار در محل مستقر هستند. او تصریح کرد: بازار بزرگ تهران در حال فعالیت است و روال معمول خود را طی می‌کند. او با بیان اینکه ما پیگیر مطالبات اصناف و بازاریان هستیم، گفت: بازار اکنون آرام است؛ قصور در بازار به‌دلیل افزایش نرخ ارز باعث شده است که تعدادی از افراد معترض باشند اما مطالبات آنها توسط اتاق به دولت منتقل می‌شود و این امور توسط ما در حال پیگیری است. رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف حواسشان باشد که در این وضعیت برخی عناصر غیر که دل در گرو دیگران دارند به صفوف متحد بازار که ولایت‌مدار هستند نفوذ نکنند تا به نام آنها کار خلافی انجام نشود. فاضلی گفت: هرگونه تذکر و تجمع صنفی باید از طریق اتاق اصناف پیگیری شود و ما نیز آن خواسته‌های بحق اصناف را پیگیری می‌کنیم و کوتاه نخواهیم آمد. او تاکید کرد: اتاق اصناف در تعامل با دولت مشکلات موجود در بازار را حل می‌کند و پیگیر مطالبات به‌حق صنفی مردم است.
مشکلات بالا‌بودن نرخ ارز برای مغازه‌دارها
رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان گفت: دولت قول داده بود که ارز 4200تومانی برای خرید مواد اولیه اختصاص دهد، اما کار به بوروکراسی اداری کشیده شد و هنوز انجام نشده است. مجتبی درودیان‌نقوسیان به ایلنا درمورد اعتصاب بخشی از بازار بزرگ تهران، اظهار کرد: تولیدکنندگان با مشکل بزرگی به نام کمبود یا نبود مواد اولیه مواجه هستند. از طرفی هم اگر مواد اولیه هم باشد به‌دلیل بالا‌بودن نرخ دلار و نوسانات آن برای مغازه‌دارها هم فروش آن صرف نمی‌کند و نمی‌توانند کالا را جایگزین اجناس قبل کنند. او افزود: قیمت دلار امروز ثابت نیست، مساله و مشکل اصلی این است. اگر دلار روی یک مبلغ ثابت شود تولیدکننده می‌داند که باید با این مبلغ جنس تهیه کند و کار را شروع کند، اما ثباتی وجود ندارد. دولت قول داده بود که ارز 4200تومانی برای خرید مواد اولیه اختصاص دهد. این مساله هم تا حدودی توسط اتاق اصناف انجام شد اما کار به بوروکراسی اداری کشیده شد و هنوز انجام نشده است. درودیان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم این وضعیت و اعتصاب ادامه‌دار نباشد آن هم در شرایطی که همه دنیا به‌دلیل برجام متوجه ما شده است. او تاکید کرد: اگر نرخ ارز ثابت شود می‌توانیم برای تولید و توزیع هم تصمیم بگیریم.
نبود ثبات اقتصادی؛ ریشه تعطیلی بازار
دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تاکید کرد: با توجه به اینکه عده‌ای به بازار آمده‌اند و من ماهیتا نمی‌دانم چه کسانی بودند اما با توجه به اینکه بستر آن در بازار آماده بود و نارضایتی کسبه و بازار هم وجود داشت، تقریبا بازار را برای دو، سه ساعت بستند. احمد کریمی‌اصفهانی به ایلنا، گفت: دولت باید بداند که چنین آتش زیر خاکستری وجود دارد که دلیل آن نبود ثبات اقتصادی و وضعیت امروز اقتصادی ماست. کریمی‌اصفهانی با اشاره به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور اظهار داشت: قیمت کالاها مرتبا رو به افزایش است و از طرف دیگر کسی که کالایی را می‌فروشد نمی‌تواند جایگزین آن را دوباره تامین کند و کسی فروشی ندارد و این بی‌ثباتی باعث شده که نه خریدار و نه فروشنده راضی نباشند.
 
 
تشكيل 4كميته براي پيگيري مطالبات بازاريان در اتاق اصناف
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با اصناف با صدور دستور تشکیل کمیته‌های ویژه حل مشکلات اصناف و بازاریان گفت: در سایه حفظ امنیت و همراهی اصناف آرامش دوباره به بازار برخواهد گشت. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در جلسه عصر دیروز با نمایندگان اتحادیه‌های صنفی با دستور شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا ۴ کمیته متشکل از نمایندگان اصناف برای بررسی و حل مشکلات پیش روی بازاریان و اصناف تشکیل شود و تمامی واحد‌های دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی از مرحله تخصیص تا عرضه مورد نظارت جدی قرار بگیرند. در این کمیته که قرار است با هماهنگی سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارتخانه تشکیل شود، مهم‌ترین مسائل پیش روی اصناف از جمله موضوعات ترخیص کالا در گمرک و ارز پیگیری خواهد شد. محمد شریعتمداری در این جلسه، تصریح کرد: اتفاقات اخیر در بازار با دلسوزی و همراهی نظام و اصناف منجر به حادثه نخواهد شد و همراهی اصناف می‌تواند جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیرد. وی با بیان اینکه در چنین موقعیت‌هایی یک انسجام میان نظام و مردم شکل بگیرد، بیان کرد: نباید بگذاریم هزینه‌ای به نظام تحمیل شود و در سایه حفظ امنیت و همراهی اصناف آرامش دوباره به بازار برخواهد گشت. شریعتمداری با تاکید بر اینکه دشمن از رسیدن به مقاصد خود باید ناامید شود، تاکید کرد: اصناف همواره با نظام و همه دولت‌ها همکاری داشته‌اند که این مایه افتخار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با تشبیه فشار‌های اقتصادی کنونی به فشار‌های زمان جنگ تحمیلی تصریح کرد: لازمه عبور از این فشار‌ها صبر و تحمل است.