برگ جديدي از تخلفات واگذاري املاک نجومي


گروه اجتماعي: عضو شوراي شهر تهران با اشاره به نتايج آخرين جلسه شورا با سازمان املاک و مستغلات شهرداري، به گزارشات و جزييات بيشتري در خصوص ۱۳۰۰ ملک واگذار شده اشاره کرد. به گزارش ايلنا مجيد فراهاني درباره آخرين نتايج بررسي در رابطه با واگذاري غيرقانوني املاک با اشاره نتايج تحقيقات اين سازمان افزود: براساس بررسي‌هاي ما در حال حاضر بيش از هزار و صد ملک از املاک شهرداري تهران کماکان در دست اشخاص حقيقي و حقوقي و نهادهاي مختلف قرار دارد. اين آمار البته بيشتر از اينها بوده اما تاکنون در ماه‌هاي گذشته با پيگيري کميته سه نفره سازمان فرايند بازپس‌گيري حدود ۱۵۰ ملک به نتيجه رسيده است. سازمان املاک به شکل مستمر در حال پيگيري حقوقي اين مساله است تا بتواند املاکي در اصل متعلق به مردم است و بدون ضابطه در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي و نهادها قرار گرفته است را پس گرفته و نهايتا به مصارف عامه مردم برساند.
عضو شوراي شهر با بيان اينکه املاک و زمين‌ها بدون هيچ گونه ضابطه‌اي در اختيار برخي نهادها قرار داده شده است، گفت‌: مساله اساسي اين است که سازمان املاک و مستغلات در خصوص اشخاص حقيقي راحت‌تر از نهادها مي‌تواند، املاک را بازگرداند. برگرداندن املاک واگذار شده به نهادها البته بسيار سخت‌تر بوده و تعدادشان هم کم نيست. فراهاني با بيان اينکه سازمان املاک مستغلات شهرداري اين هزار و اندي ملک و زمين را بررسي کرده است، افزود: سازمان املاک يک هيات سه نفره را مشخص کرده و اين سه نفر تاکنون به بسياري از املاک واگذار شده مراجعه کرده‌اند. براساس گزارشا‌هاي آنها، بخشي از اين املاک واگذار شده حتي قرارداد هم ندارند. بخشي نيز در پوشش کاربري عام المنفعه واگذار شده اما متاسفانه از آنها استفاده تجاري کرده‌اند. همه اين موارد در حال ثبت و ضبط است و برايشان پرونده بازپس‌گيري تشکيل شده است.
رييس کميته بودجه شوراي شهر افزود: غالبا املاکي که به صورت رايگان واگذار شده با دستور شهردار اسبق تهران، معاونان ايشان يا قائم مقام شهردار در اختيار اشخاص حقيقي صاحب نفوذ يا نهادها قرار گرفته و هنوز هم در اختيارشان است. ما به شدت پيگير اين مساله هستيم و معتقديم که اين املاک به مردم تعلق دارند و بايد به آنها برگردد. اغلب املاک ارزش بالايي دارند، براي مثال ملکي وجود دارد که بيش از هزار ميليارد ارزش داشته و واگذار شده است، اعداد بالا هستند. اين عضو شوراي شهر پايتخت همچنين در ادامه با بيان اينکه يکي ديگر از تخلفات صورت گرفته انواع و اقسام واگذاري‌ها در قالب تعاوني‌هاي مسکن است، خاطرنشان کرد: املاک نجومي‌تنها يک نمونه کوچک از تخلفات موجود در تعاوني‌هاي مسکن است. يک تعاوني در قالب اعضايي خاص منتسب به اعضاي تعاوني مسکن منطقه يا سازمان و شرکت خاص تشکيل مي‌شده و املاک و زمين‌هاي شهرداري را با قيمت‌هاي بسيار پايين و نيز تخفيفات بالا دريافت کرده و‌ بعد زمين يا ملک را بين اعضاي خود تقسيم مي‌کردند. درحقيقت املاک نجومي‌يک بخش کوچکي از تخلفات اينگونه تعاوني‌هاي مسکن بوده است.
اين عضو شوراي شهر در پاسخ به اين سوال که اين واگذاري‌ها در چه فرآيند زماني و توسط چه کساني صورت گرفته است و آيا قائم مقام شهردار اسبق در اين واگذاري‌ها نقش داشته است يا خير؟ گفت: بررسي ما نشان مي‌دهد قريب به نيمي‌از واگذاري‌ها دقيقا در سال‌هاي منتهي به انتخابات اتفاق افتاده و رويکردهاي سياسي و حزبي پشت برخي از اين واگذاري‌ها بوده است. اگر کسي ذره‌اي حلال و حرام سرش شود و يا به حفظ منافع مردم متعهد باشد با شنيدن و دانستن اين اطلاعات اگر بميرد، حق دارد. وي درخصوص ردپاي قائم مقام شهردار اسبق نيز تصريح کرد: بسياري از واگذاري‌ها با دستور مشخص شهردار اسبق يا برخي معاونين ايشان صورت گرفته است. اما هنوز براي ما مشخص نيست که برخوردهاي اخير قضايي با قائم مقام شهردار يا معاونين ايشان به دلايل اين واگذاري‌هاست يا خير؟