نفت 90 دلاری در راه است

طبق گفته تحليل‌گر «بانک آو امريکا مريل لينچ»، احتمال اين وجود دارد که با اختلال در عرضه نفت خام جهان به علت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، قيمت‌هاي نفت به ۹۰ دلار هم برسد.
طبق گفته تحليل‌گر «بانک آو امريکا مريل لينچ»، احتمال اين وجود دارد که با اختلال در عرضه نفت خام جهان به علت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، قيمت‌هاي نفت به ۹۰ دلار هم برسد.
به گزارش مهر به نقل از راشاتودي، طبق گفته تحليل‌گر «بانک آو امريکا مريل لينچ»، احتمال اين وجود دارد که با اختلال در عرضه نفت خام جهان به علت تحريم‌هاي آمريکا بر عليه ايران، قيمت‌هاي نفت به ۹۰ دلار هم برسد.
هوتن يازري، رئيس تحقيقات سهام در بازار اين بانک به سي‌ان‌بي‌سي گفت: ما در شرايطي از قيمت نفت به سر مي‌بريم که بسيار جذاب است و ديدگاه موسسه ما بر اين است که در ربع دوم سال آينده، قيمت نفت خام به ۹۰ دلار خواهد رسيد.


وي ادامه داد: ما به سوي فضايي حرکت مي‌کنيم که در آن اختلال در عرضه در سراسر جهان مشهود شده است و البته رييس‌جمهور ترامپ هم در تلاش براي منزوي کردن ايران و فشار آوردن به متحدان آمريکا براي توقف خريد نفت از اين کشور، بسيار فعال شده است.
از سوي ديگر، طبق نظرسنجي رويترز از ۳۵ اقتصاددان و تحليل‌گر هم پيش‌بيني شد که در سال ۲۰۱۹ قيمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ به طور ميانگين ۷۲.۵۸ دلار براي هر بشکه باشد. اين درحالي است که طبق نظرسنجي ماه قبل، اين قيمت ۹۰ سنت پايين‌تر و ۷۱.۶۸ دلار بود. به اين ترتيب ميانگين قيمت‌هاي پيش‌بيني شده امسال اين اقتصاددانان هم بالا رفت و به ۷۱.۱۵ دلار رسيد.
خريداران مهم نفت خام ايران، شامل ژاپن، هند و کره‌جنوبي، اعلام کرده‌اند که احتمالا با آغاز تحريم‌هاي آمريکا، واردات نفت از اين کشور را متوقف خواهند کرد.
اما تا آن زمان آنها تا مي‌توانند از ايران نفت مي‌خرند. در ماه مي‌واردات نفت خام ايران توسط خريداران بزرگ آسيا به بالاترين ميزان ۸ ماه اخير خود رسيد.
افزايش بهاي معاملات نفت براي چهارمين روز متوالي
به گزارش ايسنا، بهاي معاملات نفت روز جمعه براي چهارمين روز متوالي افزايش يافت و تحت تاثير محدوديت عرضه اوپک، افزايش پيش‌بيني شده در ميزان عرضه و اختلالات غيرمنتظره در صادرات برخي کشورها، رشد هفتگي، ماهانه، سه‌ ماهه و نيم سالانه قابل توجهي را به ثبت رساند.
بهاي معاملات آتي نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۷۰ سنت يا حدود يک درصد افزايش، در ۷۴.۱۵ دلار در هر بشکه بسته شد که بالاترين قيمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود. قيمت قرارداد ماه آتي بيش از هشت درصد در کل هفته گذشته افزايش داشت و رشد ماهانه ۱۱ درصد را به ثبت رساند و براي سه ماهه دوم امسال بيش از ۱۴ درصد افزايش نشان داد. همچنين از ابتداي امسال تاکنون حدود ۲۳ درصد افزايش داشته است. بهاي معاملات آتي نفت برنت با ۱.۵۹ دلار يا دو درصد افزايش، در ۷۹.۴۴ دلار در هر بشکه بسته شد. قيمت نفت برنت در هفته گذشته ۵.۲ درصد و در ماه ژوئن ۲.۴ درصد و براي سه ماهه دوم حدود ۱۳ درصد و از ابتداي امسال تاکنون ۱۸.۸ درصد رشد به ثبت رساند.
قيمت نفت از اختلالات عرضه در ليبي بر سر حق فروش نفت که مانع از ظرفيت صادرات اين کشور شمال آفريقا شده، مورد حمايت قرار گرفته است. به گفته تحليلگران کومرس بانک، در ليبي عرضه حداکثر ۷۸۰ هزار بشکه در روز در خطر است.
از سوي ديگر بازار انرژي به تهديدهاي دولت ترامپ در هفته جاري واکنش نشان داد. کاخ سفيد اعلام کرد آمريکا کشورهايي خواهد بود که واردات‌شان از ايران را تا چهارم نوامبر متوقف نکنند مجازات خواهد کرد. ايران در حال حاضر حدود ۲.۴ ميليون بشکه در روز نفت صادر مي‌کند.
رشد قيمت نفت آمريکا روز پنج‌شنبه پس از اين‌که اظهارات يک مقام وزارت خارجه آمريکا نشان داد واردات نفت ايران ممکن است به صفر نرسد، ضعيف‌تر شد. ترامپ ماه مه از توافق بين‌المللي ۲۰۱۵ با ايران خارج شد و زمينه را براي بازگشت دوباره تحريم‌ها هموار کرد.
به گفته نعيم اسلم، تحليلگر شرکت "تينک مارکتس"، احتمال دارد که مشتريان نفتي ايران تحت تاثير تهديدهاي آمريکا مرعوب شوند با اين همه ايران تنها نياز دارد خريدار بزرگ خود يعني چين را براي ادامه وارداتش متقاعد کند و با توجه به جنگ تجاري ميان آمريکا و چين، اين مساله به هيچ وجه دشوار نخواهد بود.
در مجموع آمار به کاهش ذخاير نفت و افزايش تقاضا براي نفت خام اشاره دارند. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريکا، با وجود رشد توليد اين کشور، ذخاير نفت تجاري در هفته‌ منتهي به ۲۲ ژوئن به ميزان ۱۰ ميليون بشکه کاهش يافت و به ۴۱۶.۶۴ ميليون بشکه رسيد.
بر اساس گزارش مارکت واچ، قيمت نفت در طول سال ۲۰۱۸ تحت تاثير محدود شدن عرضه به بازار به دليل تقاضاي بالا و کاهش عرضه داوطلبانه توليدکنندگان اوپک و غير اوپک، روند صعودي داشته است. عربستان سعودي و روسيه با توافق براي افزايش توليد به ميزان کمتر از آنچه بازار پيش‌بيني کرده بود، به بالا ماندن قيمت‌هاي نفت کمک کرده اند.
به گفته مت اسميت مدير تحقيقات کالا در شرکت "کليپر ديتا"، حتي افزايش توليد نيز بعيد است تقاضاي داخلي و بين‌المللي قوي را جبران کند. در اين بين، آمار گروه خدمات انرژي بيکرهيوز نشان داد شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا هفته گذشته چهار حلقه کاهش يافته و به ۸۵۸ حلقه رسيده است که دومين کاهش هفتگي متوالي به شمار مي‌رود.