پاسخ به ادعای ابر دزدی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌هاست؛ مراکز علمی که در کشور وجود دارد مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات این موضوع را تأیید می‌کند.
به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی که دیروز دوشنبه در موسسه تولید و اصلاح نهال و بذر برگزار شد، گفت: آسیب‌پذیری محل اثر تهدیدات است بنابراین اگر آسیب‌پذیری وجود ندشته باشد چیزی هم نمی‌تواند تهدید کننده باشد. وی خاطرنشان کرد: تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.جلالی افزود: در این مطالعه طی چهارسال گذشته ارتفاعات افغانستان تا مدیترانه مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتیجه این که همه ارتفاعات بالای دو هزار و 200 متر در این محدوده پر از برف ولی ارتفاعات ما خشک بوده است. جلالی در بخش دیگری با بیان این که رابطه تنگاتنگی میان پدافند غیرعامل و تهدید وجود دارد؛ افزود: پدافند غیرعامل براساس سه عنصر شناسایی تهدید، رصد و بررسی تهدید و مقابله با تهدید یا کاهش پیامدهای آن در سطح قابل تحمل عمل می‌کند.وی با بیان این که فناوری به خودی خود می‌تواند هم تهدید داشته باشد هم فرصت افزود: مثلاً در بحث شناسایی از راه دور به وسیله ماهواره اگر این فناوری در اختیار ما باشد فرصت است اما شناسایی امکانات ما برای دشمن را نیز ممکن می‌کند؛ بنابراین فناوری ممکن است تهدیدی نداشته باشد ولی کسی که آن را در اختیار دارد می‌تواند علیه ما تهدید شکل دهد.
منشأ آنفلوآنزای پرندگان مشخص نیست
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهدیدات حوزه زیستی و بیوتروریسم و ارتش‌های بیولوژیک نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امروز جنگ زیستی با هدف آسیب زدن به اقتصاد در دستور کار برخی کشورها قرار دارد و کشورهایی هستند که حملات زیستی هدفمندی انجام می‌دهند. جلالی ادامه داد: سه سال پیش زیتون‌های رودبار دچار حمله زیستی شد و بخش زیادی از محصول از دست رفت؛ این که منشأ این حمله انسانی بود یا خیر مشخص نشد ولی در هر حال نتیجه آن آسیب اقتصادی بود. وی آسیب به مرغداری‌ها را به خصوص در استان البرز که مرکز تولید بخش زیادی از تخم مرغ کشور است، نیز از همین جنس دانست و گفت: در چهار سال گذشته دو بار این اتفاق رخ داده و در هر دو بار هم دام پزشکی مرغ‌های درگیر را معدوم کرده است؛ ریشه و منشأ این اتفاقات پیدا نشده اما همواره وجود دارد.
انتقاد به کاشت هندوانه


وی ادامه داد: تعجب‌آور است که چرا این انتقادات متوجه کاشت هندوانه یا دیگر محصولاتی که غذای اصلی کشور نیست نمی‌شود؛ در هر حال در کنار لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی، به تولید اقلام اساسی در کشور نباید آسیبی وارد شود.رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: سبد اصلی مصرف از مزرعه تا سفره باید مصون باشد و وابستگی جدی در این باره نباید داشته باشیم؛ درست نیست که بذر از خارج وارد و در داخل کشت شود یا واکسن دامی از خارج وارد شود.
 
   خبر مرتبط
مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی : دزدی برف و ابر غیرممکن است
مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: براساس اطلاعات هواشناسی امکان این که کشوری برف یا ابری را بدزدد، وجود ندارد. احد وظیفه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس پدافند غیرعامل مبنی بر این که تیم‌های مشترکی از اسرائیل با همکاری یکی از کشورهای همسایه ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند و همچنین ما با ابردزدی و برف دزدی در کشور مواجه هستیم، به ایلنا گفت: نمی‌دانم ایشان برچه اساسی این موضوعات را مطرح کرده است، احیانا ایشان اسناد و مدارکی در این زمینه دارند و من مطلع نیستم، اما براساس اطلاعات هواشناسی امکان این که کشوری برف یا ابری را بدزدد، وجود ندارد. وی افزود: کشوری نمی‌تواند، ابر بدزدد، اگر این گونه بود پلیس آب در آمریکا ایجاد نمی‌شد چراکه ابرها را از دیگر کشورها می‌دزدیدند و دیگر نیازی به پلیس آب نبود و آن را حذف می‌کردند. وی با بیان این که اگر ابری رطوبت کافی داشته باشد، برف و باران ایجاد می‌شود و در صورتی که نداشته باشد اصلا بارشی نخواهد داشت، افزود: ایران دچار خشکسالی‌های ممتد و این روند جهانی است و فقط شامل ایران نیست. مدیر کل هشدار سریع و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با اشاره به این که کشورهای عراق و ترکمنستان، ازبکستان و آسیای میانه درگیر خشکسالی هستند، تاکید کرد: خشکسالی موضوعی نیست که فقط کشور ما با آن مواجه باشد. وظیفه با بیان این که این‌ها مسائلی است که باید در محیط‌های علمی مطرح شود، تاکید کرد: مطرح کردن این مباحث نه تنها مشکلی را از ما حل نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود از چاره‌اندیشی درست منحرف شویم. اگر فکر کنیم کشوری برف‌ها و ابرهای ما را می‌دزدد و این موضوع صحت نداشته باشد به خطا رفته‌ایم. وی با اشاره به این که هنوز فناوری وجود ندارد که بتواند جو را تغییر دهد، گفت: تولید گازهای گلخانه‌ای توانسته است جو را به نوعی تغییر دهد که با تغییر اقلیم مواجه شویم و دمای کره‌ زمین یک درجه گرم‌تر شود که همین یک درجه باعث بروز خشکسالی‌های متمادی برای کشورها شده است.