7 بسته ضد تحریمی

یک مقام ارشد دولت با اشاره به تهیه هفت بسته اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها و نوسانات ارزی گفت:‌ بخشی از این سیاست‌ها به هماهنگی میان رؤسای قوا، قوه مجریه و قانون‌گذاری در مجلس نیاز دارد.یک مقام ارشد دولتی که نخواست نامش فاش شود ، در گفت‌وگو با فارس خبر داد: به سازمان برنامه و بودجه کشور ماموریت داده شده برای بهبود شرایط اقتصادی برنامه‌ها و سیاست‌هایی در بخش‌های مختلف تهیه و تدوین کند و اکنون مطلع هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند.شایان ذکر است که همه این ۷ بسته لزوما به طور مستقیم به تحریم ها ارتباطی ندارد.
  بسته‌های بودجه‌ای با 3 سناریو
وی با بیان این که بسته سیاست‌های بودجه‌ای به طور کامل آماده شده است و باید تصویب شود، افزود: این بسته با سناریوهای مختلف تحریمی، رونق و ثبات اقتصادی تدوین شده و روز چهارشنبه گذشته با نمایندگان کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس مرور شد که به نظر می‌رسد در روزهای آینده به دولت ارائه خواهد شد.
بسته هدایت نقدینگی با جهت‌دهی به تسهیلات


این مسئول ارشد دولت دومین بسته تهیه شده را مربوط به هدایت و مدیریت نقدینگی در بازار دانست و افزود: در این زمینه با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سیاست‌های اجرایی و نظارتی تهیه شده که در روزهای آینده جزئیات کامل آن مشخص خواهد شد. وی گفت: قطعا به دنبال هدایت این حجم از نقدینگی به سمت تولید و بخش‌های مولد اقتصاد هستیم تا ثبات و آرامش به قیمت‌ها و ارز برگردد. مدیریت ارز، جهت‌دهی به تسهیلات، تشدید نظارت بانکی، رتبه‌بندی و ارزیابی بانک‌ها از سرفصل‌های این بخش است البته در جلسه سران قوا نیز درباره آن بحث خواهد شد و احتمالا بخش‌هایی از آن به قانون گذاری نیاز داشته باشد.
بسته تامین انرژی با تمرکز بر مدیریت مصرف
این مقام ارشد دولتی درباره سومین بسته عملیاتی اقتصادی دولت گفت: تامین انرژی مطمئن برای مردم از دیگر رویکردها و سناریوهای طراحی شده است. وی افزود: با توجه به خشکسالی و شیوه بد مصرف انرژی در کشور، تدابیری در بخش‌های آب، برق و سوخت اندیشیده شده است. نباید اجازه دهیم هر کسی هر طور که می‌خواهد انرژی مصرف کند. پرمصرف‌ها باید رعایت کنند چون هدر رفت زیادی داریم. وی با بیان این که مباحثی مانند کاهش مصرف آب، برق و انرژی و هزینه‌های مصرفی به دستگاه‌ها ابلاغ شده است،‌ خاطرنشان کرد: بسته‌های تهیه شده برای دستگاه‌ها را در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب کردیم و با دستگاه‌هایی که رعایت نکنند برخورد بودجه‌ای خواهد شد. صرفه‌جویی در اعتبارات این بخش برای ایجاد اشتغال، تولید و امنیت غذایی قشرهای آسیب‌پذیر مصرف خواهد شد.
واگذاری دارایی های مازاد دولت و جلب مشارکت بخش خصوصی در دستور کار
این مقام مسئول ارشد دولت چهارمین بسته آماده شده را «واگذاری دارایی‌های مازاد دولت» دانست و گفت: پنجمین بسته حمایتی و سیاستی نیز به جلب مشارکت خصوصی در اقتصاد باز می‌گردد. در بودجه امسال ظرفیتی در قالب مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح‌های عمرانی در کشور ایجاد شده تا با مشوق‌های در نظر گرفته شده ، شاهد افزایش سهم بخش خصوصی باشیم.
  بسته امنیت غذایی در راه است
وی به ششمین بسته تحول اقتصادی دولت برای مقابله با نوسانات ارز اشاره کرد و یادآور شد: بسته‌ای کامل برای امنیت غذایی متشکل از کالاهای استراتژیک و اساسی در نظر گرفته شده است. وی گفت: همچنین هفتمین بسته تدوین شده مربوط به تولید و اشتغال است که اکنون در جریان بوده و هدف‌گذاری‌های خوبی دارد. این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون نیز کارشناسان روی این بسته‌ها آخرین اقدامات و پیشنهادهای تکمیلی را با همکاری دستگاه‌های متولی انجام خواهند داد و ظرف 2 تا 3 روز آینده برنامه‌های عملیاتی به دولت و مجلس خواهد رفت.