احتمال حذف ارز مسافرتی از پایان تیرماه

آژانس های مسافرتی می گویند نامه ای به دست شان رسیده با این مضمون که از پایان تیر ماه پرداخت ارز مسافرتی به شکل فعلی متوقف خواهد شد. پیشنهادهایی در این زمینه نیز در جلسه مسئولان اقتصادی دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است. به گزارش تسنیم، «احتمال توقف پرداخت ارز مسافرتی از پایان تیرماه» خبری است که از سوی تعدادی از آژانس های مسافرتی دریافت شده است.آژانس های مسافرتی می گویند نامه ای از بانک مرکزی دریافت کرده اند که مضمون آن نشان می دهد پرداخت ارز مسافرتی در نهایت تا پایان تیرماه انجام خواهد شد. این خبر البته با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز خیلی دور از انتظار نبود ولی بانک مرکزی هنوز آن را تایید نکرده است.براساس سیاست ارز تک نرخی بنا شد گروه های مختلف متقاضی ارز، از جمله مسافران، ‌دانشجویان و بیماران به تعداد محدود ارز مورد نیاز خود را از سیستم بانکی دریافت کنند.مشکل اصلی در تامین ارز مسافران از ابتدای اجرای سیاست ارز تک نرخی این بود که  با تصمیم بانک مرکزی فقط یک بار در سال آن هم به میزان 1000 یورو به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارند پرداخت می شود. البته 500 یورو هم به کشورهای همسایه تعلق می گیرد.ولی سوال این است که اگر فردی بیش از یک بار در سال قصد سفر به کشورهای اروپایی را داشته باشد، از کجا و با چه قیمتی باید ارز مورد نیاز خود را تامین کند؟ دولت تاکید دارد دلار با قیمت بالاتر از 4200 تومان،‌ قاچاق است و طبعاً خریداران و فروشندگان این ارز هم قاچاقچی محسوب می شوند!بعد از گذشت سه ماه از اجرای سیاست ارز تک نرخی و البته شکست نسبی آن، بانک مرکزی و دولت به این تصمیم رسیدند که اجازه تشکیل بازار ثانویه ارز را بدهند تا براساس آن ارز صادرکنندگان با قیمت توافقی به واردکنندگان اختصاص یابد. قبلاً اعلام شده بود که بازار ثانویه ارز از هفته جاری آغاز به کار می کند ولی هنوز ضوابط اجرایی این موضوع مهم فراهم نشده است.احتمالاً بانک مرکزی بنا دارد مسافران را به بازار ثانویه ارز ارجاع دهد تا از این طریق نیازهای ارزی خود را تامین کنند.
پیشنهاد دلار ۵۰۰۰ تومانی به دولت
در این حال خبرگزاری تسنیم از جلسه نوبخت و کرباسیان با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تحولات بازار ارز، خبر داد و برخی از مباحث مطرح شده در این جلسه را منعکس کرد. بر اساس این گزارش، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اتفاقات چند هفته اخیر بازار ارز نشان داد آن چه پیشتر درباره ضرورت شکل گیری بازار ثانویه ارزی گفته بودیم باید محقق شود. تاخیر در ایجاد چنین بازاری اقتصاد کشور را با چالش جدی مواجه کرد و حتی بورس که روند صعودی داشت، از این عامل متاثر شد. در این جلسه رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در سخنانی یکسان سازی توام با محدودیت نرخ ارز را مانع عرضه ارز بخش خصوصی به بازار دانست و گفت: پیشنهاد می کنم نرخ ارز تعیین شده دولت از 4200 تومان فعلی به 5000 تومان افزایش یابد، تا شرکت های بزرگ ارز حاصل از صادرات را در بازار عرضه کنند.بهمنی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان این که حلقه نهایی مصرف، انتفاعی از ارز تخصیصی ترجیحی ندارد، خواستار نظارت بر توزیع کالاهایی شد که با این ارز وارد کشور می شود.وی خواستار انعقاد زود هنگام پیمان های دو و چند جانبه پولی شد و گفت: باید از ادامه تخصیص ارز مسافری و زیارتی به ویژه حج جلوگیری شود، البته در این مقوله پرداخت ارز دانشجویی و درمان کماکان باید ادامه یابد.
۲ روی سکه ارز مسافرتی


اخبار و شنیده های روزهای اخیر حکایت از آن دارد که ارز مسافرتی نیز مانند ارز یارانه ای برای واردات دستمایه برخی سوء استفاده های آگاهانه یا ناآگاهانه قرار گرفته است. به طوری که به گزارش ایسنا، این روزها چهارراه استانبول تهران، به دفعات میزبان مسافرانی است که نه تنها برای خرید ارز مورد نیاز بلکه فروش ارز دولتی که دریافت کرده‌اند به بازار می‌آیند. بدین صورت که برخی مسافران از سفر برگشته، یوروهایی را که با نرخ حدود ۵۰۰۰ تومان از بانک مرکزی گرفته‌اند به بازار می‌آورند تا با اختلاف قیمت حداقل ۴۰۰۰ تومانی بفروشند. این مسافران در سفر، تا حد امکان تلاش کرده اند ارزهای یارانه ای دریافتی را خرج نکنند تا بعد در بازار آزاد تهران به نرخی که هم اینک حدود دو برابر است، بفروشند. دلالان در تشریح این کار می‌گویند مسافرانی که یورو را خرج نمی‌کنند، عمدتا قبل از سفر ارز کشور مبدا را از بازار تهیه کرده اند و در سفر از آن استفاده می کنند. البته با این اوصاف بدیهی است که نباید گناه و تقصیری را متوجه این افراد دانست. بلکه باید گفت سیستم تخصیص ارز فعلی، این اجازه را عملاً به این افراد داده است.از سوی دیگر برخی شنیده ها هم حاکی از آن است که این روزها برخی تورهای خارجی با قیمتی به نسبت پایین تر از نرخ واقعی و معمول و حتی مجانی! برگزار می شود. منتها برگزارکنندگان این تورها، این شرط را با مسافران می گذارند که ارز یارانه ای دریافتی آن ها را تصاحب کنند. بدین ترتیب شاهد یک سوء استفاده سازمان یافته در سطحی بالاتر هستیم که نیازمند رسیدگی مراجع نظارتی است. البته با تصمیمی که این روزها خبر آن شنیده شده است، به نظر می رسد بساط این دلالی به زودی از بازار رخت بر خواهد بست.