اصلاح اصلاحات؛ از پیشنهاد «هسته سخت» حجاریان تا «پارلمان» کواکبیان

چند ماهی است که همزمان با افزایش انتقادات از عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان چهره های مختلف این جریان به طرح دیدگاه های خود درباره آلترناتیو این شورا پرداخته اند. در این میان ایده پارلمان اصلاحات پیشنهادی قدیمی تر است که از سال گذشته زمزمه های شکل گیری آن شنیده می شد و جدیدترین آن ها ایده سعید حجاریان درباره تشکیل هسته سخت اصلاحات است. سعید حجاریان تئوریسین برجسته اصلاحات در پاسخ به سوال مجری برنامه اینترنتی عصر ما مبنی بر این که عارف در ترکیب جدید شورای‌عالی اصلاح‌طلبان چه جایگاهی خواهد داشت، گفت: اگر اصلاحات یک هسته سخت-نه به شکل فردی- داشته باشد، سالم و پاک و قدرتمند؛ هسته سختی که عده‌ای باشند، می‌شود انواع هاله‌ها یا حلقه‌هایی را دور آن کشید (که) حتی به اعتدال‌گراها و راست‌ها (اشاره به اصولگرایان) برسد. ما می‌خواهیم کار جبهه‌ای کنیم، کار جبهه‌ای اگر هسته‌اش سخت نباشد، وا می‌رود. این نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب درباره مختصات و مشخصات افراد حاضر در این هسته سخت گفت: قرار شده یک هسته سخت شکل بگیرد. هسته، آدم‌هایی هستند که برای اصلاحات هزینه دادند، کار کردند و فهمیدند اصلاحات یعنی چه و چشمی هم به قدرت ندارند. این تئوریسین اصلاحات درباره ایده هسته سخت اصلاحات در گفت و گو با اعتماد نیز گفت: این هسته مانند مغناطیس عمل می‌کند تا افراد از مدار اصلاح‌طلبی خارج نشوند. کارکرد این هسته دووجهی است، وجه اول این که اصول اصلاح‌طلبی و خطوط قرمز آن مشخص شود و وجه دیگر این که آن هایی که مدعی اصلاح‌طلبی هستند، به این اصول التزام داشته باشند. وی در ادامه افزود: افرادی که در این هسته قرار گرفته‌اند، متر و معیار هستند. البته اعضای این هسته نمی‌گویند دیگران بد یا بدلی هستند ولی به ترتیب باید اختلاف مرکز و پیرامون هسته شفاف و مدرج شود؛ آن گونه که‌ هسته یازده نفره در مرکز قرار بگیرد و دیگران در لایه‌های بعدی بایستند. این چهره برجسته اصلاحات درباره ضرورت تشکیل این نهاد گفت: متاسفانه باید گفت، سرعت وقایع زیاد و فرصت اصلاح‌طلبان کم است. چنان که مشاهده می‌کنیم، اکنون دیگر رقیب اصلاحات نه جناح راست بلکه براندازان هستند. با این فرض باید بحث شود که اگر اوضاع به سمت هرج‌و‌مرج رفت، ترامپ موضع سخت‌تری گرفت یا از سوی دیگر نظامیان قدرت را قبضه کردند، تکلیف مردم چه خواهد شد. تشکیل هسته سخت و پالایش شده برای چنین زمانی است، زمانی که مردم رها شده‌اند و نیاز به پشت و پناه دارند. سعید حجاریان همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه اینترنتی عصر ما گفت: ممکن است صندوق رأی برای ما جعبه پاندورا (جعبه‌ای که بنابر افسانه‌های یونانی از آن بلا بیرون می‌آید) باشد. انتخابات بت نیست برای ما، چه کسی گفته اصلا باید شرکت کرد یا نکرد. ممکن است شرکت کنیم، ممکن است شرکت نکنیم. بستگی به شرایط دارد.
وی در ادامه در اظهار نظری که بوی تهدید می داد گفت: اگر شورای نگهبان می‌خواهد همین‌طوری عمل کند (اشاره به مسئله ردصلاحیت‌ها) اصلا شرکت نمی‌کنیم.حجاریان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به آینده جبهه اصلاحات در قدرت گفت: دیگر محال است بگذارند اصلاح‌طلبان دولت را بگیرند. باید کم‌کم عادت کنیم به امثال دولت اعتدال.
آخرین وضعیت پارلمان اصلاحات به روایت کواکبیان
در همین حال مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری که حزب متبوعش پیگیر موضوع پارلمان اصلاحات بود درباره آخرین وضعیت  این طرح گفت: بعد از این که این طرح توسط بنده به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارائه شد، 8 حزب اصلاح طلب  نیز طرح های پیشنهادی خود را برای ایجاد تشکلی به منظور اجماع اصلاح طلبان ارائه دادند. بنابراین مقرر شد که با جمع بندی نظرات کلیه تشکل های اصلاح طلب طرح جامعی به صحن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیاید. کواکبیان با اشاره به صحبت های برخی مبتنی بر این که پارلمان اصلاحات می‌خواهد مقابل رئیس دولت اصلاحات قرار بگیرد، تأکید کرد: همان اشخاصی که در زمان ارائه طرح پارلمان اصلاحات به بنده انتقاد کردند اکنون به جامع بودن آن باور دارند. شایان ذکر است، موسوی لاری به تازگی درباره «پارلمان اصلاحات» اظهار کرد: این پارلمان در حقیقت  تشکیلاتی است که بعد از شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری به‌عنوان نهاد بالادستی شورا کارش را شروع می‌کند.