ابقاي غيرعلني!

مشكلات اقتصادي كشور اين روزها به معضلي براي مردم و حاكميت تبديل شده است كه اگر تدابيري براي آن پيدا نشود در آينده‌اي نزديك به بحران‌هايي تبديل مي‌شود كه مي‌تواند ضربات فراواني را به ايران بزند. در اين بين بي‌توجهي برخي مسئولان و مقاماتي كه مردم از آن‌ها انتظار دارند نيز به بنزيني روي اين آتش مبدل شده است كه مي‌تواند دامان همه را بگيرد. براي مثال در روزهاي اخير و در زماني كه مردم با مشكلات فراوان روبه‌رو هستند خبر مي‌رسد كه عده‌اي با ارز دولتي اجناسي را وارد كرده‌اند و با ارز آزاد در بازار به فروش مي‌رسانند. انتشار اين خبر از جانب برخي مسئولان كافي بود تا صداي اعتراض مردم به گوش برسد و رييس دولت نيز براي آرام كردن اوضاع دستور افشاي اسامي شركت‌ها را بدهد. اما نكته‌اي كه در اين بين قابل توجه بود سرباززدن وزير صنعت، معدن و تجارت از اجراي اين دستور بود؛ اتفاقي كه سبب شد تا افكار عمومي نسبت به آن واكنش‌هاي متفاوتي نشان دهند. شريعتمداري كه زماني معاون اجرايي روحاني بود و در آن زمان نيز هيچ اقدام مثبتي از او نديده بوديم، بعد از افشاگري‌هاي وزير جوان كابينه نشست‌خبري برگزار كرد و در اين برنامه با اشاره به اینکه بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته اند را در اختیار دارد، گفت: ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چراکه این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم. شريعتمداري ادامه داد: این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آن‌ها صورت نگرفته بود و ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با اعلام اسامی افرادی که ارز 4200تومانی گرفته و کالا وارد کرده اند، مخالفت نداریم و موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز بر این مبنا محاسبه‌كرديم. اين اظهارات آثار خوبي در جامعه نداشت و برخي خواستار كناره‌گيري اين فرد از جايگاه خود شدند.
دردسرهاي ابوالمشاغلي
اين تنها شخصيت مورد انتقاد جامعه و اهالي رسانه نيست بلكه محمدباقرنوبخت نيز از افرادي است كه انتقادهاي فراواني به عملكرد و اقدامات او وارد است. نوبخت كه به عنوان ابوالمشاغل دولت دوازدهم شناخته مي‌شود در نشست خبري هفتگي گذشته خود با اصحاب رسانه درباره مسائل مختلف سخن گفت ولي درخواست از مردم براي آوردن ارزهاي خود به ميدان سوژه تمسخر دولت شد. رييس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: مردم بدانند دولت عامل برهم زدن ثبات قدرت پول ملی نیست، دولت برای اولین گام قیمت 4200 تومان را برای دلار در نظر گرفت و بر آن هم ماند. 11 میلیارد و 162 میلیون دلار از فروردین تا سوم تیر قسمتی با 4200 تومان و قسمتی با 3800 تومان عرضه شد. نسبت به سه ماهه سال گذشته درآمدمان 60 درصد بیشتر شد و 22 هزار و 830 میلیارد تومان پرداخت کردیم. وی افزود: برخی می‌گویند دولت برنامه ندارد اما ما بودجه اضطراری داریم. امروز در آمریکا نشستند کوچک‌ترین بانکی که در دنیا با ما همکاری می‌کند تلفن می زنند و تهدید می‌کنند. سخنگوی دولت یادآور شد: ما خودمان خیرخواه خودمان هستیم. همه اقدامات ما باید در راستای تقویت پول ملی باشد. حمایت ملی باید باشد تا دولت موفق شود. کسانی که ارز و طلا در خانه دارند تزریق کنند تا به تولید کمک شود. آیا اینکه کسانی ترامپ را تشویق کنند تا حلقه تحریم بیشتر شود، درست است؟ کدام سال نیاز خانوارهای کشور هفت میلیون سکه بود. اگر پول ملی ضعیف شود دولت مقصر است؟ بي‌شك افرادي كه چندين سمت در دولت دارند به اقدامات و وظايف خود نمي‌توانند رسيدگي كنند و بايد وقت كافي براي انجام امور داشته باشند. سال‌هاست كه همه به نوبخت انتقاد دارند ولي همچنان در سمت‌هاي خود مشغول فعاليت است.
ابقاي خاص


بعد از اين رويدادها و اظهارات بي‌مبنا، مردم خواستار كنارزدن اين افراد از كابينه شدند ولي به نظر مي‌رسد قرار است اين افراد ابقا شوند و تنها رايزني‌هايي با آن‌ها براي بهبود امور در نظر گرفته شود. در همين راستا بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رييسه مجلس از تصمیم هیات رييسه برای حضور وزرای صنعت، کشاورزی و رييس سازمان برنامه و بودجه در جلسات غیرعلنی مجلس خبر داد. نعمتی، در توضیح نشست امروز (سه‌شنبه 12 تیر) مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی، گفت: بر اساس تصمیم هیات‌رييسه مجلس، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه روز سه‌شنبه با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس گزارشی در خصوص برنامه‌های دولت برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی ارائه خواهند کرد. نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همچنین محمود حجتی روز چهارشنبه(۱۳ تیر) در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گزارش حوزه مربوط به خود را ارائه خواهد کرد. سخنگوی هیات رييسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: روسای کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان نیز در جلسات غیرعلنی نظرات خود را مطرح می‌کنند.