ديپلماسي با چاشني خشم

دیروز سه شنبه در دومین روز از هفته کار اروپایی‌ها، شیخ دیپلمات در سوییس ، ساعت دیپلماسی ایرانی را به وقت اروپا تنظیم کرد!
سه شنبه ناراحت ترین سیاستمداران روی زمین، رییس جمهور آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و پادشاه پیر و شاهزاده جوان سعودی بودند. آن‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که در این اوضاع قمر در عقرب برجام، رییس جمهور روحانی با اوکی کردن بلیت تهران - برن، راهی کشور صلح و آرامش باشد و در آنجا دیپلماسی ناب ایرانی را به خوبی جهانی کند. سیاستمداران ناراحتی که از آن‌ها نام بردیم، فکر می کردند ایران در موضع ضعف قرار گرفته و منفعلانه در گوشه رینگ به تماشای ماجراجویی‌های رییس‌جمهور آمریکا می‌نشیند اما شیخ دیپلمات، بر عکس تمام آن‌ها، سرد و گرم چشیده و خیلی خوب بلد است چگونه و در چه زمانی، ماشین دیپلماسی پارسی را به حرکت در آورد. روحانی با به دست گرفتن فرمان دیپلماسی و با خارج شدن از ایران و رساندن خود به قلب اروپا، خیلی خوب نشان داد که ایرانیان با چند حمله اقتصادی و حتی به راه افتادن جنگ اقتصادی به لاک دفاعی فرو نمی روند و آن‌قدر خلاقیت و نبوغ دارند که بازی را از تهران به برن و وین بکشانند.
مردم ایران از همان کودکی سوییس را دوست دارند. کشوری که سمبل زمان و شکلات در جهان است و آن‌قدر صلح و آرامش را در درون خود نهادینه کرده که هیچ شهروندی در ایران، حتی یک خاطره تلخ سیاسی از سوییسی‌ها در ذهن ندارد.
علاوه بر این، ژنو شهری است که ماه‌ها و هفته‌ها به‌خاطر دور اول گفت‌وگوهای هسته‌ای، میزبان دیپلمات‌های ایرانی بود و دست آخر هم توافق موقت در این کشور به دست آمد.


در واقع روحانی، مقصد نخستین سفر اروپایی خود پس از خروج آمریکا از برجام را در جایی انتخاب کرد که محل تولد برجام بود. هسته اولیه برجام در ژنو سوییس شکل گرفت و بعدها در وین اتریش، تکمیل شد. ديپلمات های ایرانی هفته‌ها در سوییس با همتایان بریتانیایی، روسی، چینی، فرانسوی، آلمانی و البته آمریکایی چانه زنی کردند و اخبار مربوط به آن دوره هنوز در حافظه مردم ایران، جاری است.
به هر حال، سفر روحانی به سوییس و البته اتریش، صلابت و اصالت دیپلماسی پارسی را نشان داد و به آمریکا این پیغام را داد که ایران، ونزوئلا نیست!
حالا حتی اگر تمام اسناد همکاری های مشترک ایران با سوییس یا اتریش را کنار بگذاریم و آن را در فرض محال، صفر در نظر بگیریم، نفس سفر روحانی به‌عنوان قدیمی ترین و کاربلدترین دیپلمات سیاسی امنیتی ایران، پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
این سفر به آمریکا نشان داد که باوجود تمام گرفتاری های اقتصادی و مالی در داخل ایران، دیپلماسی ایرانی برای حل مشکلات پیش آمده، قدرتمند و خلاقانه بازی خود را پیش خواهد برد و هرگز در موضع انفعال نخواهد ماند. به قول روحانی، ساعت همکاری ایران با دقیق ترین کشور دنیاست!
گفت‌وگوهای خصوصی روحانی و برسه
حسن روحانی و الن برسه در این نشست خصوصی که در بلوو پالاس، هتل محل اقامت رییس جمهور ایران انجام شد، تاکید کردند که هیچ مانعی برای توسعه و تقویت روابط تهران – برن نیست و دو کشورمصمم هستند از ظرفیت های موجود در مسیر روابط مشترک بیش از پیش بهره بگیرند.
رییس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و سوییس همواره دوستانه بوده است، گفت: چنین بستری زمینه‌های خوبی را برای گسترش روابط دوجانبه در بخش های مختلف ایجاد کرده است و ما باید در مسیر تعمیق و گسترش روابط بیش از پیش تلاش کنیم.
روحانی همچنین برجام را یک توافق چندجانبه و بین المللی خواند و تاکید کرد که آمریکا با خروج از این توافق، نشان داد که به تعهداتش در عرصه بین المللی پایبند نیست.
رییس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت تبادل نظر و رایزنی های دو کشور در مسائل مهم منطقه و جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر تنش در منطقه نبوده و سیاست ما همکاری و دوستی با همسایگان است.
الن برسه رییس جمهور سوییس نیز در این دیدار روابط تهران – برن را خوب و در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری های علمی و اجرای پروژه‌های مشترک، رو به توسعه خواند.
رییس جمهور سوییس همچنین با تاکید بر حمایت کشورش از توافق برجام گفت: این توافق که پس از مذاکرات طولانی حاصل شده، به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.
رییس جمهور در جمع ایرانیان مقیم سوییس
روحانی شامگاه دوشنبه به وقت محلی، در دیدار ایرانیان مقیم سوییس، با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور، نماد فرهیختگی و اخلاق ایرانی هستند، فعالیت‌های ارزنده و تاثیر بالای ایرانیان در خارج از کشور را موجب افتخار دانست و اظهارداشت: اگر از هم فاصله بگیریم، دشمن بیشتر توطئه می‌کند و وظیفه همه ما تلاش برای توسعه و رفاه بیشتر ملت است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه حیات مادی و معنوی ما در گرو پیشرفت و سربلندی ایران است، افزود: تلاش دولت، تحقق اهداف ملی با وحدت و همراهی مردم است.با آغاز دولت یازدهم به همه طرف‌های خارجی خود گفتیم که اگر با زبان احترام و منطق با ملت ایران سخن بگویید، می‌توانیم مشکلات را با منطق و گفت‌وگو حل کنیم و اگر منطق شما تهدید، فشار و تحقیر مردم ایران باشد، این سیاست هیچ وقت در ایران جواب نخواهد داد و نتیجه آن باخت باخت خواهد بود.
روحانی با اشاره به اینکه منطق ملت ایران را در مذاکره با قدرت‌های جهانی اثبات کردیم و در مذاکراتی نفس گیر و طولانی با قدرت‌های بزرگ دنیا باوجود همه فشارها ، سختی ها و پیچ و خم ها به توافقی بزرگ دست یافتیم که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: در نتیجه اجرای این توافق تعامل و تبادلات اقتصادی و علمی کشورمان با جهان رونق گرفت و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه از سوی ایرانیان مقیم خارج انجام شد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه برجام بر مبنای نفع ایران و جهان امضا شد، گفت: منطق ایران تغییر نکرده، یک طرف بی منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ایران است.
روحانی ادامه داد: هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است و آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟ آمریکایی‌ها مدعی شده اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی فهمند، چراکه این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.
رییس جمهور با اشاره به ادعاها مبنی بر اینکه ایران درآمدهایش را صرف کمک به کسانی که به ادعای آمریکایی‌ها تروریست هستند، می‌کند، خاطرنشان کرد: ما شفافیت را ادامه می دهیم؛ مردم ایران بهترین ناظر هستند.در روزهای اخیر بانک مرکزی فهرست همه 13 میلیارد دلاری را که برای واردات به واردکنندگان تخصیص داده شده است، منتشر کرده و جزيیات بودجه سال 97 کشور نیز با وجود اینکه کار آسانی نبوده، روی فضای مجازی منتشر شده است. حساب و کتاب درآمدهای ایران هم که مشخص است؛ بنابراین دیگر این ادعاها موضوعیت ندارد.
روحانی در جمع تجار ایرانی و سوییسی
روحانی روز سه شنبه در نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران و سوییس که همتای سوییسی وی نیز حضور داشت، با اشاره به اینکه به ضرر هیچ کشوری قدم بر نداشته و نمی‌داریم، گفت: برخی دنبال فراسرزمینی کردن رفتارهای غیر قانونی خود هستند؛ وظیفه ما همکاری در چارچوب قوانین بین المللی، صلح و منافع ملت‌هاست.
روحانی گفت: برگزاری این جلسه در مقطعی مهم پیام بزرگی دارد و به معنای آن است که ایران و سوییس مصمم هستند در چارچوب قوانین بین المللی و منافع ملت‌های خود، روابط دوستانه تجاری و اقتصادی خودشان را ادامه دهند.
رییس‌جمهور افزود: پیام ما از برگزاری این اجلاس این است که ایران و سوییس در چارچوب منافع دو جانبه و قوانین بین‌المللی روابط خود را ادامه می‌دهند و این اجلاس به معنای آن است که در دنیای امروز یکجانبه‌گرایی در هیچ‌کدام از بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و زیست محیطی یا دیگر بخش‌ها راهگشا نیست. در دنیای امروز با توجه به مشکلاتی که در سطح جهان از لحاظ کمبود مواد اولیه، تغییرات آب و هوایی و نیز بروز ناامنی‌ها در سطح جهان وجود دارد، بهترین راه برای تامین منافع ملت‌ها، ارتباط هر چه نزدیک‌تر دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر است.
روحانی با اشاره به اینکه اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره تعامل سازنده با جهان است، اظهارداشت: ما در دوران مذاکرات هسته‌ای و پس از توافق برجام به خوبی نشان دادیم که بر هر عهدی که می‌بندیم، پایبند خواهیم بود. یکی از ویژگی‌های فرهنگی و ارزش‌های ایرانیان در طول تاریخ حاکم بودن خصوصیات وفای به عهد به عنوان پایه اعتماد در روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها بوده و هست. به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران به قوانین بین‌المللی و معاهدات عدم اشاعه پایبند بوده و خواهد بود و همکاری‌های خود را با سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.
رییس‌جمهور تصریح کرد: به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران خواهان روابطی عادلانه، قانونی، صلح‌آمیز و با ثبات با جهان است و در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.
روحانی در ادامه با اشاره به اینکه روابط ایران با سوییس در طول دهه‌های گذشته همواره نشانه و گواه اعتماد دو دولت و ملت بزرگ و متمدن در دو قاره آسیا و اروپا بوده است، خاطر نشان کرد: سوییس نه تنها در روابط دو جانبه مورد اعتماد ایران بوده بلکه هرگاه مشکل و اختلافی در روابط ایران با کشوری دیگر پیش آمده، سوییس همواره یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حفاظت از منافع ما بوده و این اعتماد همچنان ادامه دارد.
رییس‌جمهور گفت: ایران کشوری است که از لحاظ ژئوپلیتیکی در سطح دنیا کم‌نظیر بوده، دارای بزرگ‌ترین منابع گاز جهان است و یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را دارد و دارای جایگاهی است که می‌تواند آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا را به دریای عمان، اقیانوس هند، آفریقا و آسیا متصل کند. ایران توانایی آن را دارد که از طریق جاده‌ها و خطوط ریلی بنادر دریای خزر را به خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند متصل کند.
روحانی اضافه کرد: ایران دارای جمعیت بزرگ تحصیلکرده دانشگاهی و یکی از چند کشور مهم دنیا در داشتن بیشترین تحصیلکردگان در رشته مهندسی است. ایران در طول تاریخ به علم و دانش کمک شایانی کرده و امروز نیز از لحاظ انتشار مقالات علمی، جایگاه پانزدهم را در دنیا دارد و در برخی رشته‌های علمی مثل نانو، در جایگاه ششم دنیا قرار دارد و در عرصه‌هایی مثل داروسازی و پزشکی، جزو برترین کشورهای خاورمیانه است.
بیانیه و سند همکاری مشترک
دو بیانیه همکاری علمی و بهداشتی و یک موافقتنامه همکاری حمل و نقل جاده‌ای با حضور روسای جمهور ایران و سوییس، بین مقامات دو کشور به امضا رسید.
کنفرانس رسانه ای رییس جمهور ایران وهمتای سوییسی
روحانی که عصر سه شنبه به همراه آلن برسه رییس کنفدراسیون سوییس و پس از امضای سه سند همکاری میان دو کشور با خبرنگاران سخن می‌گفت، امضاي اسناد همکاری میان دو کشور را به معنای اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌ برشمرد و اظهارداشت:ما تصمیم گرفتیم در زمینه روابط مالی، بانکی، تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری و همچنین علمی و فرهنگی روابط‌مان را توسعه دهیم و از مجموعه بحث‌هایی که دیروز و امروز داشتیم، مطمئن شدم دو کشور مصمم هستند از مشکلات احتمالی که در ماه‌های آینده پیش‌روی روابط تجاری دو کشور است، به خوبی عبور کنند.
روحانی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم مورد گفت وگو ، مساله برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافقات بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت به‌ویژه قطعنامه 2231 بود، افزود: هر دو کشور معتقد بودند، برجام دستاورد بزرگ سیاسی بعد از مذاکرات طولانی و فشرده بوده و بقای این توافق به نفع روابط ایران با کشورهای دیگر و به نفع امنیت و صلح جهانی است و همان‌طور که درگذشته هم تاکید کرده‌ایم، تا زمانی که منافع ما در توافق برجام تامین شود و مطمئن به استفاده از مزایای آن شویم، در این توافق باقی خواهیم ماند.
رییس جمهور گفت: در مذاکرات خود بر تقویت روابط علمی، فرهنگی و فناوری بین دو کشور تاکید داشتیم و برای ما بسیار اهمیت دارد که این روابط را گسترده‌تر کنیم. همچنین همواره مورد علاقه ما بوده که راجع به مساله مهاجرت و حقوق بشر با يكديگرگفت‌وگو داشته باشیم که امروز هم در این زمینه گفت‌وگو کردیم.
روحانی با اشاره به پذیرایی ایران از سه میلیون مهاجر و هزینه‌های سنگین آن بر کشور، گفت: تمام این مهاجران و آوارگان که در کشور ما سکونت دارند ، بدون هیچ تبعیضی از آموزش رایگان فرزندان‌شان در مدارس ایرانی و همچنین از تمام یارانه‌هایی که ما در مواد غذایی و انرژی به مردم خودمان می‌دهیم، بهره مند هستند.
وی تصریح کرد: ما همچنین تاکید داشتیم این حرکت برخی حکومت‌ها که مادران را از فرزندان خودشان جدا می‌کنند و در زمینه ویزا و مهاجرت، آپارتاید دینی و مذهبی را به‌وجود آورده‌اند، غیرقابل قبول است.
رییس‌جمهور اظهارداشت: همچنین در این مذاکرات این نکته را مورد تاکید قرار دادم که تحریم کور علیه یک ملت بزرگ، بزرگ‌ترین نقض حقوق بشر در جهان امروز است. مساله صلح و امنیت جهانی و منطقه حساس خاورمیانه نیز مورد تاکید روسای جمهور دو کشور بود و اینکه ایران نقش بسیار مهمی را علیه تروریسم در منطقه ایفا کرده است.
روحانی افزود: علاقه‌مندیم با سوییس راجع به مسائل منطقه و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد و به‌ویژه راجع به کمک‌های نوع‌دوستانه و انسانی و نجات مردمی که تحت فشار هستند از جمله در یمن، با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
وی با قدردانی از میهمان‌نوازی‌های بسیار گرم دولت و ملت سوییس ، برای موفقیت تیم ملی فوتبال این کشور در مسابقات جام جهانی نیز آرزوی موفقیت کرد.
صحبت های رییس جمهور سوییس
رییس کنفدراسیون سوییس نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به تدوین نقشه راه توسعه روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی ، مالی، علمی و فنی و مهاجرت گفت: ما از دیروز در مورد مسائل مختلف مورد توجه دو کشور به‌خصوص در مورد مساله برجام و نتایج و عواقب خروج آمریکا از این توافق ، گفت‌وگو کردیم.
آلن برسه تصریح کرد: سوییس معتقد است که برجام یک توفیق و پیروزی بسیار مهمی برای دیپلماسی بین المللی بود و همچنان متعهد به اجرای آن است . برجام از سوی چندین کشور امضا و با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی می‌شود و بسیار مهم است طرفین برای حفظ و ادامه این توافق همکاری کنند.
وی با اشاره به شرایط ایجاد در بحث برجام پس از خروج آمریکا از آن گفت: ما امروز گفت‌وگوهای‌مان را درباره مسائل مالی و اقتصادی تعمیق بخشیده و ادامه دادیم و در زمینه مسائل علمی و پژوهشی بسیار مشتاق هستیم پذیرای یک هیات علمی ایرانی در سوییس باشیم.
رییس کنفدراسیون سوییس تاکید کرد: سوییس نه تنها به چندجانبه‌گرایی و همچنین به حقوق بین‌الملل و در کنار این‌ها ادامه گفت‌وگو و مذاکرات متعهد است بلکه به تلاش های خود برای مساعدت به برقراری گفت‌وگو و مبادلات ادامه می دهد.
برسه گفت: سوییس و ایران کشورهایی با فرهنگ غنی و تاریخ کهن هستند که این جنبه‌ها غنا و استحکام خاصی به روابط دو کشور می‌بخشد. ما بیش از 140 سال است که با هم پیمان دوستی داریم که یک مبنای بسیار مستحکمی برای روابط باز و مبادلات بسیار صریح و صادقانه است.
وی با تبریک به روحانی به خاطر بازی های خوب تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و تشکر از وی به خاطر سفر رسمی به برن گفت: این دیدار علامت بسیار روشن و محکمی بود برای علاقه‌های دوجانبه ما به ادامه روابط و همچنین ادامه گفت‌وگوها براي تحکیم صلح واجرای برجام، نشان می‌دهد ما مصمم هستیم به این تلاش‌ها و روابط ادامه دهیم.
در پایان ، روسای جمهوری اسلامی ایران و سوییس به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.
حاشیه آمریکایی صهیونیستی
کنفرانس خبری مشترک
در این نشست از رییس کنفدراسیون سوییس سوال شد که دیروز یکی از مقامات آمریکا از سفر آقای روحانی به سوییس و اتریش ابراز نارضایتی کرده، واکنش شما چیست و آیا سوییس در جلب موافقت آمریکا برای تداوم معاملات با ایران موفق خواهد شد؟
برسه پاسخ داد: سوییس نقش واقعی خود را بازی خواهد کرد و ایران نقش مهمی در منطقه و روابط بین المللی دارد. تلاش‌های ما بر صلح استوار و مورد حمایت جامعه جهانی است. ما همیشه در جهت گفت‌وگو و صلح کار کردیم و چندین بار من در همین امسال مشاهده کردم که تلاش‌های ما در این زمینه از حمایت عوامل مختلف در صحنه بین‌الملل برخوردار هستند.
وی افزود: گفت‌وگوهای ما درباره سوژه‌های مختلفی بود. مشخص و واضح است که درباره برجام صحبت کردیم چون الان در شرایط نامطمئنی هستیم که علاقه‌مند و مایلیم که عدم اطمینان را کاهش دهیم. ما درباره موضوع‌های دیگری که بر سر آن اختلاف عقیده داشتیم از جمله درباره حقوق بشر صحبت کردیم و همچنین موضع سوییس را درباره وضعیت خاورمیانه و لزوم به رسمیت شناختن اسراییل یادآور شدم.
پاسخ روحانی به درخواست برسه!
روحانی نیز در این زمینه گفت: لازم است همین‌جا توضیح دهم. رییس جمهور محترم سوییس به مساله رژیم صهیونیستی اشاره کردند. دیروز به ایشان گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نا مشروع می‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم می‌کند.
روحانی در جمع هیات عالی رتبه سیاسی
روسای جمهور ایران و سوییس در نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و سوییس با اشاره به تاریخ طولانی روابط دوستانه دو کشور تاکید کردند که با احترام به توافقات بین المللی و در نفی یک‌جانبه گرایی، به تلاش‌ها برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های چند جانبه با یکدیگر ادامه خواهند داد.
روحانی در این نشست که ظهر سه‌شنبه و در برن سوییس انجام شدبا اشاره به اینکه سفر رییس‌جمهور قبلی سوییس به تهران سفر بسیار موفقی بود، گفت: تاریخی طولانی از روابط دوستانه میان دو کشور وجود دارد که منجر به تامین منافع دوجانبه و توسعه صلح و همکاری‌های بین المللی بوده است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه تصمیمات و مذاکرات امروز دو کشور در شرایط ویژه فعلی، اهمیت زیادی برای تاریخ و آینده روابط دو کشور دارد، افزود: توافق برجام گشایش بسیار خوبی در توسعه بیشتر روابط ایران با کشورهای دوست بود. این توافق برای افزایش اعتماد، امنیت و توسعه منطقه ای و جهانی بسیار مهم است و ایران از آغاز تاکنون به تعهدات خود در این توافقنامه به طور کامل عمل کرده است.
روحانی با اشاره به روند طولانی مذاکرات منتهی به برجام و تایید این توافق به واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار داشت: علاوه بر این، افکار عمومی جهانیان نیز از این توافق خرسند شد و مهر تایید بر آن زد؛بنابراين‌ انتظار می‌رود تمام کشورهای جهان برای حفظ و تداوم اجرای آن تلاش کنند.
رییس جمهور با اشاره به اینکه توافقات مندرج در برجام متقابل بوده است، تصریح کرد: امروز یکی از طرفین عهدشکن توافق برجام، نه تنها به شکل غیرقانونی از این توافق خارج شده بلکه سایر طرفین را نیز تهدید می‌کند تا به تعهدات‌شان در این توافق عمل نکنند.
روحانی خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دوستانه با جهان، اتحادیه اروپا و به‌ویژه سوییس است و انتظار داریم برن و همه کشورهای اروپایی با تقویت علنی و آشکار چندجانبه گرایی در جهان، سیاست فعلی دولت آمریکا در یک‌جانبه گرایی را به روشنی تقبیح کرده و بر لزوم حرکت در مسیر احترام به تعهدات و توافقات بین المللی تاکید کنند.
رییس‌جمهور، تفاهمات و اسناد همکاری که امروز بین دو کشور به امضا رسیدند و نشست اقتصادی مشترک بین تجار دو کشور را نشانه‌ای مهم از اراده تهران و برن برای توسعه روابط بيان کرد و گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های سوییسی در ایران وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه دو کشور اراده جدی برای توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر دارند، افزود: برای حل و رفع مشکلات پیش روی توسعه روابط، تشکیل کمیته ای مشترک برای پیگیری موضوع گسترش روابط اقتصادی دوجانبه بسیار ضروری است. علاقه‌مندیم که این کمیسیون توسعه روابط علمی، فناورانه و فرهنگی دو کشور را نیز در کنار گسترش روابط اقتصادی دنبال کند.
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمریکا امروز بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در جهان است، گفت: علاقه‌مندیم در موضوعات حقوق بشری گفت‌وگو و انتقال تجربه داشته باشیم. تحریم ایران اقدامی کور و ضد حقوق بشری است؛ چراکه دارو، غذا و زندگی مردم را هدف گرفته است. بحث نقض حقوق چند نفر نیست، با این اقدام حقوق 81 میلیون ایرانی توسط دولت آمریکا نقض می‌شود. محدودیت علیه سفر مسلمانان به آمریکا نیز اقدام دیگری است که نقض بزرگ حقوق بشر محسوب می‌شود.
سخنان آلن برسه درباره برجام
الن برسه، رییس کنفدراسیون سوییس نیز در این دیدار با بیان اینکه شناخت و درک درست از ایران بدون در نظر گرفتن تمدن و فرهنگ کهن ایرانیان درست نیست، گفت: ایران و سوییس روابطی بسیار قدیمی و پرسابقه دارند و به تاریخ روابط خود افتخار می‌کنیم.
رییس‌جمهور سوییس با اشاره به اینکه با امضای نقشه راه توسعه روابط دو کشور پس از آغاز اجرای توافق برجام، شاهد توسعه مطلوب روابط ایران و سوییس بوده‌ایم، افزود: از دیدگاه سوییس توافقاتی که امروز در زمینه های علمی، بهداشتی و حمل و نقل به امضای دو کشور می‌رسند، تاییدی بر اراده دو کشور برای توسعه روابط است.
آلن برسه اظهار داشت: سوییس از آغاز حامی برجام بوده و همچنان آن را پیروزی بی سابقه برای دیپلماسی در عرصه جهانی می‌داند. سوییس به حقوق بین الملل و چندجانبه گرایی و رفتار با ثبات در عرصه جهانی معتقد و پایبند است؛بنابراين از تبعات خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام نگران بوده و آن را اعلام کرده است. دولت سوییس تعهد خود را به ادامه برجام اعلام و تاکید می کند که دیدگاه این کشور در حمایت از برجام تغییری نکرده است.
رییس‌جمهور سوییس با تاکید بر اینکه باید تمام تعهدات برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی همه طرف‌ها اجرا شود، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام به معنای پایان این توافق نیست و امروز طرف‌های دیگر توافق باید درباره حمایت از آن تصمیم بگیرند. سوییس از رفتار منطقی و معتدل ایران در مواجهه با خروج آمریکا از برجام تقدیر می کند.
آلن برسه با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام هیچ تاثیری در همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی سوییس با ایران ندارد، خاطرنشان کرد: سوییس سنت دیرینه ای مبنی بر گفت‌وگو، میانجی گری و لزوم احترام به حقوق بین المللی و اقدامات چند جانبه دارد. پیامی که امروز از بخش‌های مختلف دیدارها و مذاکرات مقامات ایران و سوییس و نیز حضور 40 شرکت بزرگ سوییسی در نشست مشترک با تجار ایرانی به دنیا مخابره می شود، گواه اراده مصمم سوییس به تداوم روابط اقتصادی با ایران است.
رییس کنفدراسیون سوییس همچنین گفت: امروز پروژه‌های مشترک دو کشور در جریان هستند. با توجه به برگزاری اولین نشست مشترک کمیته همکاری‌های اقتصادی و امضای سند همکاری های علمی، امروز زمان اعزام هیات های ایرانی به سوییس برای تعمیق روابط است. تاکید می کنم که سوییس آماده پیشبرد گفت‌وگوها و روابط اقتصادی، علمی و اجتماعی با ایران است.