سرانجام انتشار ليست واردكنندگان خودرو كليد خورد

در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس، نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست كردند تا لیست دریافت کنندگان ارز دولتی منتشر شود، ‌ديري نگذشت كه درپي ضرب‌الاجل رييس جمهور به وزير صنعت و همچنين درخواست نمايندگان، اين موضوع عملي شد. تعدادی از نمایندگان نيز در تذکری به ريیس جمهور و چهار نفر از وزرا خواستار جلوگیری از افزایش قیمت اقلام خوراکی موردنیاز اقشار ضعیف جامعه شدند. تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در نشست علنی ديروز مجلس (سه‌شنبه 12 تیر 97) توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رييسه مجلس قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است: سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در تذکری به وزیر کشور عنوان کرد که علت عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری ارومیه به مدت پنج ماه چیست؟
تذكر به تخصيص ارز بي‌مورد
سید فرید موسوی، پروانه مافی، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، زهرا ساعی و ناهید تاج‌الدین نمایندگان تهران، تبریز و اصفهان در تذکری به وزیر صنعت عنوان کردند که چرا شرکت‌های تحت‌نظر آن وزارتخانه که به بانک مرکزی معرفی شده‌اند، به جای واردات کالاهای اساسی، لوبیا چیتی، نخودفرنگی و بخارشور وارد کرده‌اند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری به ريیس جمهور عنوان کرد که مردم تا کی باید چوب بی‌تدبیری ريیس کل بانک مرکزی را بخورند و جنابعالی تا کی می‌خواهید نسبت به تخلفات مکرر بانک مرکزی درباره موسسات مالی و اعتباری و بازار ارز و سکه سکوت کنید؟
جلوگيري از گران‌فروشي


شهاب نادری و سید محمد جواد ابطحی، نمایندگان اورامانات و خمینی‌شهر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بی‌توجهی و ساختارشکنی و رواج ابتذال فرهنگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی کشور تذکر دادند. شهاب نادری، نماینده مردم اورامانات به وزیر علوم درباره تبعیض در جذب افراد برای هیات علمی دانشگاه‌ها و طرد نیروهای باسواد و مؤثر و انتصاب بر اساس سلایق جناحی و سیاسی تذکر داد. نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب و محمدرضا رضایی کوچی، نمایندگان ارومیه، تهران و جهرم در تذکری به ريیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، اقتصاد و دادگستری خواستار جلوگیری از گران‌فروشی اقلام مصرفی و خوراکی اقشار مستضعف جامعه شدند. نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب، نمایندگان ارومیه و تهران در تذکری به وزیر کشور خواستار جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه از کشورهای همسایه که شرایط اشتغال را سخت‌تر می‌کنند، شدند.
لیست واردکنندگان خودروی خارجی بالاخره اعلام شد
روز گذشته سرانجام پس از مقاومت زياد رييس بانك مركزي و جارو جنجال براي انتشار اسامي واردكنندگان خودروهاي خارجي با ارز دولتي، بانک مرکزی فهرست واردکنندگان خودرو با نرخ دولتی را اعلام کرد.گفتنی است در ضرب الاجل رییس جمهور به وزیر صمت تاکید شده بود نام مدیران خاطی به همراه نرخ واقعی محصولات وارد شده به کشور نیز اعلام شود که همانند انتشار لیست 1400 واردکننده که پیشتر منتشر شد، این موارد در فهرست واردکنندگان خودرو نیز قید نشد. در مجموع 120 میلیون یورو به شرکت‌های مذکور اختصاص پیدا کرده که در مقایسه با آنچه پیشتر در رسانه‌ها گفته می‌شد رقم بسیاری کمتری است که این شائبه را به نظر می‌رساند که ممکن است لیست منتشر شده کامل نباشد. در اين ليست بيشترين ميزان واردات مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌شود.