لزوم مبارزه سيستماتيک با فساد در شهرداري


گروه اجتماعي: با آغاز به کار دوره جديد شوراي شهر و انجام تغييرات در بدنه مديريت شهري، موضوع مبارزه با فساد در شهرداري تهران به عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي در شهرداري و شوراي شهر پايتخت مورد توجه قرار گرفت.
رئيس شوراي شهر تهران در مورد ابعاد مختلف فساد در شهرداري تهران در دوره‌هاي گذشته توضيحاتي را ارائه کرد. محسن‌هاشمي‌در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اهتمام شوراي شهر تهران به مبارزه با فساد در شهرداري تهران گفت: اصولا مبارزه با فساد در کشور ما، بيش از اندازه تبليغاتي شده و حالت هياهو پيدا کرده است و به دليل آنکه اثرات واقعي آن به درستي ديده نمي‌شود، مردم را مأيوس مي‌کند. وي با بيان اينکه معمولا مبارزه با فساد بايد خاموش انجام شود، تصريح کرد: قوانين نيز بر اين موضوع تاکيد دارد؛ چرا که نمي‌توان موضوعي را در مطبوعات بيان کرد و افرادي را متهم کرد قبل از آنکه اتهامات اثبات شود و بعد از چند سال بينيم فردي که متهم شد و خبرش در جامعه پيچيد؛ اشتباه شده و معتقدم بايد موارد فساد را به سرانجام رساند و بعد از آنکه اثبات شد، آن را مطرح کنيم.
هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينکه بايد چاره‌اي انديشيد تا از تکرار فساد جلوگيري کرد، گفت: همچنين مي‌بايست با کساني که باني فساد هستند، تنبيه جدي صورت گيرد که براي ديگران پند آموز باشد. اخيرا قوه قضائيه اعلام کرده که به همه ابعاد اين پرونده رسيدگي کرده و با مسببان آن برخورد شده است و به نظر مي‌رسد اين پرونده مختومه شده است.
لزوم مبارزه سيستماتيک در شهرداري تهران


هاشمي‌با بيان اينکه در کشور ما در مورد فساد زياد حرف زده مي‌شود که يواش يواش خود فاسد هم مظلوم مي‌شود، گفت: در شهرداري تهران نيز مي‌بايست مبارزه با فساد، به مبارزه سيستماتيک متمرکز شود و علاوه بر شناسايي منشأ و مبدأ فساد با مسببان آن که در اين سيستم غلط قد کشيدند نيز برخورد شود تا حق و حقوق مردم به آنها بازگردانده شود. رئيس شوراي شهر تهران نيز با بيان اينکه در مورد پرونده فساد در شهرداري تهران بحث‌هاي زيادي مطرح است که يکي از نمونه‌هاي آن بحث املاک نجومي‌بود، تصريح کرد: اخيرا قوه قضائيه اعلام کرده که به همه ابعاد اين پرونده رسيدگي کرده و با مسببان آن برخورد شده است و به نظر مي‌رسد اين پرونده مختومه شده است.
در شوراي شهر پنجم بحث مبارزه با فساد داغ شد
رئيس شوراي شهر تهران در ادامه با بيان اينکه با شروع به کار شوراي شهر پنجم بحث مبارزه با فساد داغ شد و آقاي نجفي شهردار سابق تهران با کمک حراست و بازرسي شهرداري بر مبناي اخبار و اطلاعات‌شان، فعاليت‌هايي را آغاز کردند، گفت: اين فعاليت‌ها منجر به ارسال چند نامه به قوه قضائيه شد اما اين نامه‌ها شکايت نبود بلکه گزارش بود اما دقت داشته باشيد در برخي از فسادها دادستان به عنوان مدعي العموم وقتي خبري را ببيند وارد مي‌شود و گهگاه ديده‌ايد که مدعي العموم حتي بر روي مصاحبه‌ها نيز دستور رسيدگي مي‌دهد و به نظر مي‌رسد آقاي نجفي نامه‌ها را به قوه قضائيه به عنوان يک مستند ارسال کرده تا منجر به تغيير قضايي و پرونده شود.‌هاشمي‌با بيان اينکه شنيده‌ها حاکي از آن است که حدود ۱۰ الي ۱۲ نامه از سوي شهرداري تهران به قوه قضائيه ارسال شده است اما اطلاعات مکتوب به شورا در اين خصوص داده نشد. چرا که حتما معتقد بودند مي‌بايست به نتيجه برسد، گفت: همچنين بحثي در مورد فساد در شهرداري مطرح شد که منجر به دستگيري قائم مقام شهردار اسبق شد که بحث بين شهرداري و هلدينگ ياس که يکي از کارگزاري‌هاي وابسته به برخي نهادهاست، بود.
پيگيري پرونده هلدينگ ياس توسط نيروهاي مسلح
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه اين پرونده بنا به دستور مقام معظم رهبري از سوي سرلشگر باقري رئيس ستاد کل در حال پيگيري است، گفت: تا آنجايي که خبر دارم گروهي در نيروهاي مسلح و دادسراي نظامي‌قوه قضائيه مشغول به بررسي ابعاد اين پرونده هستند که به نتايجي نيز رسيدند به گونه‌اي که منجر به دستگيري حدود پنج نفر شد که برخي با وثيقه آزاد و برخي هنوز در زندان هستند. ‌هاشمي‌با بيان اينکه موضوع فساد به يک قراردادي فيمابين شهرداري و ياس بر مي‌گردد که مربوط به ۱۰ هزار ميليارد تومان تبادلات مالي بود که بايد به انواع مختلف در اقتصاد شهري فعال مي‌شده است، تصريح کرد: حالا اين قرارداد منجر به ايجاد يک پرونده فساد شده که در حال رسيدگي است و از آنجا که رسيدگي از بالا در حال انجام است ما منتظر رسيدگي هستيم اما آنچه که براي ما مهم است اينکه موضوع طلب شهرداري از ياس پيگيري شود.
بدهي ۴۰۰۰ ميليارد توماني هلدينگ ياس
هاشمي‌در مورد رقم بدهي هلدينگ ياس به شهرداري گفت: بحث‌هايي با مسئولان مربوطه در مورد رقم بدهي مطرح است. چرا که در شهرداري صحبت است ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ميليارد تومان هولوگرام است اما آنها اين رقم را قبول ندارند. چرا که مي‌گويند اين عدد درست نيست و البته ارتباطات ملکي نيز براي فعاليت‌هاي عمراني وجود داشته اما ملک‌ها هنوز به نام نشده که در واقع بايد اين مسائل رسيدگي شود تا طلب شهرداري نيز مشخص شود. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه رسولي عضو شوراي شهر نيز تذکري در خصوص اين پرونده داد، گفت: جلسه هم انديشي يکشنبه آتي که با حضور شهردار تهران برگزار خواهد شد در مورد طلب شهرداري از هلدينگ ياس و چگونگي بازپس‌گيري آن است که شهردار تهران و تيمش توضيحاتي را ارائه خواهند داد.
هاشمي‌با بيان اينکه خوشبختانه سيستم کارگزاري‌ها کاملا بسته شده است، گفت: پنج الي شش شرکت کارگزاري در شهرداري فعاليت مي‌کردند که طبق آخرين گزارش اين شرکت‌هاي کارگزاري فعاليت جديد ندارند و تنها موضوعات گذشته را پيگيري مي‌کنند.وي افزود: هيات‌هاي تسويه در سازمان املاک تشکيل شده تا نسبت به تسويه حساب با شرکت‌هاي کارگزاري اقدام کنند و از اين پس شهرداري با حذف شرکت‌هاي کارگزار، با پيمانکاران طرف حساب خواهد شد.