تولید ثروت با پروژه آبرسانی


قرارداد اجراي پروژه آبرساني به مناطق شمال شرق خوزستان از طريق کنسرسيوم ميان شرکت‌هاي ايراني و چيني روز پنجشنبه در استانداري خوزستان امضا شد.
به گزارش ايرنا استاندار خوزستان در حاشيه امضاي قرارداد پروژه آبرساني شمال شرق خوزستان در جمع خبرنگاران افزود:يکي از مصوبات هيات دولت در فروردين سال 96 بحث حل معضلات آب خوزستان بود و يکي از طرح‌هاي در نظر گرفته شده براي اين مصوبه نيز بحث تامين آب شمال شرق اين استان از طريق فاينانس بود.
غلامرضا شريعتي ادامه داد: مناقصه اين پروژه توسط سازمان آب و برق خوزستان انجام و هم اکنون قرارداد تجاري به صورت کنسرسيوم بين شرکت‌هاي ايراني و چيني منعقد شد.
وي با اشاره به اينکه حجم پروژه 406 ميليون دلار است گفت: اين پروژه به هفت شهر، 689 روستا و 19هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي شمال شرق خوزستان در قالب طرح 550هزار هکتاري کشاورزي آبرساني خواهد کرد.


شريعتي با بيان اينکه اين پروژه باعث توسعه اشتغال و کارآفريني،و نيز ماندگاري جمعيت در اين منطقه مي‌شود افزود: عمليات اجرايي پروژه حدود 2 ماه پيش به دست وزير نيرو آغاز و کار از سوي طرف ايراني شروع شد و پروژه سرعت خوبي دارد.
وي گفت: طرف ايراني متعهد شده تا در مدت 9 ماه مبلغ 600ميليارد ريال در اين پروژه هزينه کند.
وي با بيان اينکه به کارهاي زيربنايي در خوزستان بيشتر از امور روبنايي توجه داريم ادامه داد: انجام اين پروژه در مدت 42 ماه پيش بيني شده است اما اميدواريم سريعتر به پايان برسد.
پروژه آبرساني به شمال شرق خوزستان فرصتي براي خلق ثروت است
به گزارش ايرنا استاندار خوزستان در نشست امضاي قرارداد پروژه آبرساني شمال شرق خوزستان در سالن شهيد رجايي استانداري گفت: پروژه آبرساني به شمال خوزستان فرصتي براي خلق ثروت است.
وي افزود: شرايط زيست و زندگي مردم در شمال خوزستان به دليل مشکلات ناشي شده از کمبود آب در خطر است اما با اجراي اين طرح شاهد ماندگاري جمعيت خواهيم بود.
وي خاطر نشان کرد: يکي از دلايل افزايش مهاجرت از شمال خوزستان به سمت کلانشهر اهواز بحث کمبود آب و بيکاري جوانان بود درحالي که با اجراي اين طرح حتي شاهد مهاجرت معکوس به اين شهرها نيز هستيم.
به گفته شريعتي منافع کشور با منافع استان خوزستان گره خورده و هيچ استاني تا اين اندازه منافع در هم تنيده‌اي با کشور ندارد.
وي با اشاره به اينکه تمام تلاش خود را براي توسعه زير ساخت‌هاي خوزستان به کار گرفته‌ايم گفت: اگرچه پروزه‌هاي کوتاه مدت و سطحي مشکلات مردم را در مقطعي از زمان حل مي‌کنند اما مبناي رشد و توسعه نيستند.
شريعتي يکي از موانع موجود بر سر راه پروژه‌هاي بزرگ و زير ساختي را بروکراسي اداري بيان کرد و افزود: برخي مديران به دنبال انجام کارهايي هستند که قابل رويت باشد و از پيگيري چنين پروژه‌هاي بزرگي خودداري مي‌کنند زيرا پيگيري بسياري را مي‌طلبد.
استاندار خوزستان با بيان اينکه اجراي مصوبه هيات دولت براي خوزستان درخصوص حل مشکلات آب بزرگترين مصوبه پس ازپيروزي انقلاب اسلامي‌براي استان خوزستان بوده است يادآور شد: يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين مصوبه اجرايي شدن آن است.پروژه‌هاي بسياري براي حل مشکلات مصوب مي‌شود اما به دليل کمبود اعتبار برخي از آنها حالت اجرايي به خود نمي‌گيرند.
وي درخصوص توفان گردو غبار در بهمن سال 95 در خوزستان که موجب قطعي گسترده آب و برق در 12 شهرستان اين استان شد نيز گفت: اگرچه قطعي آب و برق و بروز گرد و خاک مشکلات زيادي را براي مردم خوزستان فراهم کرد اما همان مساله سبب توجه ويژه دولت به خوزستان شد.
استاندار خوزستان با بيان اينکه اين حادثه منشا خيري براي خوزستان بود، ادامه داد:دولت براي توجه بيش از پيش به خوزستان قانع شد و شاهد بوديم که هيات دولت پنج مصوبه براي حل مشکلات خوزستان را تصويب کرد.
بنابراين گزارش ،هيات دولت در فروردين سال 96، پنج طرح مهم و زيربنايي را براي خوزستان با 230 هزار ميليارد ريال، تصويب کرد که تکميل طرح آبرساني غدير، و آبرساني شمال شرق، و نيز جنوب شرق خوزستان از آن جمله است.
پروژه آبرساني به شمال شرق خوزستان از درياچه سد کارون سه در بالادست شهر ايذه، با احداث آبگير و احداث ايستگاه پمپاژ به ظرفيت 11.1 مترمکعب در ثانيه و نيز احداث سه تونل به قطر 3.7 متر درمجموع به طول پنج هزار و 700 متر و ساخت يک باب تصفيه خانه، نياز آب شرب 735 هزار نفر مردم هفت شهر و 689 روستاي ايذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز، صيدون، قلعه تل و ميداوود در شرق و شمال شرق خوزستان را براي مدت 30 سال تامين خواهد کرد.
اين پروژه به صورت کنسرسيوم بين شرکت‌هاي ايراني و شرکت چيني انجام خواهد شد.