دخالت آمريكايي

سرانجام سفری که پیش از انجام، کلی حاشیه داشت انجام شد و دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا راهی بریتانیا شد.
این سفر پیش از انجام، انواع و حواشی ممکن را تجربه کرد و به یکی از عجیب ترین سفرهای یک رییس جمهور آمریکایی به بریتانیا تبدیل شد. در برخی شوخی‌ها و شاید واقعیت‌های روابط بین‌الملل، بریتانیا را ایالت پنجاه و یکم آمریکا می‌نامند. اینکه به‌طور سنتی یک رییس جمهور از ایالات متحده به پنجاه و یکمین ایالت سفر کند، خودش به اندازه کافی آبستن ماجراهای گوناگون هست ؛ در کنار این حواشی، سفر یک رییس جمهور جنجالی مثل ترامپ را در کنار پیچ و تاب های قدیمی بگذارید، متوجه می شوید که پرواز واشنگتن - لندن چقدر می تواند جذاب و البته زیر ذره بین باشد!
ترامپ با سیاست‌هایی چون جدایی کودکان مهاجر از والدین‌شان، کشیدن دیوار به دور آمریکا برای عدم ورود مهاجران، ندادن ویزا به بیماران و دانشجویانی از ایران، کره شمالی، سوریه، سومالی و... شخصیتی منفور از خود در اذهان جهانیان ساخته و معلوم نیست این نفرت پراکنی تا کجا پیش برود. شاید این برای نخستین بار در تاریخ 200 ساله ایالات‌متحده بود که یک رییس جمهور از ترس رویارویی با معترضان بریتانیایی، بی خیال اقامت در لندن شد و حضور در حومه شهر را به روبه‌رو شدن با ده‌ها هزار معترض ترجیح داد.
از طرف دیگر، ترامپ این روزها چندین پروژه مهم را در سیاست خارجی آمریکا همزمان پیش می‌برد. گفت‌وگوهای هسته‌ای با کره شمالی، جنگ تمام عیار اقتصادی با ایران، مساله سوریه، معامله قرن در فلسطین ، جنگ تجاری با اروپا، در افتادن با چین و چند مورد دیگر، گوشه ای از کنش ها و واکنش‌های دولت میلیاردر نیویورکی در عرصه جهانی است که نظم و آرامش دنیا را برهم ریخته است. سفر او به بریتانیا، هیچ نتیجه‌ای در برنداشت و تنها این را نشان داد که مردم جهان چقدر از او متنفر هستند!


دخالت آشکار ترامپ در امور بریتانیا
وقتی برخی ناظران می گویند، بریتانیا تبدیل به ایالت پنجاه و یکم آمریکا شده، پر بیراه هم نیست! حداقل ترامپ تا اینجای کار ثابت کرده که خیلی دوست دارد، بریتانیا ، دنباله روی سیاست‌های او باشد. برگزیت، بهترین هدیه در آستانه ریاست‌جمهوري ترامپ بود. حالا هم آقای رییس‌جمهور در روز روشن در امور داخلی بریتانیا دخالت می کند. رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در لندن و با اشاره به انتقادهای داخلی به طرح ترزا‌می، نخست‌وزیر این کشور در موضوع روابط تجاری با اتحادیه اروپا پس از برگزیت، اعلام کرد که چنانچه این طرح اجرا شود، نهایی شدن یک توافق تجاری جدید میان آمریکا و بریتانیا غیرممکن خواهد شد! به گزارش یورونیوز، ترامپ در جریان گفت‌وگو با روزنامه Sun بریتانیا تاکید کرد که برگزیت فرصت مناسبی برای تقویت روابط آمریکا و بریتانیا بود و با این طرح و ایجاد رابطه تجاری نزدیک میان بروکسل و لندن، توافق جدید ترانس آتلانتیک به خطر خواهد افتاد و در چنین شرایطی آمریکا ترجیح می‌دهد با اتحادیه اروپا پیمان ببندد و نه با بریتانیا.او همچنین از بوریس جانسون، وزیر خارجه مستعفی بریتانیا به نیکی یاد کرده و اعلام کرد که او می‌تواند نخست‌وزیر بزرگی باشد و افزود: فکر می‌کنم به آنچه می‌خواهد می‌رسد!اگر کسی از جریان سفر خبر نداشته باشد، فکر می کند که ترامپ در یکی از ایالت های آمریکا و خطاب به یکی از فرمانداران جمهوری‌خواه این حرف ها را زده است! نگاه تحکمی و ادبیات دستوری، بیشتر در مرزهای یک کشور مصداق دارد تا در روابط بین الملل!
اعتراض های گسترده علیه ترامپ
نخستین سفر دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا به بریتانیا با مجموعه‌ای از اعتراض‌های شهروندان بریتانیا که مخالف سیاست‌های ترامپ هستند، همراه شد.
فرار هلی کوپتری ترامپ از دست معترضان!
روز پنج‌شنبه تعداد زیادی از منتقدان ترامپ در مسیر کاخ بلنهایم تجمع کردند و پلاکاردهايی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود ترامپ خوش نیامدی. رییس‌جمهور آمریکا این مسیر را با هلی‌کوپتر طی کرد.
در لندن هم صدها نفر در اعتراض به سفر دونالد‌ترامپ به بریتانیا در نزدیکی محل اقامت سفیر آمریکا تجمع کردند. آن‌ها با اشاره به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ در بلندگوهای دستی فریاد می‌زدند: امروز چند کودک را زندانی کردی؟
به گزارش دویچه وله، بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی علیه ترامپ با عنوان ترامپ را متوقف کنید برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده بود. طبق اعلام رسانه‌ها، حدود‌100‌هزار نفر در این تجمع شرکت کردند. شهردار لندن، صادق‌خان هم گفته بود که در این تجمع اعتراضی شرکت می کند. معترضان از بامداد روز جمعه تظاهرات‌شان را در لندن و اسکاتلند آغاز کرده و از آن جمله صدها معترض در نزدیکی پارک ریجنت لندن و اطراف سفارت آمریکا حضور پیدا کردند.تحلیلگران می‌گویند پرهیز از رویارویی با معترضان باعث شده بیشتر برنامه‌های سفر دو روزه ترامپ به انگلیس در خارج از لندن انجام شود تا ترامپ با معترضانی که برنامه‌های مفصلی برای اعتراضات‌شان آماده کرده‌اند، روبه‌رو نشود.
بالن معروف انگلیسی ها!
شرکت کنندگان همچنین سیاست‌های ترامپ در زمینه‌های مختلفي از جمله سیاست مهاجرتی وی موسوم به «تحمل صفر» را غیرقانونی خوانده و محکوم کردند.همچنین فعالان بالن بزرگی را که ريیس جمهور آمریکا را به شکل کودکی شیرخواره نشان می‌داد، حمل می‌کردند.این بالن 6 متری نمادی از شخصیت کودکانه و دمدمی مزاج ترامپ بود که با اجازه صادق خان شهردار لندن در این راهپیمایی حمل می‌شد.
صحبت های ترامپ درباره ایران
ساعاتی پیش از آنکه پای ترامپ به بریتانیا برسد، او در نشست خبری پس از گفت‌وگوی سران ناتو در بروکسل درباره ایران، اظهار نظر کرد!
ترامپ ادعا کرد: می‌دانم که آن‌ها مشکلات زیادی دارند و اقتصاد آن‌ها در حال فروپاشی است اما بگذارید یک چیزی به شما بگویم: وقتش که برسد، آن‌ها با من تماس خواهند گرفت و خواهند گفت، بیایید با هم معامله‌ای بکنیم. آن‌ها امروز وضعیت دردناکی دارند!