شهردار بي‌حاشيه، تنهاست

آرمان- یاسمین طالقانی: هفدهمین شهردار تهران هنوز در سیبل شایعات دو گروه است. نخست آنانی که تمایل داشتند گزینه خودشان بر کرسی بهشت تکیه بزند و گروه دیگری که تمایل ندارند پرونده تخلفات شهرداری در سال‌های حضور قالیباف به روی میز بیاید؛ بنابراین با به راه انداختن بازار شایعه سعی در ناکارآمد جلوه دادن محمدعلی افشانی شهردار کنونی تهران را دارند. افشانی روحیه آرامی دارد وچندان تمایل ندارد به حواشی و شایعات ورود پیدا کند، اما در پروژه مخالفان او سکوت به معنای ناکارآمدی تعبیر می‌شود و امتیازی برای رسیدن به هدف. شهردار تهران روحیه مردمی و بی‌ریایی خودش را حفظ کرده و بر همین اساس سعی ندارد به پنهانکاری متهم شود که همین موضوع ابزار مخالفان برای هجمه به او شده است. مانند چند روز اخیر که اهدای 20 بیلبورد از سوی سازمان ورزشی شهرداری برای تبلیغ یک فیلم خبرساز شد و افشانی دیروز در جمع خبرنگاران درباره این موضوع چنین گفت: «اگر بیلبوردی دیدید که تبلیغ این فیلم در آن باشد به من بعدا گزارش بدهید و رئیس سازمان ورزش این حرف را زده و من هم شنیدم، اما این سخنان جزو اختیارات وی نبوده است.» پاسخ افشانی از دو منظر قابل بررسی است. نخست آنکه از خبرنگاران می‌خواهد اگر چنین بیلبوردی مشاهده کردند به او اطلاع دهند و این در حالی است که سازمان بازرسی شهرداری یا نهادهای نظارتی در بهشت چنین وظیفه‌ای را دارند. همچنین افشانی از واژه «شنیدم» استفاده کرده است یعنی به‌طور دقیق اطلاعات موضوعی که سبب چالش شده است در اختیار او قرار نگرفته است که این هم ضعف بخش اطلاع رسانی شهرداری و بخش‌های مرتبط دیگر را نمایان می‌کند.
اعتمادشکنان
16اردیبهشت بود که محمدعلی افشانی برای ارائه برنامه‌های خود برای تصدی شهرداری تهران در شورای شهر حضور یافت. او در آن روز گفت: «با بازگشت اعتماد مردم مشارکت افزایش پیدامی کند و منابع مورد نیاز شهر توسط خود مردم تأمین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه‌ای که می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه صرف می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی و بودجه ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت.» اکنون خبر اهدای 20 بیلبورد برای تبلیغ یک فیلم چندان نسبتی با برنامه افشانی ندارد که البته نمی‌توان شهردار را مقصر دانست و او را به عدول از برنامه متهم کرد بلکه آنانی نقش اصلی دراین چالش آفرینی برای شهرداری را دارند که جامه دوست و همراه بر تن دارند و با ادعای تسلط بر موضوعات مطرح و پرونده‌های گشوده شده روی میز اقداماتی انجام می‌دهند که نتیجه آن نشانه رفتن انگشت تقصیر به سمت افشانی است. برخی از افرادی که افشانی را با چالش مواجه می‌کنند خواهان تضعیف او هستند تا گزینه خودشان بر کرسی بهشت بنشیند، اما برخی دیگر از آنها اطلاعات کمی در مورد موضوعات دارند، اما بر خودشان تکلیف می‌دانند که با ارائه نظر و طرح برنامه‌ای دوستی خود را به افشانی نشان دهند که روایت دوستی خاله خرسه است.
تضاد آشکار


افشانی در بهشت تنهاست و این روزها بیش از گذشته سعی دارد دست دوستان آگاه را برای مشورت رد نکند. در همین موضوع بیلبوردها که شهردار تهران در واکنش به آن، به انتقاد از رئیس سازمان ورزش پرداخت گمانه وجود برنامه‌ای برای تضعیف افشانی نمایان است. روز چهارشنبه 20 تیر بود که محمدصادق حسنی، سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران درباره اهدای 20 بیلبورد به بهاره افشاری با هدف تبلیغ مستند سردار آزمون چنین گفت‌: «این که قصه ۲۰ بیلبورد چه طور در آمده و ماجرای تولد خانم افشاری به ذهن دوستان خطور کرده، ا... اعلم. » این اظهارات با تیتر اهدای 20 بیلبورد به افشاری در سایت‌های خبری منتشر شد. پس ازآن برزین ضرغام مدیرعامل سازمان زیباسازی با تکذیب خبر برخی سایت‌ها مبنی بر اختصاص بیلبوردهایی در سطح شهر برای بهاره افشاری جهت تبلیغ مستند سردار آزمون گفت: «درخواستی در خصوص حمایت از این مستند از سوی سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران به سازمان زیباسازی ارسال شده اما هنوز این درخواست مورد بررسی قرار نگرفته است.» اما ظهر دیروز خبری منتشر شد که تردیدها را افزایش داد. بهاره افشاری با انتشار نامه‌ای از قبول بیلبوردهای اهدای شهرداری تهران برای فیلم سریک انصراف داد. دراین نامه آمده است: «پیش از اکران فیلم خصوصی«سریک» ما هیچ درخواستی مبنی بر گرفتن بیلبورد، نه به شهرداری و نه هیچ نهاد دیگری ارائه نداده بودیم. این پیشنهاد صرفا از سوی این نهاد و در راستای وظایفش که حمایت از فرهنگ و هنر است، ارائه شده بود. به احترام افکار عمومی که این روزها تحت تاثیر فضای التهاب‌آمیز سیاسی دچار سوءتفاهم شدند، انصراف خود را از پذیرفتن بیست بیلبورد فیلم «سریک» اعلام می‌کنم و آرزو دارم هنر ما بتواند همچنان مستقل و بدون سایه سیاست به حرکتش ادامه دهد و ما با تعبیرهای این چنینی جلوی بقای هنر را نگیریم. این بار با تمام وجود می‌ایستم و اجازه نمی‌دهم زحمات گروهم فداى بازی‌هاى پشت پرده شود. خدا را بهترین ناظر و شاهد می‌دانم و مردم نازنین را بهترین مبلغ فیلم‌ام.» از سوی دیگر این تناقض موضع سبب اعتراض اعضای شورای شهر شده است چنان‌که دیروز علی اعطا سخنگوی شورای شهر اظهار داشت‌: «معیارهای مشخصی در سازمان زیباسازی وجود دارد و گروهی درخواست‌ها را بررسی کرده و در این زمینه تصمیم می‌گیرند. اشکالی به این فرآیند وارد نیست، اما به گمانم مدیران شهری هم باید مسئولانه‌تر سخن بگویند و در حوزه‌ای که حوزه مسئولیت و اختیار آنها نیست وعده ندهند. به ویژه در شرایطی که موضوعی هنوز در مرجع تصمیم‌گیری، به تصمیم نرسیده است. اگر هم تکذیبیه منتشر می‌کنند، مسئولانه تکذیبیه منتشر کرده و دقت بیشتری در اظهار نظرها به خرج دهند».
معضل انتصاب‌های شهرداری
ادعای مدیران شهرداری و بهاره افشاری در تضاد با هم است که همین موضوع سبب تردید جامعه در اعتماد به بهشت می‌شود. مقصر اصلی افشانی نیست بلکه آنانی هستند که در موضوع انتصاب‌ها به او مشورت می‌دهند و تا به امروز بیشترین چالش شهردار تهران بر سر انتصاب‌ها بوده است. افشانی اهل زد و بند نیست و همین موضوع سبب شد تا برخی با سوءاستفاده از این ویژگی او، درصدد نشاندن نزدیکان خود بر کرسی‌های شهرداری و حتی شورای شهر باشند. برخی برای خود حقی در انتخاب افشانی برای شهردار شدن قائل بودند، بنابراین انتصاب نزدیکان خود در شهرداری را حق می‌دانستند؛ برخی گروه‌های سیاسی هم این تصور رادارند که باید دارای سهمی در انتصاب‌ها باشند. بنابراین در همین راستا به افشانی فشار آوردند، اما شهردار تهران تا آنجا که توانست در برابر این فشارها ایستاد که همین موضوع دلیل دیگر فشارها بر او است.
زمان اصلاحات است
به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی افشانی باید اصلاحات در شهرداری را کلید بزند و مانند همیشه مستقل و به دور از القائات تصمیم‌گیری کند. افشانی به سبب آنکه چهره مورد اعتمادی است خود نیز فیلترهای سختی دراعتماد به افراد ندارد، اما اکنون زمان سخت کردن این فیلترهاست تا هر فردی باادعای دوستی نتواند با عبور از آن، برای شهرداری بحران‌سازی کند.