فرصت‌هاي افزايش صادرات نفت را از دست ندهيم

مباحث و انتقاداتي در خصوص صادرات نفت ايران به ازاي كالاهاي روسي مطرح مي‌شود و حساسيت‌هايي را ايجاد كرده است اما هنوز توافقي در اين خصوص صورت نگرفته كه بگوييم نفت در مقابل چه كالايي است.
در حال حاضر نيز با كشورهايي كه قرارداد فروش نفت داريم عمده دريافت نيز از محل واردات كالا تامين مي‌شود.
براي مثال صادرات نفت ايران به چين با ارز اين كشور بوده و به كشور ديگري منقل نمي‌شود. اين ارز در بانك‌هاي چين باقي مي‌ماند تا ايران اقدام به گشايش اعتبار كند و از آن محل اقدام به واردات كالا صورت مي‌گيرد. ايران سالانه 40 تا 50 ميليارد دلار نياز به واردات دارد.
اين اقدامي است كه در رابطه با بسياري از كشورها مانند هند، كره و چين صورت مي‌گيرد. در خصوص اروپا نيز بسياري از ارزي كه بابت فروش نفت است در بانك‌هاي اروپايي مي‌ماند و ما براي خريد مواد اوليه، مواد غذايي كنجاله، سويا و دارو استفاده مي‌كنيم. قرار نيست پولي به كشور بازگردد. پيش از اين روس‌ها با ايران مذاكره داشته‌اند تا معادل هزار بشكه نفت خريداري كنند و 250 هزار بشكه را پول و 250هزار تاي آن را كالا بدهند.


باتوجه به توانمندي بالايي كه روسيه در تامين مواد غذايي ، صنايع فلزي و چوب و كاغذ دارد ما مي توانيم بخشي از نيازمندي‌هاي ايران را ( حتي مانند گوشت و صنايع غذايي) از روسيه تامين كنيم.
حساسيت نشان دادن در اين خصوص و اينكه مي‌گويند اين صادرات به معني نفت در مقابل غذاست به اعتقاد بنده زائد است.
به هر حال ما در شرايطي به سر مي‌بريم كه مجبوريم راه حل‌هايي را در برابر فشارها و تحريم‌هاي آن‌ها پيدا كنيم. اينكه جماهير شوروي و روسيه در گذشته با ما بد عمل كرده و ما اكنون به شكل خصمانه با آن برخورد كنيم اين را نمي‌پسندم. روسيه در سوريه و عراق با ما همكاري كرده و نتيجه اين همكاري براي ايران و روسيه مثبت بوده است.
حساسيت نشان دادن زياد روي اين قرارداد درست نيست. ما مي‌توانيم بسياري از نيازهاي خود را از طريق روسيه تامين كنيم. اگرچه ما در حوزه نفت و گاز با روسيه رقيبيم البته با عراق هم رقيبيم اما با هم همكاري داريم.
اگر قرارداد فروش نفت به روسيه عملياتي شود مي‌تواند بخش نگراني‌هايي را كه وجود دارد كاهش دهد. اكنون آمريكا اصرار دارد كه صادرات نفت ايران كاهش پيدا كند و مي‌توانند به راحتي كاري كنند كه پول حاصل از صادرات نفت خام به ايران بازنگردد. ضمن اينكه كارشكني در برگشت پول مي‌كنند، اصرار دارند به مردم بگويند كه صادرات نفت ايران كاهش پيدا كرده و به دنبال آثار رواني آن بر بازار ايران هستند.
به عنوان مثال اگر به مردم بگوييم پول نفت بازنمي‌گردد چندان اهميت نمي‌دهند و اطلاعي از اين موضوع ندارند و مي‌دانند دو ميليون بشكه نفت صادر مي‌شود اما اگر رسانه‌ها اعلام كنند كه صادرات نفت خام ايران از دو ميليون بشكه به 800 هزار بشكه رسيده است در جامعه آثار رواني، سياسي و اقتصادي خواهد داشت. آمريكا از تمام ابزارهاي خود استفاده مي‌كنند تا صادرات نفت خام ايران كاهش پيدا كند.
در اين ميان اگر ايران از هر فرصت و گزينه‌اي استفاده كند و اجازه ندهد تا صادرات نفت خام كاهش پيدا كند، مثبت است.
در حال حاضر(مي‌توانيم سوآپ انجام دهيم) كه هوا در روسيه مناسب است و آن‌ها احتياج زيادي به برق ندارند و مصرف برق پايين است، به راحتي مي‌توانيم 15 هزار مگاوات برق از روسيه وارد كنيم (كمبود فعلي كشور را جبران كنيم)‌ و در زمستان كه ما مازاد داريم و آن‌ها به برق بيشتري نياز دارند، به اين كشور صادر كنيم.
به اين وسيله مي‌توانيم با روسيه مذاكره كنيم و ظرفيت اقتصادي ايران را كه در حد (300 تا 400 ميليون دلار است) قابل قبولي نيست، افزايش دهيم.
اگر واردات دانه‌هاي روغني كنجاله و سويا از كشورهاي ديگر به دليل مسائل بانكي و مشكلات ارزي كاهش پيدا كند و دچار مشكل شود به اين ترتيب مي‌توانيم تمام نيازهاي مربوط به غلات، روغن، كنجاله،‌ سويا و خوراك دام را (كه رقم عمده واردات كشور را دارند) از روسيه وارد كنيم كه كيفيت بالاتر و قيمت مناسب‌تري دارند.