موشک؛ لژیونر مربیان ایرانی



حامد جیرودی
خبرنگار


«موشک» باز هم در آسمان ‌هامبورگ به حرکت درآمده. مهدی مهدوی‌کیا مثل همیشه باز هم باعث غرور فوتبال ایران شده. ستاره‌ای که هیچ گاه از پا ننشسته و همیشه به فتح قله‌ای بالاتر می‌اندیشد. مهدی از نوجوانی همین طور بوده. از همان روزهایی که در خیابان سادات در خیابان خاوران در کنار خانواده پرجمعیت خود زندگی می‌کرد اما هم شاگرد اول مدرسه بود و هم بهترین گلزن بانک ملی. بازیکنی که چشم‌ها را به خود خیره کرد و به پرسپولیس پیوست و از آنجا به تیم ملی و گلزنی مقابل امریکا در جام جهانی 98 فرانسه رسید.
مهدوی‌کیا که پیش‌تر از آن با گلزنی برابر چین و درخشش در مقدماتی جام جهانی به جوان اول فوتبال آسیا تبدیل شده بود، به پیشنهاد چشمگیر دالیان نه گفت تا راهی بوندس لیگا شود. بوخوم تازه اول راه بود و مهدی مسیر پر پیچ و خمی را با پیوستن به‌ هامبورگ برای خود انتخاب کرد.
او با درخشش در این تیم بندرنشین، به بهترین پاسور بوندس‌لیگا تبدیل شد. محبوبیتش تا جایی پیش رفت که آلمانی‌ها با شعار «میتی... میتی» او را در ورزشگاه‌ هامبورگ تشویق می‌کردند. مرد سال فوتبال آسیا در سال 2003 بعد از آن با بستن بازوبند کاپیتانی‌ هامبورگ، به اولین ایرانی تبدیل شد که در لیگ قهرمانان اروپا بازوبند کاپیتانی تیمی را بست. وقتی همبازی قدیمی‌اش توماس دال سرمربی‌ هامبورگ شد، او را به سکوها و تیم دوم‌ هامبورگ فرستاد اما مهدی باز هم متوقف نشد. موشک ایرانی ‌هامبورگ آنقدر در تمرینات تلاش کرد که دال مجاب شد که او را باز هم به ترکیب برگرداند. مهدی ستاره گرانقیمت‌ هامبورگ بود و باشگاه دیگر توان پرداخت قرارداد او را نداشت و این شد که مهدوی‌کیا به اینتراخت فرانکفورت رفت. فاصله گرفتن از روزهای اوج از یکسو و قرار نداشتن در تفکرات سرمربی وقت این تیم آلمانی و نیمکت‌نشینی‌های مستمر از سوی دیگر، باعث شد او مجبور به ترک بوندس‌لیگا و بازگشت به فوتبال ایران شود.
اما مهدی خود را در دل هواداران ‌هامبورگ جا کرده بود. او که 11 سال در بوندس‌لیگا بازی کرده و در نهایت روی دوش ونسانت کمپانی، مدافع تیم ملی بلژیک، خوان پابلو سورین، کاپیتان سابق آرژانتین و رافائل فن درفارت، ستاره سابق تیم ملی هلند از ‌هامبورگ با چشمانی اشکبار خداحافظی کرده بود، در مهرماه سال 91 و در جشن 125 سالگی باشگاه‌ هامبورگ به افتخاری فوق‌العاده دست یافت و در بین 11 بازیکن برتر قرن این باشگاه قرار گرفت.
اما مهدوی‌کیا که 8 سال موفق از فصل ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ در‌ هامبورگ داشت، بعد از خداحافظی از فوتبال هم به همکاری خود با‌ هامبورگی‌ها ادامه داد و 3 سال پیش به عنوان مربی تیم نوجوانان‌ هامبورگ مشغول شد و جمعه شب با اعلام این باشگاه آلمانی، قرار است به‌عنوان مربی تیم زیر ۲۱ سال (امید)‌ هامبورگ فعالیت کند. او دستیار اشتفان وایس در این تیم خواهد بود. مهدی نشان داده که در مسیر مربیگری هم می‌خواهد به یکی از لژیونرهای موفق فوتبال ایران تبدیل شود؛ ستاره‌ای که سرعتی خیره کننده در بازیگری داشت و حالا آرام و با حوصله پله‌های ترقی را در مسیر مربیگری طی می‌کند.