توصیه سران قوا به نمایندگان خارج مرز

همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روز گذشته در حالی برگزار شد که در این مقطع بیش از همیشه نگاه‌ها متوجه تعاملات بین‌المللی کشور است. در فضای دشمنی مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان با جمهوری اسلامی نقش سفرای ایران در از بین بردن فضای ایران هراسی بسیار مهم است و همچنین روابط بین‌الملل پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد و مقوله امنیت در جهان امروزی بسیار با دهه‌های گذشته متفاوت شده است. همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد روسای جمهور و قوه قضائیه سعی کردند تا نمایندگان کشورمان در خارج مرزها را با خطرات احتمالی آشنا و به ارائه راهکارهایی برای تقویت قدرت ایران بپردازند. رئیس جمهور در این مراسم با بیان اینکه ما اهل تجاوز و تدافع نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم، تاکید کرد: توان ایران اسلامی، توان بازدارندگی است، ما با هیچ کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌هاست. ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار داشت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مداخله چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی، ناقض حاکمیت ملی است، گفت: هر نظامی زمانی در پیشبرد سیاست خارجی خود موفق است که جلوی مداخلات خارجی در امور سرزمینی خود را بگیرد و در عرصه داخلی نیز زمانی حاکمیت ملی موفق است که جلوی مداخله دولت در تحقق دمکراسی و اظهارنظر و اعمال رأی مردم را بگیرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند حاکمیت ملی نقض خواهد شد.
گفت‌وگو با کشورهای همسایه
وی با اشاره به برخی مواضع و رخدادهای جدید در ارتباط با فلسطین، گفت: هیچگاه تا امروز صهیونیست‌ها و دولت آمریکا به این صراحت اعتراف نکرده بودند که اساسا دولتی به نام فلسطین نمی‌شناسند و یا قدس شریف را متعلق به مسلمانان نمی‌دانند و اساسا باورشان این است که فلسطین سرزمینی اسلامی نبوده و این مواضع هیچ‌وقت اینقدر صریح و با وقاحت بیان نشده بود. روحانی با بیان اینکه ملت ایران در دوره‌ای طولانی 12 ساله ایستاد و مقاومت کرد و در صنعت هسته‌ای به پیشرفت رسید و قدم‌های مهمی برداشت و پای میز مذاکره آنها را مجبور کرد که فناوری هسته‌ای ایران را بپذیرد، افزود: این بزرگترین موفقیت جمهوری اسلامی ایران است که 6 قدرت بزرگ دنیا بگویند مطلبی که 12 سال عنوان می‌کردند، اشتباه بوده و بپذیرند که ایران باید فناوری هسته‌ای داشته باشد و نه تنها آنها بلکه شورای امنیت سازمان ملل هم این موضوع را مورد پذیرش خود قرار دهد.
نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه


وی با بیان اینکه نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست، گفت: ایران سرزمین قدرتمند و ملت ایران، ملتی بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است که هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند. ما به کار خود در سوریه، عراق و لبنان، افتخار کرده و تا آخر به آن افتخار خواهیم کرد.
ادامه صفحه13