موفقیت بین المللی ایران در برابر ایالات متحده

گروه سیاسی-روز گذشته جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی برگزار شد و رییس‌جمهور در این جلسه درباره اقدامات حقوقی ایران علیه دولت آمریکا سخن گفت. وی با اشاره به شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، رسیدگی این دادگاه جهانی به شکایت کشورمان را موفقیتی از سوی ایران خواند و اظهار داشت که ایران نه تنها در صحنه حقوقی که در صحنه سیاسی هم در برابر اقدامات آمریکا می‌ایستد.
حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در جلسه هیات دولت گفت: ملت ایران از ابتدا در مقابل لجاجت و بدرفتاری حاکمان آمریکا و نقض عهد آنها در همه زمینه‌ها ایستادگی و مقابله کرده و همواره راه مقاومت را انتخاب کرده است. امروز هم برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود. رییس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: هر چقدر در داخل کشور برای تولید و صادرات تلاش کنیم به معنای پاسخ قاطع به توطئه‌های دشمنان ملت ایران خواهد بود و همان اندازه که مردم با دولت برای ثبات بازار همکاری کنند، پاسخ قاطع ما به سردمداران کاخ سفید خواهد بود. روحانی تصریح کرد: دولت علاوه‌بر تلاش‌هایی که در داخل کشور انجام می‌دهد، اقدامات حقوقی و بین‌المللی خود را نیز شروع کرده که شکایت حقوقی علیه آمریکا در دیوان دادگستری لاهه از آن جمله به شمار می‌رود چرا که تحریم‌های آمریکا در تضاد با قطعنامه‌ها و تعهدات قبلی این کشور به شمار می‌رود و این حق ایران است که در مرجع بین‌المللی از آمریکا شکایت کند و دولت ایران این شکایت را در دیوان لاهه مطرح کرده است. وی افزود: در چند روز گذشته اولین موفقیت در این شکایت به دست آمد و دیوان صراحتا به آمریکا اعلام کرده که تا رسیدگی به شکایت ایران حق ندارد کاری انجام دهد که در احکام احتمالی این دیوان تاثیر بگذارد و این به نوعی به عنوان قرار تامین و موقت محسوب می‌شود و این هشدار را به وزیر خارجه آمریکا صادر کرد که باید مراقب اعمال و برنامه‌های خود در این زمینه باشند و این هشداری به آمریکا از زبان بالاترین مرجع حقوقی دنیا و رییس‌ دیوان دادگستری لاهه است.
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در هر صحنه‌ای روبه‌روی آمریکا ایستادگی می‌کنیم، گفت: شکایت به دیوان دادگستری لاهه صحنه حقوقی بود و در صحنه سیاسی هم این ایستادگی وجود دارد و اینکه امروز اکثریت قاطع کشورهای جهان، اقدامات آمریکا را نادرست، محکوم یا حداقل از آن اظهار تاسف می‌کنند، نشانه‌هایی از این ایستادگی است. ما باید در همه زمینه‌ها در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنیم. روحانی خاطرنشان کرد: دولت در روند تلاش‌های خود برای خنثی‌سازی توطئه آمریکا، اگر لازم بداند نیروهای تازه‌نفسی را به مجموعه خود می‌افزاید.
خواست خدا بود که جنگ با پیروزی بزرگ ملت ایران به اتمام برسد


رییس‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در آستانه سالروز عملیاد مرصاد درباره این عملیات گفت: ظاهر این عملیات این است که در مقطعی عراقی‌ها با همکاری منافقین از غرب کشورمان رخنه کردند و از اسلام‌آباد غرب به سمت کرمانشاه روانه شدند. در جریان این عملیات نیروهای مسلح کشورمان اعم از سپاه، ارتش، نیروی هوایی، زمینی و هوانیروز با قاطعیت در مقابل این حمله ایستادگی کردند و حتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به رغم خطراتی که وجود داشت در منطقه عملیاتی‌ حضور پیدا کرد و در تماسی که با ایشان در خصوص خطرات این حضورشان در منطقه داشتم با قاطعیت و شجاعت اعلام کردند که حتما باید آنجا کنار مردم کرمانشاه و رزمندگان باقی بمانند و این روحیه و شهامت از سوی ایشان که در آن مقطع جانشین فرمانده کل قوا بودند برای همه ما درس‌آموز است. روحانی خاطرنشان کرد: در جریان این عملیات عراقی‌ها صبح روز عملیات فرودگاه همدان را بمباران کردند تا هواپیماهای جنگنده ما نتوانند از آن استفاده کنند اما نیروی هوایی کشورمان کار بسیار عظیمی در این خصوص انجام دادند که تحسین امام راحل را هم به همراه داشت. رییس‌جمهور گفت: مرصاد پایان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران و آخرین عملیات بود. ما در ۲۷ تیر سال ۶۷ قطعنامه را پذیرفتیم و زمانی که دو طرف، آن را قبول می‌کنند به معنای پایان جنگ محسوب می‌شود، اما در آن مقطع عراقی‌ها اشتباه محاسباتی انجام دادند و چنین تصور کردند که پذیرفتن قطعنامه از سوی ایران به معنای این است که ما ضعیف شده‌ایم. لذا از جنوب و غرب حملاتی علیه کشورمان انجام دادند. این در حالی است که صدام در طول دوران جنگ و پس از فتح خرمشهر، مدام از آتش‌بس و صلح سخن می‌گفت و این حمله نشان داد که صدام دروغ می‌گوید و صلح‌خواه نیست. رزمندگان غیور کشورمان با روحیه بالا در مقابل حمله صدام و منافقین ایستادگی کرده و در هر دو منطقه آنها را شکست دادند و خواست خدا بود که جنگ با پیروزی بزرگ ملت ایران به اتمام برسد و این تصور باطل را از بین ببرد که قبول قطعنامه از سوی ایران به خاطر ضعف قوای ایرانی بوده است.
روحانی تصریح کرد: پایان جنگ درس دیگری است برای آنهایی که در تصورات خود به دنبال تجاوز به حقوق ملت ایران هستند. همه باید بدانند که ملت بزرگ ایران در کنار رهبری عزیز خود این مقطع را هم آنچنان پشت سر خواهد گذاشت که درس عبرتی برای بدخواهان و دشمنان و افتخار دیگری برای ملت بزرگ ایران باشد.
اکنون در زمینه دارو مشکلی نداریم
پس از پایان جلسه هیات دولت، اعضای کابینه دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوال آنان پاسخ دادند. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران در حیاط پاستور درباره وضعیت واردات داروهای مربوط به بیماری‌های خاص گفت: برای دارو الان مشکلی نیست، اما به این معنا نیست که در آینده هم مشکلی نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه الان باید علاج واقعه را بکنیم قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، گفت: ما و دستگاه‌های مختلف در حال کار هستیم و امیدواریم همانطور که آرزو داریم، محقق شود. ولی مطمئن باشید یکی از حوزه‌هایی که از طریق آن فشار می‌آورند، حوزه‌ای است که مردم دردشان می‌آید و بخش دارو و تجهیزات پزشکی چیزی است که مربوط به ماست. وی در مورد اینکه آیا در ماه‌های آینده مشکلی در زمینه دارو خواهیم داشت یا نه، گفت: این سوال را خیلی می‌پرسید. خیلی وقت‌ها تکرار یک سوال باعث اضطراب می‌شود؛ اگر دائم از من بپرسید حالت خوب است به من تلقین می‌شود که نکند حالم خوب نیست. من خواهشم این است که این را زیاد سوال نکنید.
بهبود نرخ بیکاری در فصل بهار امسال
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره آمار نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری ماهانه اندازه گرفته نمی‌شود؛ بلکه سه ماه یکبار اندازه‌گیری می‌شود. نرخ بیکاری فصل بهار نسبت به فصل گذشته بهبود داشته است. ربیعی با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری در بهار سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ بهبود یافته است،‌ تصریح کرد: با ورود ۷۵۶ هزار نفر به عرصه کار، تعداد افراد شاغلمان نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است. ۴۵ هزار نفر نسبت به بهار سال گذشته کاهش بیکاری داشتیم. همچنین وی با تکذیب تجدیدنظر در مورد حقوق و دستمزد اظهار داشت: افزایش قدرت خرید به روش‌های دیگر و همچنین کمک به بهبود و تثبیت قیمت‌ها برای خانواده‌ها را در نظر داریم، تصمیماتی برای آن گرفته شده است. همین‌ که کالاهای اصلی را با ارز ۴۲۰۰ تومان تثبیت کنیم یک سیاست برای تثبیت قیمت کالاهای اصلی برای خانواده‌ها بوده است. وزیر کار ادامه داد: برای بازنشستگان وام‌های کم‌بهره در نظر گرفته شده که به مقدار حقوقی که می‌گیرند باز می‌گردد. چند وقت دیگر از این طرح رونمایی خواهم کرد.
برای کاهش مصرف برق با صنایع بزرگ مذاکره کردیم
رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌توانیم از آب‌های موجود در نیروگاه‌ها فعلا برق بگیریم چراکه برای مصرف آب شرب استفاده می‌شود. وی با اشاره به اینکه اگر 10 درصد استفاده از نیروی برق را کاهش دهیم دیگر شاهد خاموشی‌ها نخواهیم بود، اظهار داشت: ما در خصوص کاهش مصرف با صنایع بزرگ هم مذاکره کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در ساعات اوج مصرف با هماهنگی با آنها برخی مدارها قطع شوند و در ساعات کاهش مصرف برق، برق ارزان‌تری را استفاده کنند. وی با بیان اینکه با صنایع کشاورزی هم در این‌باره مذاکره شده است، خاطرنشان کرد: هرکدام از مردم می‌توانند با مصرف کمتر نقش مدیریت نیرو در کشور را ایفا کنند. اگر دمای کولرها در مصارف خانگی به ۲۵ درجه برسد، نقش موثری در کاهش برق مصرفی دارد. در مجموع امیدواریم با تمام شدن فصل حرارت از این شرایط عبور کنیم و کشور پاسخگوی نیازهای مردم باشد. در روزهای آینده ۲ نیروگاه ما به مدار می‌آید و این مساله کمک شایانی در این زمینه است.
هیچ دانش‌آموزی مهرماه از تحصیل بازنمی‌ماند
سید‌محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز در جمع خبرنگاران درباره موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزانی که با مشکل تکمیل ظرفیت مدارس مواجهند، گفت: به هیچ عنوان هیچ دانش‌آموزی در مهر‌ماه به دلیل اینکه مدرسه‌ای پر شده باشد از تحصیل باز نمی‌ماند. وی گفت: ممکن است اولیای دانش‌آموز برای ثبت نام در مدرسه موردنظر خود با این پاسخ روبه‌رو شده باشند. در این صورت ما با توجه به نقشه استقرار دانش‌آموزان، مدارس جانبی پیش‌بینی کردیم. وی در خصوص دانش‌آموزان شین‌آبادی گفت: به دنبال این بودیم که اگر با اعزام به خارج از کشور امکان معالجه با کیفیت بهتری انجام می‌شود صورت بگیرد اما وزیر بهداشت گفتند امکان درمان در کشور تفاوتی با خارج کشور ندارد.
قیمت کاغذ تعیین شد
عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه در رابطه با شرکت‌‌‌هایی که با دریافت ارز اختصاصی برای وارد کردن کاغذ این کار را به شکل دیگری انجام داده و مشکلاتی را برای رسانه‌‌های مکتوب به وجود آورده‌اند، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوول پیگیری‌‌کننده این موضوع نیست و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باید این موضوع را پیگیری کند. نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه نوشتم که بخشی از کاغذ وارد شده به خوبی در فضای بازار توزیع نشده است. آقای شریعتمداری در پاسخ به این نامه نوشتند در سه ماهه اول بیش از ۱۰ هزار بازرسی داشتیم که در 700 مورد تخلف گزارش شده که حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش آنان بوده است. صالحی با بیان اینکه در جلسه‌ای با کارگروه کاغذ، قیمت کاغذ در فضای نشر و مطبوعات تعیین شد،‌ تصریح کرد: قرار شد کاغذ در فضای نشر، بندی ۱۲۵ هزار تومان باشد و در فضای مطبوعات کیلویی چهار هزار و ۱۰ تومان باشد که اگر بیش از این قیمت عرضه شد نیز سازمان حمایت تعهد داد که با آن برخورد جدی کند.