با تکمیل فازهای پارس جنوبی محقق می‌شود آورده 90 میلیارد دلاری گاز ایران به رتبه دوم تولید گاز جهان نزدیک شد

گروه اقتصادی- مهشید خیزان: درحالی قطر از برنامه پنج ساله خود برای برداشت گاز از پارس جنوبی رونمایی کرد که ایران با افتتاح کامل پنج فاز جدید از منطقه پارس جنوبی، روی دست قطر بلند شده و عملا به سکوی رتبه اول برای تولید گاز جهان نزدیک‌تر شد. قطر به دنبال آن است که حجم برداشت گاز از پارس جنوبی را به 50 میلیون مترمکعب افزایش دهد که درمقابل آن ایران تا یک سال و نیم بعد، ظرفیت تولید گاز خود در پارس جنوبی را به حدود 700 میلیون مترمکعب در روز می‌رساند؛ بنابراین قطر حتی با بهره‌برداری از پروژه جدید خود قادر به پیشی گرفتن از ایران در برداشت گاز این میدان مشترک نیست. به دنبال این ماجرا، دلیل عقب‌نشینی قطر در این کارزار را می‌توان به دور ماندن 12 ساله این کشور برای برداشت گاز از پارس جنوبی نسبت داد.
در شرایط فعلی قطر به طور متوسط روزانه حدود 600 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی برداشت می‌کند که با توجه به وضعیت به هم ریخته بازار LNG، افزایش عرضه و کاهش تقاضا که سقوط آزاد قیمت‌های منطقه ای و جهانی گاز و LNG را به همراه داشته، حتی در برخی از ماه‌ها اقدام به کاهش تکلیفی تولید گاز از پارس جنوبی کرده است. درحالی هم اکنون در ایران بازاری 800 میلیون مترمکعبی برای مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلفی همچون صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌های برق، تزریق به مخازن نفت، ذخیره‌سازی در مخازن زیرزمینی، صنعت CNG، کارخانه و صنایع مختلف انرژی‌بر، مصارف خانگی و تجاری، صادرات و ... برای گاز طبیعی تعریف شده که قطر با محدودیت‌های متعددی برای تولید، مصرف و حتی صادرات گاز طبیعی روبه‌رو است.
ارزش روزانه 30 میلیون دلاری محصولات گازی
با توجه به وضعیت فعلی بازارهای منطقه ای و جهانی گاز و LNG، چشم انداز عرضه و تقاضا و قیمت‌ها در سال 2017 میلادی و سال‌های پیش‌رو، برآوردها نشان می‌دهد که عملا قطر ظرفیتی برای عرضه بیشتر گاز ندارد و این درحالی است که در سمت ایران با توسعه ظرفیت تولید برق، پتروشیمی، صنعتی و حتی صادراتی ظرفیت‌های مازادی برای تولید و عرضه گاز بیشتر وجود دارد. در شرایط فعلی با احتساب آغاز بهره‌برداری از پنج فاز جدید شامل فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی و پیش بینی افزایش ظرفیت تولید گاز در این فازها مطابق با ظرفیت نامی و تعریف شده پروژه‌ها، ظرفیت برداشت گاز طبیعی ایران از پارس جنوبی به حدود 550 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.


به عبارت دیگر با بهره برداری نهایی از پنج فاز آماده افتتاح 17 تا 21 پارس جنوبی به‌طور متوسط روزانه 150 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز شیرین کشور افزوده می‌شود، علاوه بر این افزایش تولید حدود 230 تا 235 هزار بشکه میعانات گازی از دیگر اهداف محقق شده بهره‌برداری از این پنج فاز جدید گازی خواهد بود. در کنار گاز شیرین و میعانات گازی، درمجموع با بهره‌برداری از این فازهای جدید به‌طور متوسط روزانه یک‌هزار و 200 تن گوگرد، سالانه سه میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی توسعه صنعت پتروشیمی و سه میلیون و 150 هزار تن گاز مایع (پروپان و بوتان) به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.
طبق محاسبات انجام گرفته و با احتساب هر مترمکعب گاز غنی تولید شده (شامل اتان، متان، پروپان و بوتان) 13 سنت و هر بشکه میعانات گازی 50 دلار، ارزش محصولات تولیدی هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی (فاز 19 معادل دو فاز استاندارد ظرفیت تولید گاز و محصولات گازی دارد) روزانه حدود 30 میلیون دلار و سالانه معادل 10 تا 12 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
افزایش 150 میلیون مترمکعبی گاز طبیعی
از سوی دیگر با احتساب گاز و محصولات گازی تولید شده در پنج فاز جدید، به زودی ظرفیت تولید گاز شیرین تولید شده از پارس جنوبی به بیش از 550 میلیون مترمکعب در روز، ظرفیت تولید میعانات گازی به بیش از 870 هزار بشکه، گوگرد به حدود سه هزار و 750 تن در روز، اتان به 6 میلیون تن در سال و گازمایع به 7900 تن در سال افزایش می‌یابد. ظرفیت تولید گاز ایران درحالی با بهره‌برداری از پنج فاز جدید 17 تا 21 به بیش از 550 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که هم اکنون توسعه پنج فاز باقی مانده این میدان مشترک هم در دستور کار قرار گرفته است.
در شرایط فعلی ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از پنج فاز 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی دارای پیشرفت‌های بالای 70 تا 80 درصد بوده و براساس برنامه اعلامی ازسوی شرکت ملی نفت، قرار است تولید زودهنگام از این پنج فاز تا پایان امسال عملیاتی شود. ازطرف دیگر این پنج فاز تا سال 1397 به طور کامل تکمیل و در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند که در این صورت با راه اندازی کامل آنها روزانه 150 میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران افزوده می‌شود.
درحالی مدیرعامل قطر پترولیوم از تدوین برنامه 5 ساله افزایش 2 میلیارد فوت مکعبی (معادل 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین) برداشت گاز از پارس جنوبی خبر داده که عملا ایران تا 1.5 سال آینده ظرفیت تولید گاز خود در پارس جنوبی را به حدود 700 میلیون مترمکعب در روز می‌رساند و قطر حتی با بهره‌برداری از پروژه جدید خود قادر به پیشی گرفتن از ایران در برداشت گاز این میدان مشترک نیست.
بهره‌برداری 2400 کیلومتر خط لوله 32 اینچی
پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ۴٠ سکوی تولیدی بوده که از این تعداد تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢۵ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است. تاکنون عملیات اجرای ٢۴٠٠ کیلومتر از 3150 کیلومتر خط لوله ٣٢ اینچی انتقال گاز سکوهای دریایی به پالایشگاه‌های ساحلی در خلیج فارس انجام شده است.
درمجموع برای پارس جنوبی، ۴١۵ حلقه چاه تعریف شده که از این میزان ٢٨۵ حلقه چاه حفاری شده و ١۵٧ حلقه چاه باقی‌مانده هم مراحل مختلف حفاری و تکمیل را پشت سر می‌گذارند. از سال 1389 تا پایان سال گذشته، حدود ٨٧٩ میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید شده که ارزش محصولات تولیدی آن در این مدت، معادل ٣٧٨ میلیارد دلار است.
طبق بودجه مصوبی که برای برای توسعه کل پارس جنوبی درنظر گرفته شد، 91 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز بوده که حدود 31 میلیارد دلار آن در پروژه‌ای خاتمه یافته صرف شده و از 60 میلیارد دلار باقی‌مانده هم تاکنون 30 میلیارد دلار در طرح‌های درحال انجام هزینه شده و ٢١ میلیارد دلار نیز برای توسعه نهایی میدان هزینه خواهد شد. با بهره برداری از کل منابع گازی پارس جنوبی در مدت یک‌سال، حدود ٩٠ میلیارد دلار ارزش از محل این تولید گاز و محصولات جانبی گاز حاصل می‌شود. درمجموع با تکمیل توسعه فازهای پارس جنوبی سالانه 9 میلیون تن اتان، 10 میلیون تن پروپان و بوتان و روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی به همراه 5200 تن گوگرد تولید می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در واکنش به حمله موشکی علیه سوریه: کاری که آمریکایی‌ها کردند، اشتباه و خطایی راهبردی است با اعلام کاندیداتوری مستقل سید ابراهیم رئیسی، سازوکار وحدت اصولگرایان شکست خورد زمزمه فروپاشی جمنا علی مطهری: نظارت شورای نظارت بر صدا و سیما امری تشریفاتی است حامد وکیلی جوانان و فرصتی به نام شوراهای شهر محافظه‌کاری مثل سیف بی‌جهت هشدار نمی‌دهد «ابتکار» حضور افراد فاقد شغل در انتخابات شورای شهر و روستا را بررسی می‌کند انتخابات بیکارها ادغام منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس دهم با امضای ۷۴ نفر از نمایندگان کلید خورده است بایدها و نبایدهای توسعه ناوگان هوایی کشور بررسی شد برنامه ریزی برای رسیدن به هاب هوایی منطقه با تکمیل فازهای پارس جنوبی محقق می‌شود آورده 90 میلیارد دلاری گاز ایران به رتبه دوم تولید گاز جهان نزدیک شد واکنش سیف به وعده یارانه‌ای بقایی رئیس‌جمهوری در روز ملی فناوری هسته‌ای: صدای رعد برجام را نشنیدید، بارانش را ببینید در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از ستاد انتخابات کشور مطرح شد توضیحات وزیر کشور در مورد تمهیدات اتخاذ شده برای برگزاری انتخاباتی باشکوه رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران: حوادث سال 88 تاثیری بر رد یا تایید صلاحیت کاندیداهای شوراها ندارد لاریجانی در نشست مشترک با اعضای فراکسیون اشتغال و تولید تاکید کرد لزوم تشکیل‌ کمیته‌ پیگیری‌ توسعه‌ کارآفرینی‌ در مجلس دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی: ورود به امور خصوصی مردم در نظام اداری باید از میان برود در پاسخ به دو سوال مجلس از وزیر نفت زنگنه مجلس را قانع کرد