تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در این هفته با حلول ماه ذیحجه بوی ایام تشریق، روز عرفه، عید قربان و بزرگترین عید اسلامی یعنی عید سعید غدیر خم به مشام آمد هر چند که در آخرین روز ماه ذیقعده، سالروز شهادت نهمین اختر سپهر ولایت، حضرت امام جواد علیه‌السلام را نیز پشت سر گذاشتیم؛ امامی که در عمر مبارکش که 25 سال بیشتر نبود، اقیانوسی از علم و معرفت را آشکار کرد. ایشان در سال 220 هجری قمری به سم جهل و زهرکین به دست جباران قدرت و مدهوشان ثروت به شهادت رسید و در جوار جدش حضرت امام موسی کاظم علیه السلام مدفون گردید. اکنون پس از گذشت 12 قرن، حتی یک قطعه سنگ نیز از قاتلان ایشان وجود ندارد اما گرداگرد مضجع شریف جوادالائمه هر روز هزاران نفر حلقه می‌زنند و میلیونها نفر آرزوی زیارتش را در دل می‌پرورانند.
در ابتدای هفته رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به قزاقستان سفر کرد. پنجمین نشست سران کشورهای حوزه خزر شامل ایران، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان در شهر آکتائو به میزبانی قزاق‌ها برگزار شد و در آن کنوانسیون نهایی اجلاس توسط روسای جمهور 5 کشور به امضا رسید که این سند راهبردی، زمینه مذاکرات حقوقی بعدی را در رابطه با استفاده از منابع نفتی و آبی خزر تثبیت می‌کند.
این نشست، نقطه عطفی در زمینه مذاکرات 21 ساله کشورهای حوزه خزر در رابطه با تعیین وضعیت حقوقی، نحوه تقسیم حوزه آبی، منابع نفت و گاز، ترانزیت منابع انرژی، استفاده از منابع بیولوژیکی و حفظ مسائل محیط زیستی بود. خزر سال‌های سال حوزه مشترک میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی بود ولی پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوریهای تازه تاسیس، نکاتی بین این کشورها مفهوم یافت که هر یک به دنبال تعریف نظام حقوقی جدیدی برای خود بر آمدند. در این مدت اختلاف بر سر تعریف درصد بهره گیری از این دریا و غیرنظامی کردن آن مطرح بود که 8 دوره مذاکره در سطح وزرا و بیش از 50 دور مذاکرات کارشناسی طرفهای ذینفع انجام شد که سرانجام اجلاس اخیر توانست بر نقاط مشترک انگشت گذاشته و مسیر گفتگوهای آتی، تا رسیدن به مفاهمه کلی را مشخص کند. از این رو بحث تقسیم آبی خزر، تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر هنوز باقی مانده که مذاکرات در آینده برای رسیدن به تفاهم نهایی باید ادامه یابد.


در این میان و در روزهای اخیر شایعاتی از طریق عناصر مغرض و یا بی‌اطلاع در شبکه‌های اجتماعی دیده و شنیده شد مبنی براینکه ایران بر سر تقسیم خزر به سبب ضعف دیپلماسی، از کمترین سهم این دریا برخوردار شده و به عنوان بازنده توافق آکتائوی قزاقستان معرفی گردید؛ درحالی که این ادعا کاملاً نادرست و غیرواقعی می‌باشد زیرا که اولاً کنوانسیون مورد توافق، موضوعی نیست که صرفاً در این نشست مطرح شده و با چند ساعت مذاکره به دست آمده باشد بلکه حاصل ماهها و سالها گفتگو بوده است. در ثانی در کنوانسیون امضا شده اصلاً درباره سهم کشورها از این دریا و تقسیم بستر و زیربستر صحبتی نشده است. بنابر این اینگونه شبهه‌آفرینی‌ها صرفاً کار افرادی است که از فضای عدم شفافیت و ضعف اطلاع رسانی استفاده کرده و قصد آلوده کردن آب و گرفتن ماهی مقصود از آن را دارند!
امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از 21 سال مذاکره، نشان می‌دهد که 5 کشور هم مرز این دریا به توافق رسیده‌اند که تصمیم گیری‌های خود را درباره موضوعات مربوط به این پهنه آبی، بر اجماع نظر مبتنی سازند چرا که دریای خزر برای بسیاری، بیش از آن که تداعی‌کننده سواحل زیبا و ماهیان نقره فامش باشد، یادآور اختلافاتی بوده که طی دو دهه گذشته بین کشورهای ساحلی آن وجود داشته و اکنون قرار است به منطقه‌ای از صلح و تفاهم تبدیل شود.
توافق درباره رژیم حقوقی دریای خزر دستاوردی خواهد بود که منطقه از دیرباز در انتظار آن بوده است. اجماع نظر درباره رسیدن به آن در برهه‌ای از زمان حاصل می‌شود که جهان شاهد سیاست خارجی یکجانبه گرایانه آمریکاست و می‌تواند به ضربه‌ای به تلاش‌های واشنگتن برای منزوی کردن کشورها منجر شود.
رهبر انقلاب هفته جاری در دیداری مردمی در سخنان مهمی درباره اوضاع اقتصادی و معیشتی، شرارت‌های آمریکا و پیشنهاد مذاکره و نیز ضرورت وحدت عمومی مردم و مسئولان تاکید کردند: «مشکلات اقتصادی و راه حل‌های آن معلوم است و هیچ بن‌بستی در کشور وجود ندارد و مسئولان هر سه قوه باید با تلاش، کار مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان، مشکلات و فشارها را از دوش مردم بردارند.» ایشان فرمودند: «بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان، متفق هستند عامل مشکلات اقتصادی اخیر، مشکلات مربوط به تحریم نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست گذاریهاست که باید با تدبیر اصلاح شود.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه، انتقاد اشکالی ندارد ولی نباید مردم را ناامید کرد که این کار در برخی روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی صورت می‌پذیرد، گفتند: «برخی درخصوص فساد به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می‌کنند درحالی که اینگونه نیست و ما در کشور مدیران پاکدست و مومن فراوانی داریم که اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی هستند... متاسفانه برخی به اسم اینکه طرفدار ضعفا هستیم و می‌خواهیم اوضاع را درست کنیم، می‌گویند دولت باید برکنار شود ولی اینها خودشان ملتفت نیستند که عملاً در چارچوب نقشه دشمن حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند.»
ایشان با تشریح نقشه راه آمریکا برای مذاکره و شیوه‌های رذیلانه‌ای که از طرح بحث مذاکره می‌کنند گفتند: «تاکید می‌کنم جنگی رخ نخواهد داد و مذاکره هم نخواهیم کرد و ملت ایران همچنان که تابحال از مراحل سختی عبور کرده، از این مرحله نیز عبور خواهد کرد.»
در بررسی رخدادهای خارجی ابتدا به جنایت بزرگ رژیم سعودی در کشتار کودکان یمنی می‌پردازیم که بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشت.
جنگنده‌های متعلق به ائتلاف متجاوز به سرکردگی رژیم ریاض یک اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی را در شهر «ضحیان» واقع در استان صعده هدف قرار دادند که براساس آماری که منتشر شد 57 نفر در این جنایت کشته شدند که 41 نفر از آنها دانش آموز بودند و همچنین 77 نفر نیز زخمی گردیدند. صدها هزار یمنی روز دوشنبه در مراسم تشییع پیکر این دانش آموزان، علیه رژیم سعودی شعار دادند.
این جنایت تکان دهنده نشان داد که رژیم سعودی از انسانیت بویی نبرده است و برای تحقق اهداف تجاوزکارانه خود از هیچ جنایتی فروگذار نیست. قطعاً این جنایت‌ها با چراغ سبز قدرت‌های استعماری حامی رژیم سعودی و در راس آنها آمریکا انجام می‌شود که در ازای این حمایت‌های ضدانسانی، تاکنون صدها میلیون دلار از رژیم سعودی اخاذی کرده است. تاسف بارتر، سکوت مجامع بین‌المللی است که چشم خود را به این فجایع می‌بندند و بیشرمانه طوری وانمود می‌کنند که این حوادث، تبعات عادی جنگ است. رژیم ریاض نیز با همین پشت گرمی‌های وقیحانه است که به جنایاتش ادامه داده و حتی می‌گوید که مقصر کشته شدن این کودکان، حوثی‌ها هستند.
از جانب دیگر، تمسک رژیم سعودی به این گونه جنایات را، باید ناشی از خشم سران عربستان از شکست‌ها و رسوایی هایشان در یمن ارزیابی کرد. با توجه به سابقه پایداری ملت یمن، سران عربستان، تحقق آرزوی تسلیم شدن ملت یمن را به گور خواهند برد.
این هفته، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق طی سخنانی نسنجیده و عجیب اظهار داشت که بغداد به منظور حمایت از منافع ملت عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهد بود. کاملاً مشخص بود که العبادی این اظهارات را بر اثر فشارهای دولت آمریکا ابراز کرده است. بلافاصله این موضع گیری با موجی از شگفتی و مخالفت شخصیت‌ها و گروه‌های عراقی مواجه شد.
در این باره گروه‌های سیاسی مقاومت عراقی اعلام کردند اجازه نخواهند داد عراق به ایالتی از آمریکا تبدیل شود. این گروه‌ها خطاب به العبادی تاکید کردند: «آقای نخست‌وزیر، نه الآن و نه هیچ زمان اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.» در پی اوجگیری بازتاب‌ها، العبادی روز گذشته در یک عقب نشینی گفت که حرف‌های او را تحریف کرده‌اند. نخست‌وزیر عراق گفت: ما نگفتیم که به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم. بلکه سخن ما تنها به تحریم دلار مربوط بود و این هم یک دیدگاه بود و نه یک تصمیم. ما هیچ گاه اجازه نخواهیم داد از خاک ما برای تجاوز علیه ایران استفاده شود و همچنین اجازه نخواهیم داد برخی، روابط ما با ایران را تخریب کنند.
مواضع جدید جنبش حماس در قبال سازش با رژیم صهیونیستی، دیگر رخداد مهم سیاسی هفته بود و بازتاب زیادی در پی داشت. براساس خبرهایی که منتشر شد جنبش حماس در جریان مذاکراتی که با رژیم صهیونیستی در قاهره، با میانجیگری مصر داشت توافق‌های مهمی با این رژیم داشته است که از آن جمله می‌توان به یک آتش بس پنج تا 10 ساله و همچنین توقف تمامی حملات مسلحانه به اهداف رژیم صهیونیستی اشاره کرد.
معلوم نیست مسئولان کنونی حماس به چه امیدی حاضر شده‌اند درباره این توافق ذلت بار مذاکره کنند چرا که تنها ابزار مقابله فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی، مقاومت است و اگر این ابزار از دست فلسطینی‌ها گرفته شود قطعاً برای رژیم صهیونیستی یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود و آنها برای کسب چنین امتیاز بزرگی جشن خواهند گرفت. رهبران حماس باید بدانند که مسیری را که آنها در ابتدای آن هستند، ساف و شخص عرفات طی کرد و نه تنها هیچ چیزی به دست نیاورد بلکه حیثیت و اعتبار چندین ساله را از دست داد و در آخر هم، صهیونیست‌ها در ازای آن کارها، با آن وضع عرفات را ترور کردند.

ن بو
سایر اخبار این روزنامه
توضیحات تیم اقتصادی دولت درباره بسته ارزی و کنترل بازار هشدار ارتش چین به آمریکا در مورد تایوان سخنگوی شورای نگهبان: طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به‌زودی اجرایی می‌شود وزیر بهداشت: تامین داروی بیماران خاص با مشکلی مواجه نیست دکتر روحانی در جلسه هیات دولت: ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت در سالگرد جنگ 33 روزه؛ سیدحسن نصرالله: در جنگ سوریه پیروز می‌شویم نماینده سازمان ملل: بمباران دانش‌آموزان یمنی توجیه پذیر نیست آمار قربانیان سقوط پل هوایی در ایتالیا به 37 نفر رسید مسکو: تمامی تدابیر لازم را برای تضمین امنیت خود در برابر آمریکا اتخاذ می‌کنیم تحلیل سیاسی هفته 13 دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت ایران عملیات تروریستی در اردن را محکوم کرد بازنشستگان تامین اجتماعی صاحب سهام می‌شوند اردوغان تعرفه سنگین به محصولات آمریکایی بست حمله انتحاری در کابل با بیش از 100 کشته و زخمی حمله انتحاری در کابل با بیش از 100 کشته و زخمی اردوغان تعرفه سنگین به محصولات آمریکایی بست