آقازاده چوپان دامدار از آب درآمد!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: کمترین انتظار مردم از مسئولان این است که در برخوردشان با افکار عمومی صادق باشند. به ویژه اکنون که روز به روز درصد اعتماد مردم به دلیل فشارها و مشکلات اقتصادی که بر روی دوش آنها سنگینی می‌کند و همچنین به دلیل برخی از افشاگری‌ها‌ در رابطه با پرونده‌ها‌ی فساد مالی و همچنین افشاگری برخی از نماینده‌ها‌ علیه یکدیگر در روز استیضاح ربیعی وزیر کار سابق دولت روحانی که اعتماد مردم بیش از هر زمان دیگری نسبت به مسئولان کاهش یافته است، انتظار می‌رفت که پیوستن برخی از مسئولان به کمپین« فرزندت کجاست؟» و پاسخ آنها درباره فرزندان شان بتواند اعتماد از دست رفته مردم را نسبت به مسئولان ترمیم سازد و شکاف موجود میان خود و مردم را پرکنند اما واکنش‌ها‌ی تند کاربران طی روزهای اخیر در رابطه با پاسخ مسئولان درباره شغل فرزندانشان عکس این مهم را اثبات کرد و نشان داد که مسئولان در پاسخ‌ها‌ی خود به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که گویا خود هم به اظهارات شان در رابطه با شفاف سازی کمترین باوری ندارند. در حالی که عدم جدیت در مبارزه با فساد خود زمینه ساز رشد روزافزون فساد خواهد بود.

ماجرای کمپین‌ها‌ی شفاف سازی
ماجرای زمان آغاز کمپین‌های شفاف سازی به همان سالهای پایانی دولت یازدهم و افشای برخی از پرونده‌های فساد مالی بازمی‌گردد که افشاگری درباره واگذاری املاک، حقوق‌ها‌ی نجومی، اختلاس‌ها‌ی میلیاردی و پرونده فساد نفتی نمونه بارز این مهم است. از این رو، این مسائل طی سالهای اخیر برخی از کاربران فضای مجازی را بر آن داشت که با انتشار فیش‌های حقوقی مسئولان برخی از آنها استارت مبارزه با فساد و یا شفاف سازی را در فضای مجازی بزنند؛ مسئله‌ای که پس از آن به هر طریقی ادامه یافت. اما روز استیضاح علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و افشاگری‌های برخی از نماینده‌ها علیه یکدیگر و علیه وزیر کار درباره شغل فرزندانشان و حقوق‌های چند میلیونی آنها، به افزایش حساسیت‌ها در فضای مجازی نسبت به شفافیت و همچنین تشکیل کمپین «فرزندت کجاست؟» انجامید که البته باید این حساسیت‌ها‌ و برخورد آگاهانه نسبت به شفافیت و مبارزه با فساد را از سوی افکار عمومی به فال نیک گرفت.



پیوستن دو اصولگرا به کمپین
اگرچه برخی از مسئولان اعم از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، مصطفی‌ها‌شمی طبا وزیر دولت اصلاحات ، محمد علی ابطحی معاون رئیس دولت اصلاحات، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی، محسن‌ها‌شمی رئیس شورای شهر تهران، محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس و نادر قاضی پور نماینده اصولگرای مجلس طی روزهای اخیر به این کمپین پیوستند و به سوال افکار عمومی درباره فرزندانشان پاسخ دادند. با این همه انتظار می‌رفت که سایر اصولگرایان هم به این کمپین بیپوندند که البته روزگذشته دو تن از اصولگرایان مجلس پس از غیبت چند روزه سرانجام به این کمپین پیوستند. بر این اساس، حجت‌الاسلام مجتبی ذالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با پیوستن به کمپین «فرزندت کجاست؟» اعلام کرد: دو فرزند دارم؛‌ دخترم متولد 1365 با کارشناسی رشته روانشناسی،‌ مجرد و شاغل هم نیست. پسرم متولد 1366 مجرد و دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق است و شغل ثابتی ندارد. از سویی امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان اینکه شفاف‌سازی یک اصل است که باید در همه زمینه‌ها اجرایی شود، گفت: بنده همه چیز را در خصوص فرزندان و درآمدهایم آماده کردم و تا چند روز آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

پدران مسئول و پسران بیکار!
در این میان اگرچه برخی از مسئولان به دعوت کاربران فضای مجازی برای پیوستن به این کمپین پاسخ مثبت دادند اما عده ای از آنها اطلاعاتی درباره شغل فرزندانشان به افکار عمومی ارائه کردند که کمی دور از باور و بیشتر شبیه به یک شوخی بود. نکته جالب و مشترک در پاسخ همه مسئولان این بود که اکثریت قریب به اتفاق مسئولان در پاسخ به این کمپن اعلام کردندکه فرزندانشان شغل دولتی ندارند و در تهران ساکن هستند. از سویی یک نماینده مجلس در رابطه با فرزندانشان پاسخ‌هایی دادند که جای بسی تامل دارد . نادر قاضی پور نماینده مردم اورمیه در پاسخ به کمپین «فرزندت کجاست؟» گفت که «من دو فرزند دختر و دو فرزند پسر دارم. هر دو دختر من تحصیلات مقطع کارشناسی‌‌ارشد دارند و خانه‌دار هستند. یکی از فرزندان پسر من دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه ارومیه است که در بیمارستان کار می‌کند. پسر دیگر من که دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است، گوسفند دارد و به کار چوپانی مشغول است!» در حالی قاضی پور نماینده مردم ارومیه مدعی است که پسرش دانشجوی رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد ارومیه است و به کار چوپانی می‌پردازد که به نقل از مشرق یک خبرنگار ارومیه ای در توییتر خود عکسی از پسر قاضی پور در یک گاوداری منتشر کرد که نشان می‌دهد پسر او گاوداری دارد. بدون تردید شغل چوپانی با کسی که گاوداری دارد از زمین تا آسمان متفاوت است. به همین دلیل به نظر رسد که این نوع برخورد با افکار عمومی یک نوع عوام فریبی و رفتار پوپولیستی و عدم جدیت در برابر خواسته مردم مبنی بر شفاف سازی است که قبلا از سوی احمدی نژاد در دولت نهم و دهم شاهد بودیم.

عدم جدیت در مبارزه با فساد
پاسخ‌های تمسخرآمیز و شوخی وار برخی مسئولان به کمپین «فرزندت کجاست؟» در حالی است که طی سالهای اخیر برخی از آقازاده‌ها که امروز پدرانشان می‌گویند پسران و دختران ما هیچ شغل دولتی ندارند، تخلفات شان حتی با وجود اینکه شغلی در دولت نداشتند، رسانه‌ای شده است و یا در فضای مجازی افشاگری‌ها‌یی در رابطه با آنها صورت گرفت.