باز هم دکل دزدی!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: «دزدی دکل» عبارتی است که حدود چهار سال پیش موجب اعجاب عمومی شد، اما اکنون مجددا با انتشار خبری تحت همین مضمون مواجه هستیم. ماجرای چهار سال پیش مربوط به گم شدن یک دکل نفتی بود که بعدا مشخص شد، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت که بخشی از احداث تاسیسات فراساحل نفت و گاز ایران را به عهده دارد، اقدام به سفارش‌گذاری برای خرید یک دکل حفاری دریایی از یک شرکت خارجی کرده بود. مطابق گزارش‌ها، بر اساس قراردادی که این شرکت منعقد کرده بود، قرار بوده که ۲۰ درصد از بهای ۸۷ میلیون دلاری این دکل حفاری به عنوان پیش پرداخت در اختیار شرکت خارجی قرار بگیرد و ۸۰ درصد باقیمانده نیز پس از تحویل دکل به این شرکت پرداخت شود. با وجود این، طرف ایرانی بر خلاف مفاد قرارداد کل بهای دکل را به تدریج پرداخت کرده و سپس مشخص شد که این دکل حفاری اصلا تحویل ایران نشده است. چند ماه بعد اعلام شد که متهم اصلی پرونده دکل فورچونا مشهور به دکل گمشده نفتی که دوره‌ای مدیریت بر یک شرکت نفتی خصولتی را بر عهده داشته توسط قوه قضاییه بازداشت شد. در نهایت اینکه این دکل با وجود پرداخت کل مبلغ قرارداد، هیچگاه وارد ایران نشد اما پول آن به تمامی پرداخت شد. اکنون پس از گذشت چند سال، بحث دزدی دکل‌ها مطرح شده است اما این بار دکل‌ها موهومی نیستند و وجود دارند. این دکل‌ها مربوط به دکل‌های مخابراتی شهر تهران هستند که ظاهرا باتری‌های آنها سرقت شده و باعث ایجاد اختلال در ارتباطات گردیده است. این همه در حالی است که مطابق گزارشات و آمارها، اخیرا تعداد سرقت‌ها اعم از سرقت اتومبیل، تلفن همراه، منازل و ... با افزایش چشمگیری مواجه شده است. برخی تحلیلگران، علت این سرقت‌ها را شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نیاز شدید مالی عنوان می‌کنند. براستی چگونه می‌شود که جامعه به نقطه‌ای می‌رسد که غارت اموال عمومی و تجهیزات ضروری زندگی مردم در آن اتفاق می‌افتد؟
سرقت 150 دکل در تهران
چندی پیش نماینده شرکت ارتباطات تلفن سیار با مراجعه به پلیس از سرقت باتری‌های گران قیمت دکل‌های مخابراتی خبر داده و اعلام کرده بود که طی چند ده مورد سرقت در یکی دو ماه گذشته، باتری‌های این دکل‌ها از نقاط مختلف شهر تهران به سرقت رفته و مشکلاتی را برای سرویس‌دهی این شرکت به‌تلفن‌های همراه ایجاد کرده است.
با دریافت این شکایت تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی، رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داده و در جریان تحقیقات خود به سرنخ‌هایی از این سارقان دست یافته و پس از اطمینان از موضوع با هماهنگی مقام قضایی دو نفر از این سارقان را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند که در بازرسی از مخفیگاه این افراد 107 باتری این دکل‌ها نیز


کشف و ضبط شد.
این افراد در مقر پلیس تحت بازجویی قرار گرفته و مشخص شد که تاکنون حدود 150 باتری را هنگام شب و با استفاده از تجهیزاتی همچون آهن بُر و ... به سرقت برده و تعدادی از آنها را به فروش رسانده اند که با توجه به قیمت تقریبی هرکدام از باتری‌ها که حدود 30 میلیون ریال ارزش دارد، میلیون‌ها تومان به جیب زده اند.
این افراد همچنین در بازجویی‌های پلیسی به همراهی یکی دیگر از همدستانشان نیز اعتراف کردند که تحقیقات پلیسی برای دستگیری این فرد در حال انجام است. متهمان دستگیر شده در ادامه روند رسیدگی به جرمشان، به همراه پرونده تشکیل شده به دادسرا، ارجاع شده و باتری‌های کشف شده از آنان نیز به شرکت ارتباطات تلفن سیار بازپس داده شد.

حصارها مانع سارقان نیستند
آفتاب یزد این مسئله را از مراجع و کارشناسان مربوطه پیگیری کرد. یک کارشناس حوزه مخابرات که خواست نامش فاش نشود، در این راستا به آفتاب یزد گفت: «درحال حاضر دزدی در کشور ما در هر جایی اتفاق می‌افتد و این نیز یکی از همین موارد است.»
وی در مورد اقدامات امنیتی که در قبال این دکل‌های مخابراتی جهت پرهیز از سرقت انجام می‌شود، اظهارداشت: «دور این دکل‌ها با فنس و حصار پوشانده می‌شود. همچنین تجهیزات امنیتی مانند آلارم روی آنها نصب می‌شود. اما متاسفانه اکثر این سرقت‌ها در جاده‌ها یا مناطق روستایی که خلوت‌تر است صورت می‌گیرد و بنابراین قبل از اینکه ماموران مربوطه که صدای آژیر دکل‌ها را شنیده‌اند به محل برسند، باتری‌ها را به سرقت می‌برند.»

تصمیم قاضی
این کارشناس مخابرات در مورد مجازات احتمالی که برای سارقان باتری‌های دکل‌های مخابراتی مذکور تعیین خواهد شد، خاطرنشان کرد: «این مجازات در اختیار قاضی پرونده است که تشخیص دهد باید چه میزان باشد. اما مشخصا مجازاتی خواهد بود که برای سرقت تعیین شده است؛ چرا که این یک دزدی علنی است.»
رفع مشکل ارتباطی همه دکل‌ها
این کارشناس مخابرات در ارتباط با مسئله قطع ارتباطات مشترکین در اثر سرقت‌های موردنظر اظهار داشت: «طبعا وقتی باتری یا سایر تجهیزات فنی یک دکل دزدیده می‌شود، یک بازه زمانی طول می‌کشد تا قطعات موردنیاز جایگزین شود. در این مدت زمان، ارتباط مشترکین قطع خواهد بود. در مورد سرقت از دکل‌های مخابراتی، این دزدی‌ها به صورت موردی در چند روز و از چند منطقه مختلف صورت گرفته است. از آنجا که ارتباطات مخابراتی به صورت آنلاین رصد می‌شود، بلافاصله مشخص می‌شود که یک آنتن از دسترس خارج شده و سریعا تیم فنی به محل حادثه ارسال می‌شود. درحال حاضر نیز مشکل ارتباطی کلیه این دکل‌ها برطرف شده است.»
اکنون در شرایطی که جامعه تحت فشار اقتصادی قرار دارد، روی‌دادن چنین سرقت‌هایی از نظر روانی موجب تشدید این فشارها می‌شود. بسیاری از مردم و کارشناسان بر این باورند که در موقعیت‌هایی این‌چنینی، لزوم همکاری و همیاری افراد در یک کشور برای خروج از مشکلات موجود بیشتر احساس می‌شود، نه اینکه اعضای جامعه اقدام به ضربه زدن به هم‌میهنان خود و در نهایت خودشان کنند.
از سوی دیگر، در صورت نظارت‌ گسترده‌تر توسط دستگاه‌های مربوطه و تمرکز بیشتر بر حوزه محافظت از تجهیزات فنی مستقر در مناطق مختلف، به طور قطع احتمال بروز چنین حوادث تاسف برانگیزی کاهش می‌یابد. همچنین مجازات سارقان باید متناسب با جرم تعیین شود تا بلکه بتواند مانعی بازدارنده برای ارتکاب به چنین جرائمی محسوب شود.