برجام و خزر

امروز بالاترین مقامات دولتی درباره سهم ایران از دریای خزر سخن گفته اند اما به نظر می آید که حتی این صحبت ها نیز تاثیری در ذهنیت برخی از مردم ایجاد نکرده و آنان گفته‌های این مسئولان را نمی‌پذیرند. فارغ از درست یا نادرست بودن این صحبت‌ها باید گفت وقتی اعتماد اجتماعی آسیب می‌بیند تصمیم‌گیران حتی اگر نکته راستی هم اعلام کنند جامعه به سمت انکار آن می رود.
جامعه امروز ما ، به دنبال پایگاه های اطلاعاتی است که بیشتر خبر منفی می دهند. شرایط به گونه ای
شده است که عرصه ناامیدوارانه‌تری بر مردم حاکم است وهمین امر باعث می شود تا هر کس حرف‌های تندتر و منفی تری را ارائه بکند، به دلیل آسیب دیدگی اعتماد اجتماعی بیشتر مورد اعتماد قرار می گیرد . شاید سوال شود که چرا مردم نسبت به برجام و گفته هایی که بعد از آن از سوی دولت مطرح می شد باور داشتند؟
باید گفت در آن زمان قبل از اینکه مدیران با مردم گفت‌وگو کنند، نخبگان و کسانی که جامعه


نسبت به آنها احساس مثبت تری داشت. در دفاع از برجام مسئله را مطرح و آماده کردند . اساتید دانشگاه ها، صاحبنظران غیردولتی باعث آن نگاه نسبت به برجام شدند. در حالی که بعضا می‌بینیم امروز نخبگان یا گروه های مرجع مردم ، خود از منتقدان بحث دریای خزر یا دولت شده‌اند.
من فکر می‌کنم در این زمینه هم اگر عرصه اطلاع رسانی به مردم در مورد آنچه واقعیت رژیم حقوقی دریای خزر است را به صاحبنظران و کسانی که جامعه نسبت به آنها از اعتماد بیشتری برخوردارند واگذار می کردیم قضیه به اینجا نمی انجامید. در حال حاضر معتقدم که صاحبنظران نیز در این زمینه باید بیایند و ابعاد قضیه را مطرح کنند.
* فعال سیاسی اصلاح طلب