بعضی مانند ماشین دودی فقط دود پخش می‌کنند

آرمان: دهمین نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه برگزار شد. آخرین نشست روحانی ۲۸ دی ماه سال گذشته برگزار شده بود. موضوعات مطرح شده در این نشست بیشتر درباره دستاوردهای دولت در عرصه‌های مختلف، میزان تحقق وعده‌های دولت، وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور در دولت یازدهم بود. پیش از آغاز طرح سوال از رئیس جمهور تاکید شد که به سوالات انتخاباتی پاسخی داده نخواهد شد. رئیس جمهور پیش از آغاز پاسخ به سوالات سخنرانی کوتاهی داشت و با اشاره به اینکه شرایط زندگی مردم به لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش‌بینی می‌کردیم، گفت: این نکته حائز اهمیت است که اولین دغدغه دولت زندگی افراد کم در آمد است. حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به برخی موفقیت‌های دولت در سال۹۵، اظهار کرد: احساس می‌کنیم با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت در دستیابی به برخی اهداف خود موفق بوده است. رئیس جمهور با اشاره به افزایش حقوق‌ها و دستمزدها در چهارساله دولت یازدهم، تصریح کرد: همه ساله افرادی که دارای حقوق و دستمزد بوده‌اند، اضافه حقوقشان بیش از تورم سالیانه بوده است. در گذشته هیچ وقت این‌طور نبود. به طور مثال تورم ۱۰ درصد است حقوق و مستمری حقوق‌بگیران ۱۴ درصد اضافه شود. ما این مسأله را از بودجه سال ۹۳ تا به حال در نظر گرفته و انجام داده‌ایم. رئیس جمهور با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات گفت: دو انتخابات بزرگ پیش رو داریم. حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ماست. نزدیک‌تر شدن احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها. باید در این میان به مردم سخن دقیق بگوییم. دروغ گفته نشود. نباید به مردم آمار دروغ بدهیم. مخصوصا دروغی که باعث تأسف، ‌یأس و ناامیدی مردم شود.
دولت در زمینه پرداخت یارانه‌های نقدی تابع قانون است
 رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران همواره امیدوار بوده و به شرایط جهانی و منطقه آگاه است،‌ اظهار کرد: مردم به خوبی می‌دانند که طی مسیرهای پرافتخارتر برای این کشور در سایه وحدت، اتحاد و همدلی امکان پذیر است. روحانی با اشاره به افتتاح پروژه‌های متعدد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در روز یک شنبه، گفت: خوشحال شدم در سال ۹۵،‌ ۴۲ پروژه مهم به ثمر رسید و دیروز پروژه‌های مهم آن اعلام و افتتاح شد و به این معناست که ما در زمینه همه فناوری‌های پیشرفته و از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بخصوص پس از برجام در مسیر پیشرفت هستیم. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در مقایسه قبل و بعد از برجام در هر زمینه‌ای آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک و پیشرفت ما بیشتر شده است. رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر استفاده و بهره‌برداری از فضای بعد از برجام در کشور، اظهار کرد: ایام انتخابات نیز باید نتیجه‌اش وحدت، اتحاد، دوستی و امید بیشتر دوستان به ما باشد و در نتیجه آن شاهد کمتر شدن شکاف و ترس بیشتر دشمنان باشیم. روحانی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخاباتی قانونی، ‌رقابتی و اخلاقی، افزود: به حول و قوه الهی مردم ما حماسه‌ای بزرگ خلق خواهند کرد. در ادامه این نشست مجری جلسه ضمن دعوت از خبرنگاران برای طرح پرسش‌های خود از آنها خواست با طرح کوتاه و مختصر سوالات خود، حق‌الناس را رعایت کنند تا تعداد بیشتری از خبرنگاران بتوانند پرسش‌های خود را مطرح کنند و رئیس جمهور در این زمینه گفت: خوب است حق‌الناس را بگذارند برای ۲۹ اردیبهشت. رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه دولت در زمینه پرداخت یارانه‌های نقدی تابع قانون است، تصریح کرد: دولت در چارچوب مصوبات در این زمینه عمل خواهد کرد و دولت بعدی نیز در چارچوب مصوبات مجلس اقدام خواهد کرد. روحانی با اشاره به وجود افراد آسیب پذیرتر در سطح جامعه و کشور یادآوری کرد: نظر شخصی‌ام این است که اگر یارانه یکسان به همه داده شود آن‌طور که باید مطلوب نیست و بهتر است که اقشار آسیب‌پذیر یارانه بیشتری بگیرند. ما برای این مساله از سال گذشته در حال برنامه‌ریزی هستیم و ان‌شاءا... یارانه نقدی اقشار کم درآمد طبق برنامه دولت اضافه خواهد شد.
بعضی مانند ماشین دودی فقط در کشور دود پخش می‌کنند


 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص وعده انتخاباتی او در سال ۹۲ مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم به طوری که نیازی به ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند، گفت: ما باید به جایی برسیم که مردم ما به یارانه نقدی نیازمند نباشند اما آیا این کار در چهار سال به نتیجه می‌رسد؟ نباید آینده را سیاه و تاریک کنیم. بعضی‌ها مانند ماشین دودی هستند و فقط دود پخش می‌کنند. ما ایرانی آباد داریم و حتما در سال‌های بعد ایران بهتری خواهیم داشت، پس برای چه به جامعه عدم قطعیت القا کنیم؟ روحانی تصریح کرد: باید فضا را امیدوارانه کرد. باید سرمایه جذب شود. رئیس‌جمهور درخصوص سیستم بانکی کشور اظهار کرد: من هنوز هم می‌گویم: «والبانک، و ما ادراک البانک؟» بانک‌های ما درسال ۹۵، ۴۳ درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند که این رقم خوبی است. آنها ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات دادند. قطعا بانک‌ها کار خوبی در این راستا انجام دادند اما هنوز نیاز به تحول است. از سویی این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می‌کند. اما سایر دولت‌ها بدهی‌های خود را برای دولت‌های بعدی می‌گذاشتند. در عین حال سرمایه بانک‌های دولتی تقریبا دو برابر شده است.
فردی که یکشبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود ما نیستیم
رئیس جمهور درباره واکنش ایران نسبت به حمله موشکی آمریکا به سوریه، ‌گفت: ما از ابتدا گفتیم که کشورهای دیگر از تروریست‌ها در سوریه دفاع نکنند، اما برخی کشورهای غربی و کشورهای منطقه از تروریسم حمایت کردند. روحانی افزود: در اولین سفر خود به نیویورک به روسای اروپایی گفتم حمایت آنها از تروریست‌ها چقدر برای خودشان خطرناک است و ناامنی‌ها به پایتخت‌های آنها خواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود باید با تروریست‌ها مقابله کرد، البته باید اصلاحاتی هم در حکومت سوریه انجام شود. اینکه ما می‌گوییم صندوق رأی تنها راه‌حل نیست، منظورمان فقط تهران نیست، بلکه صندوق رأی را برای سوریه هم لازم می‌دانیم و اصلاحات در نظام سوریه ضرورت دارد. رئیس جمهور تأکید کرد: کار آمریکا با حقوق بین‌الملل، منطق و منافع کشورها سازگار نیست. کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند اشتباه می‌کنند.
ادامه در صفحه۷