خداحافظي انتخاباتي با پاستور

آرمان: روز دوشنبه خبر رسيد كه با خداحافظي دو دولتمرد يازدهم از پاستور موافقت شد. محمد شريعتمداري مسئوليت معاونت اجرايي و محمدعلي نجفي نيز سمت مشاور رياست‌جمهوري را تاكنون عهده‌دار بوده‌اند. اين دو مقام، اسفند ماه گذشته از سمت‌هاي خود در دولت استعفا داده بودند. نياز به فكر كردن زياد براي يافتن علت اين استعفا نيست و با يادآوري موعد انتخابات در ۲۹ ارديبهشت ابهامات بر طرف مي‌شود. چندي قبل انتخاب نوشت: ستاد روحاني براي انتخابات رياست‌جمهوري در سه سطح تشكيل مي‌شود، سطح اول تحت رياست محمدعلي نجفي است. وظيفه تشكيلات زيرنظر نجفي، تنظيم برنامه‌ها و سياست‌هاي كلان و به نوعي يك اتاق فكر تمام عيار است. سطح دوم، ستاد مركزي است كه رياست آن برعهده محمد شريعتمداري است. براساس اين گزارش، مرتضي بانك معاون نهاد رياست‌جمهوري نيز رئيس ستاد شهرستان‌هاي روحاني خواهد بود.
نياز به حمايت اصلاح‌طلبان
رئيس ستاد انتخابات دكتر روحاني در جمع اعضاي حزب تدبير و توسعه با تاكيد بر اينكه در چهار سال گذشته تدبير و عقلانيت حاكم بر مناسبات دولت بوده است، گفت: قبل از آنكه دولت تدبير و اميد مسئوليت قوه مجريه را عهده‌دار شود، عقلانيت و تدبير از اداره امور كشور رخت بربسته بود، به نحوي كه بسياري از مديران دلسوز، كارآمد و با تجربه از مناصب اجرايي كشور به بهانه‌هاي واهي كنار گذاشته شده بودند. محمد شريعتمداري با بيان اينكه القاي بي‌تفاوتي دولت نسبت به معيشت مردم يك دروغ بزرگ است، اظهار داشت: دولت تدبير و اميد در دوران مسئوليت خود تورم بالاي ۴۵ درصد را به زير ۱۰ درصد رسانده و در همه حوزه‌ها اعم از كارگري، كارمندي و بازنشستگان و مستمري‌بگيران، دولت به صورت چشمگيري افزايش حقوق اعمال كرده است. رئيس ستاد انتخابات روحاني ادامه داد: به عنوان نمونه برخلاف آنچه درباره بي‌تفاوتي درباره وضعيت فرهنگيان ادعا مي‌شود، افزايش حقوق آنها قابل توجه بوده و مستمري‌بگيران نيز بيش از ۵۰ درصد مشمول افزايش حقوق شده‌اند. شريعتمداري با اشاره به اينكه عزت و كرامت ايرانيان در دوره گذشته ناديده انگاشته شده بود، تصريح كرد: آيا اين مساله براي جمهوري اسلامي عزت بود كه حتي مديران كل وزارت خارجه در ديگر كشورها حاضر به پذيرش سفراي ما و ملاقات با آنها نبودند. آيا اين مساله عزت بود كه شهروندان ايراني حتي اگر مي‌خواستند مبالغ ناچيزي از ارز را از كشور خارج كنند، بايد اين پول را در جوراب خود پنهان مي‌كردند. او افزود: آيا اين مساله براي كشور عزت و دستاورد بود كه رقم بدهي‌هاي دولت به بخش‌هاي مختلف از ۵۴۰ هزار ميليارد تومان گذشته بود و به عنوان نمونه فقط وزارت نيرو به پيمانكاران خود ۲۲ هزار ميليارد تومان بدهكار بود.
اتهام كم‌كاري و خستگي به دولت دروغ بزرگ است


معاون سابق رئيس‌جمهور تاكيد كرد: اينكه دولت را متهم به كم‌كاري و خستگي مي‌كنند نيز يك دروغ بزرگ و اتهام بي‌اساس است، چراكه به عنوان نمونه فقط وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي دولت تدبير و اميد بالغ بر ۴۵۰ سفر به نقاط مختلف و دوردست كشور داشته است يا وزير صنعت، معدن و تجارت كه اين همه مورد آماج اتهام و بي‌اخلاقي است، بيش از ۲۵۰ سفر به نقاط مختلف كشور داشته است. شريعتمداري با اشاره به اينكه دولت خدمت‌رساني به مناطق محروم و دور افتاده را در اولويت خدمت‌رساني خود قرار داده است، خاطرنشان كرد: دولت ۵ هزار و ۲۰۰ مجمتع آبرساني در روستاهاي محروم و دورافتاده كشور ايجاد كرده است يا آنكه در حوزه گازرساني به روستاها از محل صرفه‌جويي در مصرف فرآورده‌هاي نفتي، قدم بزرگي توسط دولت برداشته شده و تقريبا تمام روستاهای حتي كم‌جمعيت و دور افتاده كشور از نعمت گاز برخوردار هستند.
نجفي محتاط سخن مي‌گويد
محمد علي نجفي ترجيح مي‌دهد پيش از قطعي شدن حضور دكتر روحاني در انتخابات چندان درباره آن سخن نگويد اما تا آنجا كه لازم بداند نشانه‌هاي انتخاباتي را هويدا مي‌كند مانند آن روز كه درباره احتمال حضور نامزد پشتيبان آقاي روحاني در انتخابات ۹۶ بين اصلاح‌طلبان گفت: دو نظر وجود دارد. يك نظر اينكه آقاي روحاني تنها ثبت نام كند و نيازي به وجود نامزد ديگري در كنار وي نيست، نظر ديگر اينكه يك يا دو نفر همراه وي ثبت نام كنند. وي افزود: علت اصلي اين نيست كه اين افراد بتوانند نسبت به نامزدهاي متعدد جناح مقابل پاسخگو باشند، چون ما فكر مي‌كنيم آقاي روحاني به‌تنهايي مي‌تواند پاسخ انتقادها و تخريب‌هايي كه تا به حال شده و احتمال زياد از اين پس مي‌شود را بدهد. نجفي تصريح كرد: بين اين دو نظر هنوز تصميم نهايي گرفته نشده است و به‌طور معمول تصميم نهايي با هماهنگي آقاي روحاني گرفته مي‌شود، بايد صبر كنيم تا پايان هفته تكليف مشخص شود.
خداحافظي با پاستور
برخي عنوان مي‌كنند كه مرتضی بانك هم از پاستور خارج مي‌شود تا در ستاد انتخاباتي دكتر روحاني حضور داشته باشد اما تا به امروز تكليف شريعتمداري و نجفي مشخص شده و بايد در روزهاي آينده منتظر تغييرات پاستور بود.