توئيتر؛ يك گام تارفع فيلتر

آرمان: هر زمان که صحبت از برداشته شدن محدودیت از شبکه‌های اجتماعی می‌شود تمامی اذهان ناگزیر به سمت رفع انسداد شبکه محبوب سیاستمداران یعنی توئیتر می‌رود، اما با گفتن اینکه توئیتر رفع فیلتر نخواهد شد، این پرونده برای مدتی بسته می‌شود. اما پس از چندی دوباره این بحث بر سر زبان‌ها می‌افتد. جالب اینجاست که اگر تا چند سال پیش خیلی به ندرت پیش می‌آمد که درباره توئیتر صحبت شود، اما امروز به وفور می‌توان دید که صحبت از این شبکه اجتماعی به یکی از مطالبات برخی مسئولان، سیاسیون و بدنه اجتماعی تبدیل شده است. از این جهت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه معتقد است: «احساس می‌کنم حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی در این شبکه اجتماعی می‌تواند پادزهری در برابر حضور هماهنگ شده و بعضا فیک برخی از کاربران توئیتر که علیه ایران در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، باشد.
دوگانه رفع فیلتر
تاکنون بارها بحث رفع فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد مطرح شده، اما هربار با اظهار نظر مقام قضائی این مساله به محاق فراموشی رفته است. واقعیت این است که حضور پر تعداد کاربران داخلی در برخی شبکه‌های اجتماعی موجب بالارفتن محبوبیت این شبکه‌ها و در خواست‌ها برای رفع انسداد از آنها شده است. در این راستا چند ماه پیش بود که 4وزیر و 2نماینده مجلس طی نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور خواستار رفع فیلتر از شبکه اجتماعی توئیتر شدند. البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این در خواست با مخالفت رو‌به‌رو شد، اما فضایی را فراهم کرد که هر از چندی برخی نمایندگان، وزرا و فعالان سیاسی و اجتماعی در باب لزوم رفع محدودیت از این شبکه اجتماعی که از قضا حوزه تاثیرگذاری وسیعی در خارج از کشور دارد، اظهار نظر کنند. گرچه شاید بتوان پرچمدار این عرصه را وزیر ارتباطات دانست، اما سایرین نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌اند. آنچه مسلم است اینکه اکنون حضور اکثر مقامات، نمایندگان وزرا و سیاسیون در شبکه اجتماعی توئیتر موجب شده تا مقامات مسئول در برخورد با این شبکه با نوعی تناقض رو‌به‌رو باشند. چراکه از سویی معتقدند که این شبکه برخلاف منافع ملی و جامعه است، اما از طرف دیگر شاهدند که بسیاری از رجال سیاسی برای رد وبدل کردن پیام‌های خود در فضای رسمی مجازی از توئیتر استفاده می‌کنند. لذا این دوگانگی موجب شده که گمانه‌زنی‌ها برای رفع فیلتر توئیتر در کشور قوت بیشتری به خود بگیرد.
پادزهر تحرکات علیه کشور


وزیر امورخارجه کشورمان در بخشی از مصاحبه خود با سایت اطلاع‌رسانی دولت(پاد) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد اگر توئیتر رفع فیلتر شود حضور گسترده‌تر مردم در این شبکه اجتماعی می‌تواند در حمایت از منافع ملی کشور موثر باشد، گفت: این تصمیمی است که مسئولان ذی‌ربط باید بگیرند. من با توجه به نوع رفتاری که کاربران مختلف در کشورهای مختلف در این شبکه اجتماعی دارند، احساس می‌کنم حضور گسترده کاربران ایرانی می‌توانست برخی حرکاتی را که در توئیتر علیه ما می‌شود، بهتر و بیشتر پاسخ دهد. ایسنا نوشت، محمدجواد ظریف اظهار کرد: اکنون بیشتر حضور در توئیتر از ایرانی‌ها کسانی هستند که با ما روابط خوبی ندارند. بیشتر از خارج هدایت می‌شود به خصوص از سوی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در این زمینه یک حرکت گسترده‌ای وجود دارد و من تعجب می‌کنم از این شرکت‌ها(توئیتر، گوگل) که حساب‌های ایرانی‌ها را بسته‌اند، اما این حساب‌های فیک(جعلی) که کاملا مشخص است که از این کشورها هدایت می‌شود و بعضا به صورت ربات عمل می‌کنند کماکان فعال هستند. چنانکه هربار می‌بینید یک حجم وسیعی از حرف‌های خلاف آداب و شئونات انسانیت در اینجاها مطرح می‌شود. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تصریح کرد: به هر حال من احساس می‌کنم حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی که مردم خودمان هستند می‌تواند پادزهری باشد برای این حضور بسیار هماهنگ شده و در واقع خریداری شده برخی از افراد واقعی و عموما غیرواقعی ایرانی در توئیتر.