شايعه‌هاي مشكوك عليه حزب اعتدال و توسعه

آرمان: روز گذشته خبری مبنی بر استعفای 3 مقام ارشد در حزب اعتدال و توسعه یعنی فاطمه هاشمی، مرتضی بانک و اکبر ترکان منتشر شد. زمان زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود که اعضای این حزب شایعه منتشره را تکذیب و اعلام کردند که این گونه اخبار فقط ایجاد تفرقه در میان احزاب می‌کند.
منشأ شایعه
حزب اعتدال و توسعه در بیانیه‌ای به انتقاد از حزب کارگزاران پرداخت. حزب کارگزاران بعد از جلسه سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس در بیانیه‌ای نظراتی درباره مدیریت کشور مطرح کرد که در بخشی از این بیانیه دولت به دلیل حفظ محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه انتقاد شده بود. لازم به ذکر است که محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است. شایعه‌ای که منتشر شد چنین بود که اعضای بلندپایه حزب اعتدال و توسعه مانند اکبر ترکان، مرتضی بانک و فاطمه هاشمی به خاطر اختلافات با محمود واعظی و محمدباقر نوبخت از حزب کناره‌گیری کرده‌اند.
واکنش دهقان


در اولین واکنش‌ها نسبت به این خبر غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، نوشت: «جناب خامسیان توئیت کرده‌اند که سه عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، آقایان اکبر ترکان و مرتضی بانک و خانم فاطمه هاشمی، ازحزب کناره‌گیری کرده‌اند وحزب در آستانه فروپاشی است! یاللعجب، همین هفته گذشته در جلسه شورای مرکزی دو تن از این سه نفر حضور داشتند؛ واقعیت آن است که میان اختلاف نظر و تنوع سلایق در یک مجموعه با کناره‌گیری باید تمایز قائل شد. جناب خامسیان! اطلاعات غلط به شما داده‌اند.»
واکنش فاطمه هاشمی
‌همچنین در ادامه، فاطمه هاشمی که عضو دیگری از این حزب است با تکذیب این خبر گفت: «من که خودم خبر ندارم از اعتدال و توسعه خارج شده‌ام. ممنون خواهم شد رسانه‌ای که این شایعه را منتشر کرده، منبع خبری‌اش را به من هم بگوید! اینکه قرار باشد ما هر روز بخواهیم به شایعات بی اساسی که دیگران منتشر می‌کنند پاسخ دهیم نه در حوصله ماست و نه حوصله افکار عمومی. در اعتدال و توسعه جلسات متعددي به صورت هفتگی، ماهانه، فصلی و سالیانه برگزار می‌شود. حضور در این جلسات از جمله اولویت‌ها در برنامه‌های کاری بنده بوده و خواهد بود و تا جايي‌كه بتوانم در جلسات شركت مي‌كنم. مثلا دو هفته پیش که جلسه شوراي راهبردی حزب(هيات اجرایی) برگزار شد، بنده هم از جمله حاضران در آن جلسه بودم. وی همچنین گفت: در حال حاضر كشور بيش از هر زمان ديگري به اتحاد نياز دارد، انتشار شايعات بي‌اساس، نااميدكننده و تفرقه‌انگيز قطعا اقداماتي خلاف منافع ملی تلقی مي‌شوند.»
دلیل پخش شایعات
اکبر ترکان دیگر عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با تکذیب این خبر به ایسنا گفت: نمی‌دانم چنین شایعاتی را چه کسانی و به چه منظوری ترویج می‌دهند. اما به رسانه‌های منتشرکننده این گونه خبرهای نادرست توصیه می‌کنم منابع خبری دقیق‌تری برای خود بیابند. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: جلسات در حزب و اعتدال و توسعه به طور منظم برگزار می‌شود. من هم اصل را بر حضور فعال در جلسات گذاشته‌ام. البته طبیعی است که به دلیل مشغله کاری فرصت نکنم به برخی جلسات برسم. در درون هر حزبی ممکن است در پاره‌ای موارد سلایق و دیدگاه‌های مختلفی براي رفع چالش‌هاي كشور در چارچوب اساسنامه و مرامنامه، به عنوان سند پذیرفته شده از سوی همه اعضای آن حزب، مطرح شود. چنین موضوعی نشان از پویایی و نقطه قوت آن حزب به شمار می‌رود. در حزب اعتدال و توسعه نیز هر یک از اعضا نظرات خود را به طور شفاف در جلسات داخلی بیان می‌کنند و نهایتا درباره هر موضوع، با نظر جمعي تصمیمات اتخاذ و از سوی دبیرکل و مراجع ذیصلاح حزبی اعلام می‌شود.
مشکوک بودن شایعه
مرتضی بانک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، ضمن غير موثق دانستن اين‌گونه شايعات و منابع آنها گفت: انتشار چنین شایعاتی در مقطع کنونی، مشکوک است. اکنون که بیش از هر زمانی به وفاق ملی برای کاهش مشکلات و مقابله با هجمه‌های دشمنان خارجی نیاز داریم، انتشار شایعات نادرستی از این قبیل، نمی‌تواند از سوی کسانی که دل در گرو نظام و حمایت از دولت دارند صورت گرفته باشد.
دلیل حفظ نوبخت
کارگزاران در بخشی از بیانیه‌ای که نسبت به حفظ نوبخت در دولت داشتند، آورده‌اند: به جدّ معتقدیم سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر اقتصادی دولت است و به همین علت برای اصلاح عملکرد دولت نیازمند به تغییر در این مدیریت و تنظیم دو نهاد دولتی دیگر؛ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و نیز وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت صمت با این سازمان هستیم. از آغاز تاسیس سازمان برنامه تا به امروز اکثرا اقتصاددانان یا تکنوکرات‌هایی بر کرسی صدارت این سازمان نشسته‌اند که برای توسعه کشور یعنی افزایش تولید و رشد اقتصادی برنامه داشته‌اند. متاسفانه با وجود نقد‌هایی که بر سازمان برنامه و بودجه در دولت اول دکتر روحانی وارد می‌شد لکن در دولت دوم نه‌تنها اصلاحی صورت نگرفت بلکه روند مدیریتی این سازمان تثبیت و نهاد‌های دیگر در اطراف آن و براساس توانایی‌های مدیریت قبلی چیده شد. وزارت اقتصاد نیازمند مدیریت یک اقتصاددان بود و بانک مرکزی باید فراتر از یک حسابداری یا صرافی بزرگ اداره می‌شد، اما فقدان استراتژی اقتصادی در دولت آن را به مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه (چه از لحاظ سیاسی و چه به لحاظ نظری) بدل ساخته است که دولت را نه به عنوان «مغز متفکر توسعه ملی» که به عنوان یک «اداره‌ کاغذی» تحلیل می‌کنند و تقلیل می‌دهند.
پاسخ حزب اعتدال و توسعه
حزب اعتدال و توسعه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه حزب کارگزاران آورد: تهاجم به رئیس‌جمهوری و دولت در این شرایط ناجوانمردانه است. افکار عمومی منتظر هستند تا این گروه سیاسی(کارگزاران سازندگی) همزمان با درخواست تغییرات در دولت و جاری شدن خون تازه در آن، درباره عملکرد و ماندن یا رفتن هم حزبی‌های خود که به طور گسترده در لایه‌های مختلف اقتصادی کشور حضور فعال دارند نیز به صراحت پاسخ دهند و موضع‌گیری کنند. بیانیه مذکور پیش و بیش از همه، نوعی خود انتقادی و زیر سوال بردن عملکرد بزرگانِ خود ارزیابی می‌شود. از همین رو به نظر می‌رسد بیانیه مذکور بدون مشورت و کسب اجازه از بزرگان کارگزاران تهیه و منتشر شده باشد.