استیضاح رحمانی فضلی قوت‌گرفت

تذكر«تابش» به وزيركشور درباره ماجرای قم وتهران
استیضاح رحمانی فضلی قوت‌گرفت
آرمان- سهیل ثابت: عملکردهای انتقاد آمیز تعدادی از وزرا در حوزه‌های مختلف موجب شده تا نمایندگان سیاست استفاده از اهرم نظارتی را جایگزین مماشات کنند. گرچه برخی از استیضاح علی ربیعی به عنوان تسویه حساب یاد کردند، اما استیضاح کرباسیان نشان داد که مجلس در استیضاح وزرای عزم راسخی دارد. در این راستا یکی از وزرایی که تعدادی از نمایندگان بالاتفاق بر استیضاحش هم‌نظرند عبدالرضا رحمانی فضلی است... عدم توجه در حد انتظار به توسعه سیاسی و اجتماعی، عدم برنامه برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، انتصابات در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و تهدید رئیس‌جمهور به مرگ در قم و تهران موجب شده تا استیضاح وی نیز کلید بخورد.
هماوردی مجلس و دولت؟


این روزهای صحنه سیاست عکس آنکه به وحدت، انسجام و همدلی بگذرد صحنه هماوردی است. جایی که در عرصه عمل با وجود تاکیدات بسیار نمایندگان مجلس و سایر فعالان سیاسی به دولت جهت تغییرات در برخی حوزه‌ها به‌خصوص تیم اقتصادی دولت پاستور‌نشینان بی‌اعتنا به اظهارات و نظرات کار خود را ادمه داده و می‌دهند. در طرف مقابل نیز بهارستان نشینان بیش از این درنگ را جایز ندانستند و برای نشان دادن قدرت خود در جهت استیضاح وزرا بر آمده‌اند. افتادن ربیعی وزیر کار و کرباسیان وزیر اقتصاد حکایت نشان دادن ضرب شست مجلس به دولت بود. در این راستا شاید بسیاری فکر می‌کردند که با طرح سوال از رئیس‌جمهور و کشیدن روحانی به مجلس شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که با توضیحات او نمایندگان نیز از دومینوی استیضاح و برکناری وزرای دولت تدبیر و امید دست بکشند، اما نمایندگان از صحبت‌های روحانی قانع شدند؛ مهم‌تر از همه اینکه روال استیضاح‌ها به همان موال گذشته باقی ماند.
طرح استیضاح وزیر کشور؟
وزرا در صف استیضاح قرار دارند؛ پس از ربیعی و کرباسیان نوبت به بطحایی و شریعتمداری رسیده، اما نمایندگان همچنان منتظر اعلام وصول استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هستند. استیضاحی که اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل را برای هدفی مشترک گرد هم جمع آورده است. مسائل درباره عملکرد وزیر کشور نیز به حدی زیاد است که احتیاج به گشتن نیست. انتصابات در برخی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و قضیه تهدید رئیس‌جمهور در قم و تهران برخی از حوزه‌هایی است که عملکرد رحمانی فضلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. شاید اگر در برخی مسائل عملکرد بهتر و موثر‌تر وزارت کشور را شاهد بودیم اصلا کار به سوال از رئیس‌جمهور نمی‌کشید. نکته اینجاست که روحانی اگر می‌خواهد دولت خود را هرچه بهتر، تواناتر و با کارآمدی بیشتر پیش ببرد باید قبل از استیضاح مجلس خود دست به کار شود. البته اینکه رئیس‌جمهور به هر نحو ممکن نمی‌خواهد مردانش را از دست ندهد، امری قابل تامل است. وزرات کشور که قلب تپنده دولت است باید به مراتب بهتر، پر انرژی‌تر در تمام صحنه با درایت حضور داشته باشد. اینکهتعدادی نمایندگان از همه جریانات سیاسی مجلس خواهان استیضاح وزیر کشور هستند نشان از این دارد که عملکرد او نتوانسته رضایت تمام گروه‌های سیاسی را به‌دست آورد.
تذكر به وزير كشور
یک نماینده اصلاح‌طلب در مجلس درباره تهدید رئیس‌جمهور گفت: به وزیر کشور در این‌باره تذکر دادیم و خواستار پیگیری شدیم. محمدرضا تابش، درباره تهدید کردن رئیس‌جمهور به مرگ در مدرسه فیضیه قم و دعای روز عرفه، اظهار کرد: از وزیر محترم کشور خواسته‌ایم که در این باره اعلام موضع کنند و به ایشان تذکر داده‌ایم که این موضوعات را ریشه یابی کند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که این دست اتفاقات در گذشته داشتیم مانندحمله به آقای مطهری در شيراز و روز قدس به شخص رئیس‌جمهور، اما چرا برخورد نمی‌شود، بیان کرد: حداقل این موارد اعلام شد، معتقدم علاوه بر اعلام این موارد باید به آن‌ها رسیدگی شود زیرا به برخی از شایعات دامن می‌زند.