امام‌جمعه‌های تلخ و تند را تغییر دهید

نویسنده کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم»، یکی از نشانه‌های دفع جوانان را مساجد خالی دانست و گفت: من چند روز پیش در قم طرحی را به علمای قم برای مساجدی دادم که خلوت شده است و در آن طرح گفتم ما می‌توانیم تمام مسجدهای خلوت شده ایران را پر کنیم. پر کردن مساجد راه دارد و اکثرا این راه را بلد نیستند؛ بنا شد در قم این پیشنهادهای من را تکمیل کنند، بلکه بتوانند دوباره مساجد را به روزگار گذشته‌اش برگردانند. ما دستور جنگ با منافقین و کفاری داریم که شروع به جنگ با ما می‌کنند، ولی اگر در تمام قرآن و روایات بگردید، ما هیچ جا نداریم که خودتان سرخود با مجرم برخورد کنید. قرآن و روایات برای مجرم برنامه قرار داده‌اند و اوّلین برنامه شان هم انتقال محبت است. به گزارش «دارالعرفان» استاد حسین انصاریان در سخنرانی در بیت الأحزان اصفهان اظهار کرد: یکی زنا کرده و دستگیر شده است، اسلام به او یاد می‌دهد و می‌گوید اقرار به این جرم واجب نیست، لازم نیست به کسی بگویی، لازم نیست خودت را به دادگاه معرفی کنی. یک جرمی بین خودت و من کرده‌ای، آشتی کن و من هم می‌بخشم؛ اما خودت را به زحمت نینداز، خودت را دچار تازیانه و آبروریزی نکن. تمام موارد برخورد با جرم، ابتدا با محبت شروع می‌شود. حال به فرض مجرمی را گرفتند و جرمش هم ثابت شد، فقط باید براساس قوانین قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) با او رفتار شود. حق این را ندارند که یک چَک به او بزنند و اگر بزنند، باید از او حلالیت بطلبند؛ اگر زیر مشت و لگد زخمی‌اش کنند، باید دیه بدهند؛ اینها الحمدلله عمل نمی‌شود، یعنی جنبه دفعی ما در این چهل سال خیلی شدید بوده و جنبه جذبی مان که رحمت‌ا... هست، بسیار ضعیف بوده است. استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: چند وقت پیش به یک جلسه بسیار مهمی دعوت شده بودم که بعضی از سران مملکت هم بودند؛ از من پرسیدند: شما بین مردم هستید و همه شهرها، حتی تا روستاها می‌روید، نظرتان درباره مردم چیست؟ باید با مردم چه کار کرد که آرام باشند و مردمی که قهر کرده‌اند، برگردند؟ گفتم: من یک نظر بیشتر ندارم و آن هم محبت کردن به مردم است. محبت کردن به مردم هم کم کردن بار و درد مردم است. شما می‌توانید خیلی چیزها را از روی دوش مردم بردارید که امکان هم دارد. این مترجم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه افزود: پنج پیشنهاد به آنها دادم که فعلا دستور داده‌اند یکی از آنها در یک گستره محدودی عملیاتی شود؛ نمی‌دانم عملیاتی هم شده یا نشده است. یک پیشنهادی که دادم، این بود: امام جمعه‌های تلخ، تیز و تند را در شهرهای پرجمعیت تغییر دهید. چون دفع خیلی خطرناک است! جذب رحمت الهی است، مردم را دور هم جمع کرده و ایجاد محبت می‌کند؛ بنابراین خداوند در قرآن مجید اجازه داده‌اند که با دو طایفه منافقین و کفار اگر با شما جنگیدن با آنان بجنگید و اگر کاری به کار شما نداشتند، شما هم کاری به کارشان نداشته باشید. همین محبت پیغمبر(ص) و همین رحمت الهی در وجود پیغمبر(ص) بود که مردم را جمع کرد. چه مانعی دارد که آدم در هیچ موردی عصبانی نشود؟ چه مانعی دارد که آدم در همه موارد محبت کند؟
تاثیر قطعی برخورد خوب
استاد انصاریان به نمونه برخورد محبت آمیز با مردم سایر ادیان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون چند مسیحی و فکر می‌کنم یک یهودی به من برخورده‌اند، فقط با محبت با آنها برخورد کرده‌ام و آنها شیعه شده‌اند؛ حتی دو سه مهندس و دکتر با سواد غیرشیعه به من برخوردند و شیعه شدند. یکی از آنها قبل از برخورد به من شیعه شده بود که او هم دکتر و رئیس بهداری مرکز استان بود. گفتم کدام یک از کتاب‌های ما را خوانده‌ای؟ گفت: هیچ کدام. گفتم: پس چه شد که شیعه شدی؟ گفت: من در قرآن مجید دیدم که خدا به پیغمبر(ص) می‌گوید: «فَبِم ارَحْمَةٍ مِنَ اَللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک»، اتفاق افتاد و به مکه رفتم، دیدم که آخوندهای عربستان از زهرمار هم تلخ ترند! گفتم اگر دین این است، من این دین را نخواستم و همان جا در خانه کعبه و مسجدالحرام شیعه شدم؛ بعد هم کنار شماها آمدم. امسال هم اتفاقی به من گفتند که شما برای منبر به شهر ما می‌آیی، هر شب می‌آیم. شما آخوندهای شیعه از عسل شیرین‌تر هستید. شما اسلام را نشان می‌دهید و آنها ما را از اسلام دفع می‌کنند. چه عیبی دارد که آدم در همه جا گذشت نشان دهد؟ چه عیبی دارد که آدم در همه جا محبت نشان دهد؟