محو شبه‌دولتی‌ها در واگذاری‌ها

هادی مومنی- آیا باید داستان شبه‌دولتی‌ها در اقتصاد ایران و در مسیر واگذاری‌ها را تمام شده بدانیم. تا به روز گذشته شاهد دو موضع‌گیری در این خصوص بوده‌ایم از یک سو عده‌ای اعلام می‌کنند شبه‌دولتی‌ها در واگذاری‌های سهام شرکت‌های دولتی نقش عمده‌ای داشته‌‌اند و در سوی‌ دیگر سازمان خصوصی نیز همیشه با دفاع قاطع از واگذاری‌های،‌ نقش شبه‌دولتی‌ها را در مسیر اصل 44 کمرنگ می‌داند. البته باور این ادعا با وجود شبه دولتی‌ها و مقاومت آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد در همین ارتباط روز گذشته معاون وزیر اقتصاد در یک نشست خبری در پاسخ به خبرنگار «جهان‌صنعت» در خصوص نقش شبه‌دولتی‌ها در واگذاری‌های اصل 44 گفت‌:‌ در سال‌های گذشته و در قالب رد دیون بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به بخش شبه‌دولتی واگذار شد اما در دولت یازدهم و دوازدهم با اصلاح این سیاست دیگر هیچ سهمی به صورت رد دیون به شبه‌دولتی‌ها واگذار نشده و 100 درصد سهام به بخش خصوصی واقعی اختصاص یافته است.
وضعیت آزاد‌سازی سهام عدالت
رییس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام ارسال لایحه آزادسازی سهام عدالت به مجلس‌ بیان داشت: سود سهام عدالت افرادی که بعد از ششم اردیبهشت شماره شبای خود را ارائه کردند، ظرف روز گذشته و فردا واریز می‌شود. میرعلی اشرف پوری‌حسینی روز گذشته در یک نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آخرین وضعیت سهام عدالت اظهار داشت: تا به روز گذشته سود سهام عدالت سال ۹۶ به میزان چهار هزار میلیارد تومان با برگزاری مجامع شرکت‌ها به دست آمده و پیش‌بینی می‌شود بعد از برگزاری مجمع شرکت هلدینگ خلیج فارس این سود افزایش پیدا کند و طبیعتا با این وضعیت سود سهام عدالت در سال ۹۶ از سال ۹۵ بیشتر خواهد شد. معاون وزیر اقتصاد درباره توزیع سود در سال ۹۵ گفت: توزیع سود سهام عدالت مشمولان برای سال ۹۵ در دو مرحله انجام گرفت و تنها درصد اندکی که اطلاعات بانکی را ارائه نداده‌اند سود دریافت نکرده‌اند. رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: تا به روز گذشته سود سهام عدالت سال ۹۶ به میزان ۴چهار هزار میلیارد تومان با برگزاری مجامع شرکت‌ها به دست آمده است. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بعد از برگزاری مجمع شرکت هلدینگ خلیج‌فارس این سود افزایش پیدا کند و طبیعتا با این وضعیت سود سهام عدالت در سال ۹۶ از سال ۹۵ بیشتر خواهد شد.
شرایط مشمولان فوت شده سهام عدالت


رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: لایحه آزادسازی سهام عدالت برای بررسی به مجلس ارائه شده است. پوری‌حسینی افزود: اگر وراث تکلیف مشمولان سهام عدالت فوت شده را مشخص نکنند سهام عدالت این دسته از مشمولان را پس می‌گیریم. وی درباره واگذاری‌ها گفت: ۶۳۱ بنگاه در لیست واگذاری‌ها هستند که در پنج ماه نخست سال‌جاری ۷۴ بنگاه واگذار شده که بیش از ۴۸ درصد واگذاری‌ها موفق بوده است؛ ۷۷۵ بنگاه در ۱۲ سال اخیر باید واگذار می‌کردیم که فقط ۱۰۱ شرکت در دولت نهم و دهم واگذار شد اما در دولت یازدهم و دوازدهم ۲۳۰ شرکت را در پنج سال واگذار کردیم که نشان می‌دهد واگذاری‌های مناسبی است. معاون وزیر اقتصاد خاطر‌نشان کرد: در واگذاری‌ها فقط بحث عرضه نیست و دولت و مجلس را باید کمک کنند. پوری‌حسنی با اشاره به واگذاری تیم‌های فوتبال تهرانی گفت: واگذاری پرسپولیس و استقلال با تصمیم وزیر ورزش به دولت اعلام شده و باید یک مصوبه جدید برای خصوصی شدن سرخابی صادر شود.
واریز سود باقی مانده
معاون وزیر اقتصاد افزود: برای کسانی هم که بعد از ششم اردیبهشت ماه شماره شبای بانکی ارائه کرده‌اند، طی چند روز آینده سود واریز خواهیم کرد. تنها سود مشمولان بانک ملت باقی می‌مانند که آن هم طی چند روز آینده واریز می‌کنیم. وی ادامه داد: برای مشمولین دارای سهام یک میلیون تومان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، مشمولین دارای سهام ۵۳۲ هزار تومان مبلغ ۸۰ هزار تومان و برای کمتر و یا بیشتر از سهام ۵۳۲ هزار تومان مبلغ متناسبی را به عنوان سود واریز کردیم. رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد:‌ بزرگ‌ترین واگذاری صورت گرفته در سال‌جاری فروش شرکت کشت و صنعت مغان با قیمت پایه 1761 میلیارد تومان بود که به قیمت 1850 میلیارد تومان فروش رفت. در این فرآیند هیات واگذاری چنانچه قیمت پایه یک دارایی گران‌تر تعیین و خریداری ندارد با اصرار روی قیمت فرآیند واگذاری را متوقف نمی‌کند. وی گفت: در همین راستا با تدابیر هیات واگذاری و ایجاد زمینه برای حضور عموم خریداران اقدام به خرد کردن دارایی‌های قابل واگذاری همچون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یا شرکت توسعه اماکن ورزشی کرده است. پوری‌حسینی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به کمتر از 18 درصد می‌رسید افزود: با احتساب سهام ترجیحی کارکنان بنگاه‌های قابل واگذاری در دولت یازدهم میزان مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به 67 درصد و در دولت دوازدهم به صد‌در‌صد افزایش یافت. به گفته وی در فهرست واگذاری‌ها آنچه در فهرست واگذاری‌ها باقی مانده شامل شرکت‌های غیربورسی و واگذاری سهام کنترلی شرکت‌هاست که در این فرآیند مشکلات زیادی برای قیمت‌گذاری و همچنین انتقال مالکیت وجود دارد. بر این اساس 755 بنگاه یا سهام کنترلی از ابتدای آغاز کار سازمان خصوصی‌سازی وجود داشته که از این تعداد تنها 101 بنگاه معادل 13 درصد از کل شرکت‌های موجود تا قبل از دولت یازدهم واگذار شده است که در مجموع می‌توان گفت از 1322 بنگاه قابل واگذاری تا امروز 34 درصد عرضه شده و در سهم‌های کنترلی نیز 13 درصد از این تعداد فروش رفته است.