بلومبرگ تشریح کرد‌

تخفیف، تهاتر و قاچاق- حتی غیرفعال کردن سیستم‌های ردیابی روی ناوگان تانکرها- از جمله تاکتیک‌هایی است که ممکن است ایران برای حفظ حدود ۸۰۰ هزار بشکه صادرات روزانه نفت خود پس از ازسرگیری محدودیت‌های آمریکا در ماه نوامبر به سمت‌شان متمایل شود.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا نفت ایران را هدف قرار داده اما تحریم‌های ایالات‌متحده به‌تنهایی برای پایان دادن به حیات اقتصادی جمهوری اسلامی کافی نخواهد بود.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، تخفیف، تهاتر و قاچاق- حتی غیرفعال کردن سیستم‌های ردیابی روی ناوگان تانکرها- از جمله تاکتیک‌هایی است که ممکن است ایران برای حفظ حدود ۸۰۰ هزار بشکه صادرات روزانه نفت خود پس از ازسرگیری محدودیت‌های آمریکا در ماه نوامبر به سمت‌شان متمایل شود.
با این‌حال این تحریم‌ها به‌شدت به ایران ضربه خواهد زد اما فروش‌های خارجی در این سطوح از شدت ضربه سقوط شدید ارزش ارز این کشور و نارضایتی ناشی از افزایش قیمت‌ها خواهد کاست.


چین، ترکیه و هند احتمالا به خرید نفت ایران ادامه خواهند داد‌ درحالی‌که سایر خریداران بزرگ از جمله ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای اروپایی از همین حالا خریدهای خود را کاهش داده‌اند.
در عین حال‌ ترامپ به دنبال راه‌هایی برای به حداکثر رساندن فشارها بر تهران پس از خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بوده است.
وی خواهان تعطیلی کامل صادرات نفتی ایران جهت بازگرداندن مقامات این کشور به پای میز مذاکره است تا بتواند توافق تازه‌ای را به نتیجه برساند که نفوذ ایران در خاورمیانه را به عقب می‌راند. این هدف نهایی دو تن از بزرگ‌ترین متحدهای منطقه‌ای آمریکا- اسراییل و عربستان- است.
از جمله سایر راه‌هایی که ممکن است ایران برای افزایش صادرات نفت خود پس از نوامبر استفاده کند، نقل‌وانتقال مخفیانه نفت است. در دور قبلی تحریم‌ها، ایران ردیاب‌های تانکرهای نفتی را غیرفعال می‌کرد و از همین راه توانست میلیون‌ها بشکه نفت خود را صادر کند بدون اینکه در شمارش‌ها لحاظ شود.
روبین میلز، مدیر اجرایی مرکز مشاوره انرژی دوبی به بلومبرگ گفت: «در دور بعدی نیز حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت‌ ایران در روز می‌تواند به صورت ناشناخته صادر شود.» با وجود آنکه این حجم صادرات تاثیر قابل‌توجهی روی بازار نفت جهانی نخواهد داشت، می‌تواند به دور زدن برخی تحریم‌های آمریکا کمک کند.
پالایشگاه‌های کوچک‌تر چین می‌توانند برخی از نقل‌وانتقالات ناشناخته نفتی را خریداری کنند. ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه موسسه اف‌جی‌ای لندن معتقد است در سال ۲۰۱۹ ایران حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر خواهد کرد.
ماه گذشته تمام نشانه‌ها حکایت از افت شدید صادرات نفتی ایران در مقایسه با ماه‌های قبل از آن داشت. از اول تا شانزدهم آگوست صادرات نفت ایران نسبت به ماه ژوئیه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.
برآوردهای بلومبرگ و داده‌های رویترز نشان داد صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه آگوست کمتر از دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز- پایین‌ترین رقم از مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون- بوده است.