جلوگیری از تکرار حمله آمریکا به سوریه

وزیر خارجه آمریکا در میانه تنش‌های مسکو و واشنگتن بر سر حمله آمریکا به سوریه وارد مسکو، پایتخت روسیه شد‌. کاخ سفید اعلام کرد که سفر رکس تیلرسون به روسیه بیانگر تلاش واشنگتن برای حفظ کانال‌های ارتباطی مستقیم با روسیه است‌.
محور اصلی گفت‌وگوی تیلرسون با مقام‌های روسیه در مسکو، حمله آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه که بنا به ادعاهای تاییدنشده درباره حمله شیمیایی در سوریه صورت گرفت، است‌. در حمله شیمیایی چند روز قبل به شهر خان‌شیخون در ادلب دست‌کم 86 نفر کشته شدند‌. معارضان دولت سوریه و کشورهای غربی بدون ارائه شواهد یا مدارکی، دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه را متهم به انجام این حمله کردند، در حالی که دمشق دست داشتن در این حادثه را رد کرده است‌.
روسیه و سوریه می‌گویند حمله هوایی ارتش انباری را که محل ذخیره سلاح‌های شیمیایی تروریست‌ها بوده، هدف قرار داده است‌. در همین حال ارتش آمریکا جمعه گذشته به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، با شلیک حدود 60 موشک توماهوک از ناوهایش در دریای مدیترانه، پایگاه الشعیرات متعلق به ارتش سوریه را در استان حمص هدف قرار داد‌.
از طرفی لاوروف در دیدار با همتای آمریکایی‌اش با غیرقانونی خواندن حملات هفته گذشته آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، تاکید کرد این حملات نباید مجددا تکرار شود‌. وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای صادقانه و دوستانه‌ای برای تشکیل ائتلاف ضدتروریسم گسترده ایجاد شود‌.


وزیر خارجه روسیه که میزبان این نشست بود پیش از آغاز رسمی مذاکرات گفت سفر رکس تیلرسون به مسکو در زمان مناسبی انجام شده و می‌تواند زمینه دیدار روسای جمهور دو کشور را در آینده فراهم کند‌. وی گفت: معتقدیم دو کشور باید در مورد مسایل مهم فی‌مابین به ویژه مبارزه با تروریسم مذاکره کنند‌. فعالیت‌های مشترک در صورت وجود زد و بندها و ائتلاف‌های پشت پرده موفق نخواهد بود‌. باید مذاکرات صریح و روشنی داشته باشیم‌.
وزیر خارجه روسیه گفت: بارها آمادگی خود را برای مذاکره با طرف آمریکایی اعلام کرده‌ایم و اکنون نیز براساس معیارهای جهانی خواهان چنین رویکردی هستیم‌. حال دوستان ما در آمریکا به این امر معتقد باشند یا خیر برای ما مهم است که امروز نظرات دولت آمریکا را بدانیم‌. تیلرسون نیز در سخنان خود پیش از آغاز مذاکرات رسمی گفت: جمع شدن ما امروز دور این میز نشانه تمایل دو کشور برای مذاکره است‌. مذاکرات‌مان را در بن آلمان آغاز کردیم و گفت‌وگوهای تلفنی نیز داشته‌ایم که امیدواریم امروز نیز مذاکرات خوبی انجام شود‌. وزیر خارجه آمریکا گفت: با وجود دیدگاه‌های مختلف دو کشور اما تلاش می‌کنیم زمینه مشترکی را برای گفت‌وگو ایجاد کنیم‌. لاوروف در این دیدار خطاب به تیلرسون تاکید کرد: ما را در شرایط انتخاب غلط میان با شما بودن یا علیه شما بودن قرار ندهید‌.
دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حالی آغاز شده که هنوز تبعات حمله اخیر آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه ادامه دارد و تنش میان دو کشور در این باره به بالاترین سطح خود رسیده است‌. پیشتر مسوولان روسی اعلام کرده بودند در این نشست در مورد مسایل مهمی درباره سوریه از جمله بحث بر سر ایجاد مناطق پروازممنوع و به اصطلاح امن در خاک سوریه گفت‌وگو خواهد شد‌.
پوتین: کاهش سطح اعتماد مسکو به واشنگتن
رییس‌جمهور روسیه دیروز گفت: می‌توان گفت سطح اعتماد مسکو به واشنگتن در دولت ترامپ در سطوح کاری به‌خصوص در سطح نظامی بهتر نشده حتی کاهش یافته است‌.
ولادیمیر پوتین گفت که جلوی بروز هرگونه انقلاب به اصطلاح رنگی و مخملی در روسیه و دیگر اعضای سازمان پیمان امنیت مشترک را خواهد گرفت‌. وی افزود: مسکو از تئوری‌های مختلفی که در مناطق گوناگون جهان اجرا شده و بی‌ثباتی جدی این مناطق را موجب می‌شود، آگاهی دارد‌. رییس‌جمهور روسیه تاکید کرد: البته ما به هیچ وجه اجازه این نوع تلاش‌ها را نخواهیم داد و در روسیه تمام تلاش خود را برای داشتن رفتاری مناسب به کار گرفته و از شرکایمان در سازمان پیمان امنیت مشترک به هر شکل ممکن حمایت می‌کنیم‌.
از طرفی رییس‌جمهور روسیه، مخالفان بشار اسد را متهم کرد که در تدارک حملات شیمیایی بیشتری در سوریه هستند‌. به گفته پوتین آمریکا در صدد است با استناد به این نمایش‌ها دوباره به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله کند‌.
ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس رسانه‌ای در کرملین گفت: دونالد ترامپ قصد دارد در مناطق دیگر سوریه، از جمله در مناطق جنوبی حاشیه دمشق نیز موادی پخش و در پی آن، دولت سوریه را به استفاده از گازهای سمی متهم کند‌. رییس‌جمهور روسیه با اشاره به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه در ۷ آوریل افزود: اطلاعاتی در دست داریم که عملیات تحریک‌آمیز مشابهی در دست اجرا است‌. بنا به گفته رییس‌جمهور روسیه تدارک حمله در محدوده دمشق از سوی مخالفان به منظور اتهام‌زنی به دولت سوریه صورت می‌گیرد‌. پوتین افزود: شنیده‌ام آمریکا در حال تدارک حمله به مناطق حاشیه‌ای جنوب دمشق است‌.
حمله تلافی‌جویانه و پیامدهای آن
در حالی که آمریکا و متحدانش نیروهای دولتی را به استفاده از گازهای سمی در حمله به شهرک خان‌شیخون متهم می‌کنند، روسیه و ایران مخالفان اسد را مسوول می‌دانند و می‌گویند گازهای سمی در اثر اصابت بمب‌های نیروهای دولتی به انبار مهمات مخالفان اسد آزاد و باعث مرگ و میر شده است‌. همه گروه‌های درگیر خواهان اعزام هیاتی مستقل برای بررسی چگونگی استفاده از مواد شیمیایی در خان‌شیخون هستند‌. هم‌زمان وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد که آزمایش خون قربانیان حمله شیمیایی در خان‌شیخون نشان می‌دهد که در عملیات هفته گذشته گاز تخریب اعصاب سارین به کار رفته است‌.
انتقاد وزارت دفاع روسیه
وزارت دفاع روسیه از اظهارات مطرح شده از سوی پنتاگون در مورد کارآمدی حمله آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه انتقاد کرد‌. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: آنچه پنتاگون درمورد کارآمدی بالای حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات مطرح کرده است، از صرف تبلیغات در مقابل جامعه آمریکا پا فراتر نمی‌گذارد اما افراد متخصص واقعیت را می‌دانند‌.
کوناشنکف خاطرنشان کرد: بیشتر موشک‌های آمریکا در نزدیکی یا اطراف فرودگاه نظامی افتاده است و این موشک‌ها اساسا می‌خواستند ساختمان‌های بزرگ در مساحت کمی از زمین را هدف قرار دهند‌. وی افزود: به جای اینکه موشک‌ها روی صدها کیلومتر از پایگاه الشعیرات سقوط کند، اگر ۵۹ موشک توماهاوک به یکباره به الشعیرات اصابت می‌کرد، در آن هنگام می‌توانستیم بگوییم این حمله با توجه به هزینه‌هایش که به ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد و همچنین از حیث دقیق بودن هدف‌گیری‌ها، کارآمد بوده است‌.
این مقام روسی تصریح کرد: تنها تفسیر منطقی که می‌توان از ایده استراتژیک پنتاگون داشت، تضعیف توانایی‌های جنگی ارتش سوریه است که پیروزی‌هایی را علیه تروریست‌ها رقم می‌زند اما این هدف پنتاگون محقق نشد چراکه نیروهای سوری به آزادسازی کشور خود از دست تروریست‌ها ادامه می‌دهند‌.
وی افزود: در مقام مقایسه، باید گفت نیروهای مسلح روسی در عملیات مبارزه با تروریسم در سوریه ۱۵۸ موشک شلیک کردند و اهداف حملات این موشک‌ها، پایگاه‌های حساس تروریست‌ها بود که در مکان‌های جغرافیایی مختلفی قرار داشته و بسیار خوب استتار شده بودند و تعداد این پایگاه‌ها به ۷۴ می‌رسید و این پایگاه‌ها مراکز رهبری و انبارهای بزرگ سلاح و تجهیزات بودند‌.