نشانه‌های مثبت از احتمال تمدید توافق اوپک در بازار؛

گروه نفت و انرژی- قیمت جهانی نفت در پی رایزنی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی به بیشترین رقم از ماه آگوست سال گذشته میلادی رسید.
میزان ذخایر نفتی جهان در خشکی و روی دریا در حال کاهش یافتن است، ظاهرا تلاش‌های اوپک برای کاهش مازاد عرضه و نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی به آرامی در حال به ثمر نشستن است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به صراحت اعلام کرد: هدف از توافق کاهش تولید کاهش مازاد حدودا 300 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای است.
ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس در این‌باره گفت: طی سه ماهه نخست سال‌جاری، میزان ذخایر نفت‌خام بسیار کمتر از سه ماهه نخست سال گذشته افزایش داشته و این در حالی است که عملیات تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های جهان امسال بسیار گسترده‌تر بوده است.


پیش‌بینی‌ شرکت‌های بزرگ جهانی
به گفته تجار، شرکت بازرگانی ویتول هم میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره شده نیجریه در خلیج سالدانهای آفریقای‌جنوبی را به فروش رسانده است.بانک نوردیک اس‌ای‌بی در گزارشی اعلام کرد: میزان ذخایر جهانی نفت از نظر آمارهای هفتگی طی چهار هفته گذشته به میزان 42 میلیون بشکه کاهش داشته است.براساس این گزارش: «افزایش میزان ذخایر نفت‌خام آمریکا تا به این جای سال اندکی موجب سردرگمی شده اما این مساله از سویی نتیجه کاهش فعالیت‌های پالایشگاهی در آمریکا و از سوی دیگر واردات نفت توسط این کشور است.در همین حال، صادرات نفت عربستان به آمریکا کاهش یافته است. به طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد، میزان واردات نفت آمریکا از عربستان در هفته گذشته منتهی به 31 مارس 24 درصد کاهش داشته است. حمل‌ونقل نفت 888 هزار بشکه در روز بوده که این رقم کمترین میزان از دسامبر سال گذشته است.عربستان سعودی اعلام کرد: در مارس روزانه 9/9 میلیون بشکه نفت تولید کرده که این رقم کمترین میزان کاهش تولید از ژانویه برای این کشور بوده است.عربستان سعودی ماه گذشته میزان کاهش تولید خود را به کمترین میزان نسبت به پیش از تصمیم به کاهش تولید رساند و به پایین ترین حدی که توافق شده بود، رسید.به گفته کارشناسان در بازار عربستان بیش از انتظار به این توافق پایبند است و این اتفاق خوبی برای بازار و قیمت‌هاست.
وال‌استریت ژورنال در گزارشی آورده که عربستان سعودی به دیگر تولیدکنندگان نفت گفته که خواهان تمدید توافق کاهش تولید برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی است.تولیدکنندگان اوپک و کشورهای غیراوپکی از جمله روسیه توافق کرده‌اند که در راستای پیمان کاهش تولید، عرضه جهانی نفت را روزانه 8/1 میلیون بشکه در نیمه نخست سال‌جاری میلادی کاهش دهند تا بهای طلای سیاه تقویت شود.
اما درحالی‌که بیشتر صاحبنظران نسبت به تمدید توافق از سوی اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان خوش‌بین هستند، موسسه گلدمن ساکس بر این باور است که اوپک، سازمانی که برای سال‌های متوالی نقش تعیین‌کننده قیمت نفت را بازی می‌کرد، حال تنها توان تاثیرگذاری بر حجم ذخایر نفتی جهان را دارد و توافق این سازمان تاثیر اساسی بر عوامل بنیادی بازار نخواهد داشت.تحلیلگران این موسسه درباره تمدید توافق بر این باورند که اوپک احتمالا قبل از تصمیم‌گیری درخصوص تمدید توافق کاهش تولید، ریسک از دست دادن سهم خود از بازار در بلند‌مدت را در برابر سود حاصل از برقراری ثبات در بازار خواهد سنجید چراکه در حال حاضر اوپک می‌تواند با استفاده از مزیت قیمت پایین تولید هر بشکه نفت در برابر دیگر تولید‌کنندگان به افزایش سهم خود در بازار دست بزند.
تداوم رشد قیمت
برهمین اساس قیمت نفت پس از سیگنال مثبت تمدید توافق اوپک رکورد زد به طوری که قیمت نفت دریای برنت با ۲۰ سنت افزایش، معادل 6/3 رشد به ۵۶ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با ۱۸ سنت روند صعودی معادل 4/3 درصد افزایش ۵۳ دلار و ۵۸ سنت در برابر هر بشکه معامله شد.
تولیدکنندگان اوپک و کشورهای غیراوپکی از جمله روسیه توافق کرده‌اند که در راستای پیمان کاهش تولید، عرضه جهانی نفت را روزانه 8/1 میلیون بشکه در نیمه نخست سال‌جاری میلادی کاهش دهند تا بهای طلای سیاه تقویت شود.
از سوی دیگر نماینده اسبق ایران در اوپک معتقد است: با وجود افزایش تولید نفت شیل، تنش‌های اخیر در منطقه خاورمیانه موجب شده قیمت نفت روند افزایشی خود را حفظ کند.محمدعلی خطیبی با تاکید براینکه دو عامل مهم در حال اداره بازار بین‌المللی نفت است، گفت: نخستین اهرم کنترلی قیمت نفت را می‌توان اسناد و گمانه‌زنی‌هایی دانست که دال بر ادامه روند کاهشی تولید نفت اوپکی‌ها و غیراوپکی برای شش ماه آتی است. چنین تصمیمی می‌تواند این شبهه را که میزان عرضه نفت در بازارها رو به کاهش می‌رود، تقویت کند. در چنین شرایطی می‌توان به افزایش قیمت نفت امیدوار بود. البته نتیجه نشست اجلاس سران اوپک در ماه می ‌۲۰۱۷ می‌تواند تعیین‌کننده قیمت‌های آتی بازار باشد.به گفته وی، اهرم بعدی که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت نفت شود مسایل ژئوپلیتیک است. به این ترتیب که با آغاز ماجراجویی‌های آمریکا به ویژه در منطقه خاورمیانه، احتمال درگیری کشورهای تولیدکننده نفت با این معضل می‌تواند میزان تولید نفت‌شان را کاهش دهد. بررسی واکنش‌های اخیر بازار نفت نشان می‌دهد که ناامنی‌های موجود در منطقه سوریه و به دنبال آن احتمال حمله آمریکا به کره شمالی و نوار غزه می‌تواند به روند افزایش قیمت طلای سیاه کمک کند.
نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: ناامنی‌های بین‌المللی به ویژه در منطقه خاورمیانه موجب افزایش قیمت نفت می‌شود. این در حالی است که انتظار می‌رفت افزایش تولید شیل‌اویل‌ها حتی اگر منجر به افزایش عرضه به بازار نشود به‌طور طبیعی فرکانس منفی به بازار ارسال کند حال آنکه چنین نشد. البته باید در نظر داشت که تولید شیل‌اویل‌ها دامنه هزینه‌ای بین ۳۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه را دربر می‌گیرد.حال با وجود خبرهایی از کاهش میزان ذخایر نفتی جهان در خشکی و روی دریا و نیز تعادل نسبی بازار جهانی نفت در پی پایبندی اعضا به توافق، می‌توان گفت سیاست کاهش تولید اوپک تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است اما با وجود پیش‌بینی تمدید توافق بسیاری از تحلیلگران اکنون باید منتظر بود و دید که در نشست بعدی چه تصمیمی گرفته خواهد شد و وزرای شرکت‌کننده در نشست به تمدید آن رای مثبت خواهند داد یا خیر.
وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: ۲۵ می‌ (۴ خرداد) کشورهای تولیدکننده نفت در نشستی، تمدید توافق کاهش تولید نفت را بررسی می‌کنند.