تغییر معادلات اصولگرایان

حواشی دومین روز ثبت‌نام؛
احمدی‌نژاد بروسلی می‌شود!
ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سوژه طنز رسانه‌ها شده‌. احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد و مطابق معمول با ژست‌های مختص خودش مقابل دوربین خبرنگاران ظاهر شد‌. اخبار و عکس‌های مربوط به این اتفاق نیز به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد‌. جالب اینکه بلافاصله عکس طنزهای مربوط به ثبت‌نام احمدی‌نژاد هم بیرون آمد‌. یکی از تصاویر جالبی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود این بود که ژست احمدی‌نژاد به ژست معروف بروسلی تشبیه شده است! مشاور مطبوعاتی رییس دولت نهم و دهم هم در کانال تلگرامی خود به روایت جالب حضور محمود احمدی‌نژاد در وزارت کشور به همراه اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی پرداخته و از تبعیض و تخلف از قانون در وزارت کشور گله کرده است‌. اما مهدی کوچک‌زاده و الیاس نادران‌،از حامیان سابق احمدی‌نژاد با انتشار مطلبی نسبت به ثبت‌نام او واکنش نشان دادند. کوچک‌زاده در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خطاب به احمدی‌نژاد نوشت که شما به‌اندازه همه ظلم‌هایی که دیدید ظلم کردید! الیاس نادران، هم نماینده اصولگرای مجلس در توئیتر خود نسبت به نامزدی محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و نوشت: پایان احمدی‌نژاد!
سحرخیزترین نامزد انتخابات دوره دوازدهم در دومین روز ثبت‌نام کاندیداها پسری 19 ساله‌ بود که از لردگان آمد و معتقد است اداره کشور نیازی به مدرک تحصیلی ندارد و باید اراده داشت‌. او می‌گوید: وقتی یک بچه ۱۳ ساله زیر تانک می‌رود و دشمن را ناکام می‌گذارد چرا من نتوانم ممکلت را اداره کنم‌. مرد دیگری هم از قم آمده است که دیپلم اقتصاد دارد و می‌خواهد مشکل معیشت مردم را حل کند اما نمی‌داند سوئیفت چیست! او معتقد است دیپلم قدیم او ارزش بالاتری از مدارک تحصیلی امروز دارد و تاکید می‌کند: شعار سال گذشته را اجرا می‌کنم و روی شعار امسال متمرکز می‌شوم‌. حجت‌الاسلام مجتبی رستگاری اولین روحانی است که در روز دوم به وزارت کشور مراجعه کرده است‌. او اعتقاد دارد که کردها، لرها و بلوچ‌ها به او رای می‌دهند و در حال حاضر برنامه مدونی برای اداره کشور ندارد‌. رستگاری ۵۰ ساله است و می‌گوید قبلا عضو شورای شهر کرمانشاه بوده است‌.


نقش کرمانشاهی‌ها را در انتخابات ویژه می‌داند و می‌گوید کرمانشاهی‌ها از هر کسی حمایت کرده‌اند، آن فرد رییس‌جمهور شده است‌. دندانپزشک هم در لیست ثبت‌نام‌کنندگان دیروز قرار گرفت. او برنامه‌های خاصی برای اداره کشور دارد‌. عکسی از جوانی‌هایش را آورده و به عکاسان و خبرنگاران نشان می‌دهد‌. در میانه اخبار ورود یا عدم ورود محمود احمدی‌نژاد به وزارت کشور و در هنگامه‌ای که عکاسان در انتظار شکار ناب‌ترین لحظات بودند، مردی با ساک صورتی وارد ستاد انتخابات کشور شد و همین مساله موجب جلب توجه وی توسط عکاسان شد‌. او داوطلبی است که از شهرری آمده است تا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود‌. معتقد است که در فضای تعاملی می‌توان رفع حصر را انجام داد و رقیبش را فقر و بیکاری معرفی کرد و گفت: ۱۵ میلیون رای دارم‌. جوان ۳۸ ساله‌ای سیستان و بلوچستانی با لباس محلی هم به وزارت کشور آمد‌. او می‌گوید 30 رکورد در گینس به اسمش ثبت شده است و عکس شهید خزایی را به خود آویزان کرده است‌. از دیگر زنانی که جهت ثبت‌نام به وزارت کشور آمد، کسی بود که لیسانس اقتصاد داشت و در پاسخ به این سوال که خود را رجل سیاسی و مذهبی می‌دانید گفت که از من سوال سیاسی نپرسید!
گروه سیاسی - دومین روز نام‌نویسی از کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با شوک حضور رییس دولت دهم آغاز شد‌. درحالی که رسانه‌ها همچنان منتظر حضور نامزدهای اصلی جناح راست و چپ بودند محمود احمدی‌نژاد پس از ثبت‌نام بقایی در حرکتی عجیب نام خود را در کنار دیگر کاندیدای‌های این دوره قرار داد‌. کاندیداتوری احمدی‌نژاد در این دوره درحالی اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری به او گفته بود صلاح نیست برای انتخابات وارد کارزار رقابت شود‌. اگرچه حضور احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام شوک بزرگ دومین روز بود اما بسیاری از تحلیلگران پیش از این حرکت غیرمنتظرش را پیش‌بینی کرده بودند‌. براساس این تحلیل‌ها بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد بودند که معرفی حمید بقایی به عنوان نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری تنها پوششی برای معرفی یک کاندیدای جدید است چراکه وضعیت قضایی بقایی و پرونده‌های بازش در محکمه‌های قضایی رد صلاحیت او را در پی دارد‌. البته برخی دیگر نیز بر این اعتقاد بودند که احمدی‌نژاد تمام قد خود را برای حضور در این انتخابات آماده کرده است‌. با این حال در وهله نخست حضورش برای نام‌نویسی این سوال مهم ایجاد شد که او مانند گذشته امر رهبری را زیر پا گذاشته است؟ هنوز مردم ایران اردیبهشت سال 90 را به یاد می‌آورند که قهر احمدی‌نژاد در برابر حکم حکومتی مقام معظم رهبری برای ابقای حیدری مصلحی وزیر اطلاعات وقت، 11روز او را خانه‌نشین کرد تا به این‌گونه اعتراض خود را به رهبر انقلاب اسلامی نشان دهد‌. دیروز احمدی‌نژاد می‌دانست که نام‌نویسی او همه توجه‌ها را به سخنان رهبری جلب می‌کند، از همین رو اعلام کرد: مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم البته این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و با وجود اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفا برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است‌.
از آن طرف حضور احمدی‌نژاد گمانه‌زنی‌های جدیدی را رقم زده است‌. اگرچه هنوز ابراهیم رییسی و حسن روحانی برای نام‌نویسی به ستاد وزارت کشور مراجعه نکرده‌اند اما به گفته کارشناسان حضور تائید نشده این دو موجب شکل‌گیری یک فضای دوقطبی در انتخابات شده است‌. اما کاندیداتوری رییس دولت نهم و دهم موجب شد تا تحلیلگران این فرضیه را نیز در استدلال‌های خود جای دهند که حضور احمدی‌نژاد فضای دوقطبی میان روحانی و رییسی را می‌شکند‌. با این حال کارشناسان سیاسی چندین سناریوی مختلف را برای حضور او نوشته‌اند و با وجود همه تحلیل‌ها، هنوز روشن نیست بازی جدید احمدی‌نژاد برای ملت ایران چیست‌. اما آنچه مهم است ژست ظاهری او در حمایت از بقایی است تا خودش را به میدان برساند‌. تخلفات احمدی‌نژاد در دور قبل و نهی رهبری می‌تواند از دلایل رد صلاحیت در شورای نگهبان باشد‌.
اما ثبت حضور احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری معاملات اصولگرایان را به هم می‌زند چراکه آنها هم دل خوشی از او ندارند و به عملکرد هشت ساله او در منصب ریاست‌جمهوری اعتراض دارند.‌ نباید غافل ماند که به هر حال او از جریان اصولگرایی است و اگر تایید صلاحیت شود چنددستگی میان اصولگرایان به وجود می‌آید و این به نفع اصلاح‌طلبان و کاندیدای اصلح مورد نظر آنهاست‌.
تاثیر پرونده قضایی بر صلاحیت کاندیدا
حضور بقایی به عنوان کسی که در مراجع قضایی دارای پرونده است، باعث شد حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه احراز صلاحیت داوطلبانی که دارای پرونده قصایی هستند، اعلام کند: افرادی که برای ریاست‌جمهوری و شوراها ثبت‌نام کرده‌اند یا خواهند کرد، اگر دارای پرونده باشند قطعا به مراکز نظارتی و اجرایی ابلاغ می‌شود و این امر تاثیر خواهد داشت‌. با این حال قیل و قال‌های دار و دسته احمدی‌نژاد برای نام‌نویسی در روز گذشته، ثبت‌نام دیگر کاندیدها را در سایه قرار داد‌. حضور مسعود زریبافان، معاون دیگر احمدی‌نژاد در محل نام‌نویسی از دیگر اتفاقات جالب دیروز بود‌. او بیش از حضور رییس دولتی که در آن مشغول به کار بود برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد‌. از چهره‌های سیاسی دیگری که دیروز برای ثبت‌نام به ساختمان وزارت کشور وارد شدند محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای کبودرآهنگ و بهار بود‌. موسی‌الرضا ثروتی هم از دیگر نمایندگان مجلس البته در دوره نهم بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد‌. سیدمحمد کاشانی فرزند سیدابوالقاسم کاشانی هم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام به نام‌نویسی کرد‌. او نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی است که در دوره اول از نطنز نماینده شده است‌.
در این میان خبر حضور قالیباف نیز نقل برخی رسانه‌ها شد و به نظر می‌رسید اهالی رسانه برای خبرهای خود به دنبال خوراک جدیدی از سوی شهردار تهران هستند، همین هم دلیل بر شایعه حضور او برای نام‌نویسی شد که البته خیلی زود این خبر تکذیب شد‌
. حضور قالیباف برای کاندیداتوری چند ماه است که در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و کسی نمی‌داند بالاخره شهردار تهران دم به تله می‌دهد یا نه؟ شاید هم ثبت حضور احمدی‌نژاد او را وادار کند تا روز دیگری به وزارت کشور بیاید تا رسانه‌ها یک روز دیگر تیترشان حول اسم شهردار تهران بچرخد‌. هرچند او رسما اعلام کرده که قصد کاندیدا شدن نداشته و ندارد اما بعید به نظر می‌رسد قالیباف، رییسی را برای مناظره با روحانی تنها بگذارد‌. طبق برخی خبرها شنیده می‌شود که صادق خرازی رییس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان قصد ثبت‌نام در انتخابات را دارد .
اژه‌ای، جانشین رییسی
اما مردم همچنان منتظرند تا نامزدهای مطرح جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به وزارت کشور بیایند تا خیال‌شان از بابت قطعی شدن حضور کاندیدای خود راحت شود‌. روحانی و رییسی دو کاندیدای مطرح دوجریان اصلاح‌طلب و اصوگرا هستند که احتمالا تا روز آخر مردم را منتظر خود می‌گذارند‌.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به دنبال استعفای رییسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، جانشین او شد و این نشان می‌دهد که رییسی قطعا تا شنبه به وزارت کشور برای ثبت‌نام می‌آید‌.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم درباره ثبت‌نام روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید از خود ایشان سوال کنید؛ من معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هستم‌. از ایشان نپرسیدم‌. وی درعین حال گفت: قاعدتا برای نیامدن باید دلیل آورد؛ برای آمدن نیازی به دلیل نیست‌.
رویه هم همیشه این طور بوده که روسای جمهور بعد از دوره اول، در دوره دوم به عنوان نامزد ثبت‌نام کرده‌اند؛ هر چند جواب را باید خود رییس‌جمهور بدهد‌. امیری همچنین درباره حضور محمد شریعتمداری در جلسات هیات دولت نیز گفت: شریعتمداری چند جلسه است در دولت شرکت نمی‌کند و صندلی ایشان خالی است‌. با این وجود زمان ثبت‌نام روحانی با وجود حضور قطعی او در انتخابات نامشخص است‌.
اما ستاد نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور دیروز همچنان شاهد حضور افراد عادی جامعه بود که تجربه کار مدیریتی و سیاسی نداشتند‌. این امر موجب واکنش آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان شد‌. وی اظهار داشت: در روز اول ثبت‌نام 126 نفر به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند در حالی‌که اغلب این افراد شرایط لازم را دارا نیستند‌.
حضور افرادی که حتی سواد ‌اندکی دارند و کمترین شرایط را برای پذیرش هر مسوولیتی دارند به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری تنها موجب زحمت نهادهای اجرایی و انقلابی می‌شود‌. با این حال دادستان کشور نظر دیگری درباره حضور این افراد داشت‌. وی بیان داشت: فضای خوب و بانشاطی ایجاد شده و هر کس از هر طیف، ‌جریان و شهرستان نیز برای ثبت‌نام آمده و استقبال زیاد است‌.
باید انتخابات ریاست‌جمهوری بازارش خیلی داغ باشد که مشتری زیادی دارد‌.
مردم نظام را از خود می‌دانند و برای همین از ثبت‌نام‌ها استقبال کرده‌اند‌. در هیچ کجای دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد، البته همه این وضعیت هم مطلوب نیست که هر کسی ثبت‌نام کند زیرا برخی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های خارجی از این مسایل سوء‌استفاده می‌کنند‌.