مخالفت نمایندگان با شفافیت آرا

آرمان: عملکرد مجلس در چند وقت اخیر با نقاط ضعف و قوت فراوانی همراه بوده است. گرچه در میان رویکردهای مختلف نسبت به استیضاح وزرا، سوال از رئیس‌جمهور و... مساله مهمی موجب شد تا برخی نمایندگان آن را به صدر موضوعات مطروحه در خانه ملت تبدیل کنند. شفافیت آرا طرحی بود که برخی از نمایندگان در پارلمان به دنبال تصویب آن بودند. طرح شفافیت آرای نمایندگان از این جهت مطرح شد که رأی نمایندگان در سوال یا استیضاح از وزرا که گاه موجب برکناری وزیر می‌شود مشخص باشد، بدین نحو که کدام نماینده رأی موافق و کدام رأی مخالف داده است. غلامعلی جعفرزاده دیزآبادی نماینده رشت می‌گوید: «شفافیت آرا به ما کمک خواهد کرد و موجب می‌شود، مواضع نماینده شفاف شود. از سوی دیگر، افراد نمی‌توانند به راحتی به مردم وعده پوچ دهند و بعد که وارد مجلس شدند، چرخش کنند و رفتار دیگری داشته باشند.» با این حال گرچه اکثریت نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از لزوم شفافیت آرا سخن گفته‌ بودند، اما عملکرد روز گذشته آنها در مخالفت با طرح شفافیت آرا موجب تضاد و تناقض در رفتار و گفتار آنها شده که باید خود این تناقض را برطرف کنند.
مخالفت مجلس با شفافیت آرا
روز گذشته یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان به صحن علنی مجلس آمد، اما در حالی که انتظار می‌رفت نمایندگان رأی موافق به این طرح دهند مخالفت خود را اعلام کردند. نمایندگان در این جلسه، نه تنها به یک فوریت شفافیت آرا رأی منفی دادند، بلکه با شفافیت برای رأی به قید فوریت هم مخالفت کردند. تابناک نوشت: علی مطهری که در غیاب مسعود پزشکیان، ریاست مجلس را به عهده داشت، با اعلام اینکه شفافیت برای شفافیت را به رأی می‌گذاریم، از نمایندگان خواست به درخواست علنی شدن آرا برای یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس(شفافیت آرا) رأی دهند. نهایتا مجلس با ۵۷ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد. پس از این اعلام مخالفت، یک فوریت طرح مذکور به رأی گذاشته شد، اما اکثریت مجلس با شفاف شدن رأیشان مخالف بودند و با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر فوریت این طرح رأی نیاورد. لازم به‌ذکر است قبل از رأی‌گیری درباره فوریت این طرح تعدادی از نمایندگان درخواستی را مطرح کردند مبنی بر اینکه طبق ماده ۱۲۴ آیین‌نامه، رأی‌گیری به صورت علنی باشد بدان معنا که مشخص شود هر نماینده چه نظری نسبت به این طرح دارد. در این شرایط باید نمایندگان آرای خود را روی کاغذ با قید نامشان اعلام کنند. این درخواست به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۵۷ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالفت و هفت رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد.
ترس از مراجع نظارتی


نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: اعتقاد من این است، برای اینکه کار نماینده حلال باشد، باید به قول و فعلی که به مردم داده، عمل کند. اگر رأی نماینده شفاف باشد، کسی به مردم دروغ نمی‌گوید و کسی نمی‌گوید که مثلا ‌ای ایثارگرها شما به گردن مردم حق دارید؛ اما در مجلس بگوید بس است دیگر به اندازه کافی ما به آنها داده‌ایم. غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی گفت: یک عده از نمایندگان هستند که از عواقب کار می‌ترسند؛ مثلا در مورد FATF می‌گفتند شاید شورای نگهبان رد صلاحیت‌شان کند و در واقع ترس از رد صلاحیت شدن برای دور بعد نمایندگی را دارند؛ البته ما یک روحیه پنهانکاری و غیرشفاف را دوست داریم. با این حال، من اعتقاد دارم که شفافیت آرا به ما کمک خواهد کرد و موجب می‌شود، مواضع نماینده شفاف شود. از سوی دیگر، افراد نمی‌توانند به راحتی به مردم وعده پوچ دهند و بعد که وارد مجلس شدند، چرخش کنند و رفتار دیگری داشته باشند. نماینده رشت افزود: برای مثال، من از وزیر بهداشت سوال کردم. متن سوال هم کاملا مشخص بود. از سوی دیگر، صددرصد اسناد موجود، حکایت از وجود فساد در صندوق رفاه دانشجویان داشت. به رغم اینکه من 101 رأی آوردم و وزیر 98 رأی را توانست کسب کند، الان من خیلی دوست دارم که این 98 نفر بیایند و بگویند به چه چیز رأی ندادند و چرا با وجود سند تخلف با سوال مخالفت کردند، من خودم دنبال این افراد هستم. وی یادآور شد: این مصاحبه‌ها را کردم که بگویم ما دوست داریم، همه چیز شفاف باشد. مردم می‌بینند به کسی که با شعارهای آنها همخوانی دارد، رأی داده‌اند یا فرد بعد از آمدن به مجلس نظر خود را عوض کرده است. البته یک عده دیگر بیشتر می‌ترسند که نتوانند در حوزه انتخابیه پاسخگوی مردم خودشان باشند. جعفرزاده تصریح کرد: برخی نیز همان طور که گفتم، از مراجع نظارتی می‌ترسند و به همین دلیل به این مصوبه رأی ندادند. با اینکه نماینده در بیان عقاید خود آزاد است. وی خاطرنشان کرد: با همه اینها اعتقاد دارم که نماینده باید آزاد و رأی وی هم شفاف باشد، اما یک نکته وجود دارد و آن اینکه شفافیت نباید در رأی خلاصه شود. شفافیت باید در مال و اموال افراد و نماینده‌ها نیز وجود داشته باشد؛ هم اموال مستقیم و هم غیر مستقیم.
تعطیلات مجلس
دویست و چهل و یکمین جلسه علنی دهمین دوره مجلس دیروز چهارشنبه ۱۴ شهریور بدون حضور علی لاریجانی برگزار شد و مسعود پزشکیان و علی مطهری به ترتیب اداره بخش اول و دوم این جلسه را بر عهده داشتند. جلسه علنی دیروز تقریبا با حدود ۱۹۴ نماینده برگزار شد به طوری که با خروج فقط یک نماینده از صحن علنی، جلسه مجلس از رسمیت می‌افتاد. به هر روی علی مطهری زنگ پایان نشست علنی روز گذشته مجلس را ساعت حدود ۱۲ و ۳۰ دقیقه به صدا درآورد و گفت جلسه علنی بعدی مجلس اول مهر برگزار خواهد شد. بنابراین دور دوم تعطیلات تابستانه مجلس از14 شهریور تا اول مهر به مدت ۱۷ روز آغاز شد و در این مدت صحن علنی و جلسات کمیسیون‌های تخصصی برگزار نخواهد شد. دور اول تعطیلات تابستانه مجلس از ۱۳ تا ۳۱ تیر و به مدت ۱۷ روز برگزار شد.