واکنش فعالان سیاسی به نامزدی ناگهانی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری صحنه‌آرایی خطرناک

همدلی| کیاوش حافظی: خیلی‌ها می‌خواهند دیده شوند. شبکه اجتماعی، کنسرت، مراسم تشییع جنازه یا میتینگ سیاسی برایشان هیچ فرقی ندارد. فقط کافی است که دوربین و خبرنگار جایی باشند. این روزها هم که موقع ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری است بعضی‌ها فکر می‌کنند سلبریتی‌اند؛ کت و شلوار تن‌شان می‌کنند، کفش‌هایشان را برق می‌اندازند و با شناسنامه‌ای در جیب به خیابان فاطمی می‌روند. دیروز هم مثل سه‌شنبه وزرات کشور برای این افراد نقش فرش قرمز و سالن «فشن‌شو» را داشت. می‌آمدند، مدارک می‌دادند، امضا می‌کردند، پشت تریبون عکس می‌گرفتند و می‌رفتند. با وجود اینکه قانون شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کرده، اما در وزارت کشور همچنان به روی هرکسی باز است. از میان این همه آدم می‌توان به یکی دو نفر از ثبت نام کنندگان رجل سیاسی گفت. آنهایی که می‌آمدند شعارهای به زعم خودشان جذابی هم داشتند. یا آمده بودند یک چیزی را ریشه‌کن کنند یا می‌خواستند بگویند می‌توانند در زمینه‌ای پرچم کشور را در قله‌های جهانی برافرازد. حضور و ثبت نام محمود احمدی‌نژاد هم در کنار حمید بقایی و اسفدیار رحیم مشایی خبر شوکه کننده‌ای بود که واکنش های زیادی در این بین برانگیخت. فعالان سیاسی نسبت ضمن زیر سوال بردن بصیرت او از خطرات نافرمانی دیگر او توصیه رهبری سخن می‌گویند.برخی دیگر نیز آن را یک صحنه‌آرایی «خطرناک» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری عنوان کردند.
ترافیک مدعیان ریاست جمهوری در فاطمی
با اینکه در قانون آمده نامزد انتخابات باید مدیر باشد بعضی‌ها تا به سن قانونی رسیدند می‌خواهند رئیس جمهور شوند. یک نفر که شعارش را «انتخاب درست کشوری آباد» گذاشته بود از شهر ری آمده بود. ادعایش هم جالب و در نوع خود بی نظیر بود. می‌گفت 15 میلیون رای دارد. به پشتوانه این رای کابینه اش را هم چیده بود. می‌گفت اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و حسن قاضی‌زاده هاشمی را در همین سمتی که هستند نگه می‌دارد اما وزیر کشور از آن گزینه هایی است که حتما باید تغییر کند. می‌گفت می‌تواند حصر را هم حل کند. یکی از ثبت نام کنندگان هم زنی طراح لباس بود. همین باعث شده بود بعضی‌ها پچ‌پچ‌کنان بگویند وزارت کشور را با سالن مد اشتباه گرفته است.
یک نفر دیگر آمده بود و می‌گفت 30 رکورد گینس دارد. خودش می‌گفت رجل سیاسی نه، اما هنرمند است و بزرگ‌ترین توپ سوزنی در جام جهانی ۲۰۱۴ و توپ خاکی که به مسی اهدا شده از هنرهای او بوده. این گونه افراد زیاد بودند. تا ساعت 9 و نیم 20 نفر در وزارت کشور ترافیک ریاست جمهوری راه انداخته بودند. یک پسر 19 ساله می‌گفت کشورداری که مدرک نمی‌خواهد. به قول خودش «وقتی یک بچه ۱۳ ساله زیر تانک می‌رود و دشمن را ناکام می‌گذارد چرا من نامزد نشوم؟» یک نفر دیگر که سن و سالش بالاتر از این حرف‌ها بود دیپلمه اقتصاد بود. می‌گفت مدارک دیروز از مدارک تحصیلی امروز بیشتر می‌ارزد، می‌تواند مشکل معیشت مردم را حل کند اما نمی‌داند سوئیفت چیست! دیگری با سیکل آمده بود. او برعکس کسانی که برای نام نویسی‌شان احساس تکلیف می‌کنند می‌گفت برای حضورش به او الهام شده. شعار انتخاباتی‌اش هم عدالت بود اما وقتی از او می‌پرسیدی عدالت یعنی چه نمی‌توانست پاسخ دهد. برعکس این‌ها یک دکتر دندان پزشک بود که به جای آنکه برود در انتخابات شوراها یا میان‌دوره مجلس شرکت کند مستقیم آمده بود سراغ ریاست جمهوری.


زریبافان هم به جمنا تاخت
در بین رفت و آمد کسانی که فکر می‌کردند سرشناسند یک نفر وارد ساختمان فاطمی شد که خبرنگاران سریع او را شناختند. او مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید بود. او بعد از ثبت نامش از جمنا اعلام استقلال کرد و با انتقاد از ساز و کار این تشکیلات گفت: وحدت اتفاق بسیار خوبی است اما اینکه عده‌ای بنشینند و با یکدیگر توافق کنند و برای مردم تعیین تکلیف کنند به معنای دموکراسی نیست اینکه دو جناح هر کدام یک نفر را معرفی کنند موجب محدودیت انتخاب‌های مردم می‌شود و حق انتخاب را از آن‌ها سلب می‌کند. او در ادامه سخنانش تاکید کرد که تا پایان ایستاده و به نفع کسی انصراف نمی‌دهد. یکی از سوالات خبرنگاران از او راجع به عدم ارائه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دولت قبل بود. او در پاسخ به این سوال گفت: علت طولانی شدن عدم ارائه گزارش تحقیق و تفحص این بود که من برای عدم ایجاد مشکل برای بنیاد از خودم دفاع نکردم و در نهایت هم در جلساتی که در کمیسیون‌های مربوط برگزار شد، پرونده مخدومه اعلام شد و مجلس هم در نامه‌ای اعلام کرد که در تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هیچ تخلفی صورت نگرفته است. زریبافان گفت: در دوران مدیریت من هیچ کدام از مدیران منصوب من مرتکب تخلفی نشده‌اند. او همچنین گفت:علت منتشر نشدن گزارش مربوط به تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را عدم به حد نصاب نرسیدن درخواست تحقیق و تفحص در کمیسیون مربوطه بود.
نماینده های خواهان صندلی پاستور
در بین ثبت نامی‌ها یکی دو نماینده مجلس هم دیده می‌شد. محمدعلی پورمختار، نماینده نهم و دهم یکی این از نماینده‌ها بود. موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم نماینده دیگری بود که مدعی ریاست جمهوری شده بود.
احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی ثبت نام کردند
اما خبر شوکه کننده دیروز حضور تیم محمود احمدی‌نژاد در وزارت کشور بود؛ همان‌ها که این اواخر برای روز درخت‌کاری و نوروزکلیپ بیرون می‌دادند. با وجود آنکه اسفندیار رحیم مشایی چهار سال قبل هم دست در دست احمدی‌نژاد به همین ساختمان آمده بود اما ردصلاحیت شد. با این حال احمدی‌نژاد یکی از دستانش همچنان در دست او بود و دست دیگرش در دست حمید بقایی. احمدی‌نژاد قبلا گفته بود از هیچ‌کس حتی از نزدیک‌ترین فرد به خودش هم حمایت نمی‌کند، اما چندی پیش در یک نشست خبری حمایت خودش از بقایی را رسما اعلام کرد و به نظر می‌رسید امروز برای همراهی با بقایی آمده است. شوک اصلی زمانی به همه وارد شد که او برخلاف قولی که به رهبر انقلاب داده بود پشت میز ثبت نام نشست. در توجیه ثبت‌نامش هم گفت «برای حمایت از بقایی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌ام.» این جمله او یادآور جمله چهارسال گذشته‌اش بود که به سالن وزارت کشور آمده بود و می‌گفت «مرخصی گرفته است.» توجیه دیگر رئیس‌جمهور سابق این بود که «رهبری من را نهی نکردند، گفتند نیایید بهتر است. توصیه ایشان به معنای نهی نبود.»
از حواشی دیروز آن بود که بعد از آنکه محمود احمدی‌نژاد سخنرانی‌اش را تمام کرد، بقایی پشت تریبون قرار گرفت. همین که بقایی صحبتش را شروع کرد شایعه‌ای در سالن پیچید که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف برای ثبت نام به وزارت کشور آمده‌اند. همین باعث شد حدود نصف جمعیت از سالن خارج شود. با این حال حضور رئیسی و قالیباف فقط شایعه بود و احتمالا آنها در روزهای آینده به وزارت کشور خواهند آمد.
حامیان دیروز امروز اعلام برائت کردند
حضور احمدی‌نژاد شوک اصلی را به همه وارد کرده بود. بسیاری افراد با ثبت‌نام او شروع به گمانه‌زنی کردند. بعضی‌ها می‌گفتند اگر رد صلاحیت نشود مناظره اش با روحانی دیدنی خواهد بود. اما این جای سوال بود که سیاسیون در برابر او چه تصمیمی می‌گیرند. فعالان سیاسی از جمله یاران دیروز احمدی‌نژاد نامزدی او را خطرناک می دانند.
مهدی کوچک‌زاده عضو جبهه پایداری خطاب به احمدی‌نژاد نوشت:«به اندازه همه ظلم‌هایی که دیدید ظلم کردید! آخرین توصیه‌ام به خودم و به شما پناه بردن به خدای قادر متعال از شر وسواسان خناس و خود شیفتگی است.»
الیاس نادران از حامیان سابق احمدی‌نژاد هم در توییتر خود نسبت به نامزدی محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و نوشت:«پایان احمدی‌نژاد.»
محمدتقی رهبر هم با انتقاد از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به وقوع «فتنه» در کشور هشدار داد. عضو جامعه روحانیت مبارز به انتخاب گفت: انتظارمان این بود که احمدی‌نژاد پس از این‌که گفت من سرباز ولایتم و وارد نمی‌شوم، به عهدش وفادار بماند. او افزود: بهتر این بود که احمدی‌نژاد این کار را نمی‌کرد، شورای نگهبان باید با براساس ضوابط پرونده کاندیداها را بررسی کند. او گفته: خوف این را دارم که این اقدام منجر به یک شکاف و فتنه داخلی شود. خوب بود آقایان متانت به خرج می‌دادند و صرف نظر می‌کردند که نکردند. این کاندیداتوری به صلاح نظام و کشور نیست و خلاف منویات رهبر معظم انقلاب است، هر عاقلی می‌فهمد که ایشان نظر مساعدی نسبت به کاندیداتوری احمدی‌نژاد نداشتند.
آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه هم در این باره گفت: جریان احمدی‌نژاد تمرد از نظر رهبری کرده که به نظر من خیلی مهم است و به هر حال نظر رهبری را زیر پا گذاشتند. حرکتی که احمدی نژاد انجام داد رویداد خطرناکی است که باید مسئولان به آن بپردازند. به نظر من این خیلی راه را برای سرکشی‌ها بیشتر باز خواهد کرد. او افزود: دیدم بعضی از طرفداران ایشان اعلام برائت کردند. کار بسیار درستی است و توقع می‌رود که بزرگترها اعلام برائت کند؛ چون آنهایی که ادعای بصیرت و ذوب در ولایت می‌کنند و کفن پوش می‌شدند الان باید باید واکنش نشان دهند.
یاسر هاشمی، فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم در واکنش به ثبت‌نام احمدی‌نژاد در انتخابات با وجود توصیه رهبری، گفت:«این سند بصیرت آیت‌الله هاشمی است.»