گفت‌وگو با هرمز هدایت به بهانه سالروز تاسیس آی‌فیلم تئاتر تلویزیونی نیازمند توجه جدی است

شهربانو جمعه پور
هرمز هدایت گفت: بعضی از تئاترهایی که من در آن ها حضور داشته ام از آی فیلم پخش شده است و این موضوع برایم جالب بود.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با همدلی تصریح کرد: وقتی سریال ها از آی فیلم پخش می شوند، معمولاً بازخوردهایی از طرف مردم درباره آنها می گیرم. مردم لطف دارند و وقتی مرا می بینند می گویند که فلان کار در حال پخش است. همین موضوع نشان می دهد که مردم آی فیلم را می بینند و کارها دیده می شود.
او ادامه داد: پخش بعضی از سریال ها برای ما به عنوان بازیگر، حالت نوستالوژیک دارد و خوشایند است. به نظر من پخش سریال های قدیمی که برای مردم حالت نوستالوژیک دارد، کار خوبی است. از طرفی برخی از مخاطبان موفق به دیدن پخش اول کارها نمی شوند و خوب است که شبکه ای مانند آی فیلم این آثار را مجدداً پخش می کند.


هدایت تصریح کرد: به طور کلی بازپخش مجموعه های قدیمی و ساخت سریال های جدید اصلاً منافاتی با یکدیگر ندارند. آی فیلم هم می تواند به تولید کارهای جدید بپردازد و هم سریال های قدیمی را پخش کند.
او درباره ورود شبکه آی فیلم به عرصه ساخت فیلم، سریال، تله فیلم و تله تئاتر عنوان کرد: به نظر من ورود آی فیلم به این حوزه ها می تواند باعث افزایش مخاطبان این شبکه شود و عرصه جدیدی را در پیش روی مسئولان این شبکه باز کند. به ویژه آی فیلم می تواند در زمینه تله تئاتر فعال شود و اتفاقات خوبی را در آینده برای همگان رقم بزند.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون همچنین اذعان کرد: به نظر من تله تئاتر می تواند عرصه ای پویا باشد و آی فیلم می تواند در این زمینه بسیار فعال شود. یکی از مزایای تله تئاتر این است که هزینه زیادی ندارد و به همین دلیل آی فیلم می تواند با کمترین هزینه، بیشترین بازده را برای خودش به ارمغان بیاورد.
او ادامه داد: اتفاقاً در مصاحبه ای هم که شبکه آی فیلم با من داشت در مورد ورود به عرصه تئاتر و نمایش تئاترهای تلویزیونی صحبت هایی انجام شد امّا نمی دانم چرا کاری در این زمینه صورت نگرفت. خوب است که در این زمینه جدیت لازم را داشته باشد و با بهره گرفتن از اهل فن به حوزه تئاتر تلویزیونی ورود کند.
هدایت تصریح کرد: متاسفانه در زمینه تئاتر تلویزیونی کم لطفی می شود. در حالیکه تئاتر تلویزیونی قابلیت های فراوانی دارد و حتی می توان در سریال ها نیز از آن الگوبرداری کرد.
او خاطرنشان کرد: به نظر من بهتر است سریال هایی پخش شوند که اوایل دهه 60 ساخته شده اند. این کارها دیگر تکرار نشده اند و بازپخش آن ها خیلی می تواند جذاب باشد. مثلاً من سریالی را دیدم که آقای تارخ در آن بازی می کرد و پخش شد، این ها خوب هستند. کارهایی مثل «سربداران» جای پخش دارند. امّا تاکید می کنم که هم در زمینه تولید و هم بازپخش بهتر است که در حوزه تئاتر تلویزیونی فعال شویم.
این بازیگر ادامه داد: به طور کلی اگر بخواهیم به بهبود عملکرد شبکه آی فیلم کمک کنیم باید با جدیت بیشتری به بعضی عرصه ها بپردازیم، مثلاً حتی در عرصه تولید هم می توانیم به سمت تئاتر تلویزیونی برویم و از قابلیت های آن استفاده کنیم امّا در زمینه بازپخش باید کارهای قوی پخش کنیم.
هدایت تاکید کرد: باید یک برنامه سیستماتیک برای تولید داشته باشیم. برای بازپخش کارها باید با اهل فن مشورت کنیم و در زمینه بازسازی فیلم ها و سریال های قدیمی هم باید فعال شویم.
او در پاسخ به این سوال که آیا آی فیلم می تواند با پخش سریال ها برای بینندگان خارجی در معرفی سبک زندگی ایرانی موثر باشد و تبلیغات منفی علیه کشورمان را خنثی کند، تصریح کرد: آی فیلم و در کل رسانه این قابلیت را دارد، امّا باید این کار صادقانه انجام شود. یعنی باید ارزش های واقعی را کشف کنیم و آنها را به نمایش بگذاریم. برای کانال هایی که پخش فرامرزی دارند باید با حساسیت بیشتری کارها را انتخاب کنیم. باید از اهل فن استفاده کنیم و از نظر کارشناسان بهره بگیریم.
این بازیگر تلویزیون اظهار کرد: اینکه چه کارهایی انتخاب شوند و روی چه چیزهایی تاکید شود، مهم است. نباید در یک دایره تنگ و بسته عمل کنیم.