شورای شهر ماشین مشدی ممدلی است

آرمان: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به پروژه بزرگ در وزارتخانه‌ها و نهادهایی تبدیل شده که باید با تعدادی از نیروهای خود در اجرای این قانون خداحافظی کنند. روز گذشته تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در نشست خبری به توضیح درباره عملکرد شورای شهر و قانون بازنشستگی پرداختند. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران دیروز گفت: شورای شهر تهران دارای سازوکار و ابزار نظارتی نیست و مصداق ماشین مشدی ممدلی شده است. ابراهیم امینی با بیان اینکه نوپا بودن شورای شهر سبب کمرنگ‌ بودن نقش آن در امور نظارتی شده است، تصریح کرد: شورای شهر مصداق ماشین مشدی ممدلی شده که نه بوق دارد و نه صندلی. وی افزود: در بسیاری از کشورها، شهردار و معاونان او باید از اعضای شورای شهر رأی اعتماد بگیرند و سازوکار نظارتی مشخص است، اما متاسفانه در ایران شورای شهر چنین جایگاهی ندارد. وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد نظارت شورا را حمل بر دخالت آن می‌دانند، اظهار داشت: شورای اول منحل شد و متاسفانه از شورای دوم تا چهارم هم تلاش جدی برای نهادینه شدن شورا صورت نگرفت و رویه‌ای غلط جا افتاد. اکنون هم هر اقدامی بخواهیم انجام دهیم، به دلیل اینکه رویه غیر از این بوده، می‌گویند اقدام شورا دخالت در اجراست.
استیضاح غیرممکن است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استیضاح شهردار چیزی شبیه به غیرممکن است، عنوان کرد: شهردار با دو سوم رأی پا به عرصه می‌گذارد. همچنین در ماده 80 قانون شوراها به صراحت بیان شده شهردار به مدت چهار سال انتخاب شود و ضابطه و معیار آن نیز شرایط اجرایی است که هیات وزیران تدوین کرده است. ضمنا پیش‌بینی شده شهردار فقط به چهار طریق از جمله استعفا و پذیرش از سوی شورا، عزل توسط شورا، از دست رفتن یکی از شرایط احراز و تعلیق قانونی از کار برکنار شود. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه حداقل سن شهردار در قانون 25 سال تعیین شده است، خاطرنشان کرد: حداکثر سن شهردار پیش‌بینی نشده است. همچنین بازنشسته بودن او هم در قانون پیش‌بینی نشده است. وی تاکید کرد: آقای نجفی خودشان استعفا دادند، اما آقای افشانی از شهرداری تهران استعفا نداده است. بنابراین مقایسه این دو فرد قیاس مع‌الفارق است. اکنون نظر اجماعی تمامی اعضای شورا باقی ماندن آقای افشانی در شهرداری تهران است. امینی افزود: خیلی از حقوقدانان می‌گویند شهردار نباید مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شود. ما نیز تصور می‌کنیم باید دیدگاه حقوقی را دنبال کنیم و تمایل داریم مخالفان نیز پاسخ حقوقی بدهند.
شهرداری؛ نهاد غیردولتی


عضو دیگر شورای کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز با اشاره به وضعیت شهردار تهران در خصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: قوانین شهرداری خاص است و ما منتظر استعلامی هستیم که از وزارت کشور کرده‌ایم. البته بازنشستگان خود به خود در حال رفتن از شهرداری هستند. ناهید‌خداکرمی تاکید کرد: به رغم اینکه مردم اعضای شورای شهر را انتخاب می‌کنند و شورای شهر شهردار را انتخاب می‌کند شهرداری یک نهاد غیردولتی است. در حال حاضر تصور می‌کنیم از بعد حقوقی هیچ یک از سازمان‌های شهرداری مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند. علی اعطا عضو دیگر این کمیسیون هم اظهار کرد: اینکه گفته شده در شورای شهر تهران سازوکارهای دقیق نظارتی نداریم تا حدود زیادی مربوط به بحث سامانه‌های هوشمند می‌شود یک شورای 21 نفره در کلانشهر تهران نمی‌تواند به صورت سنتی روی اقدامات نظارت کنند و بخش قابل توجهی از نظارت باید از طریق سامانه‌های هوشمند صورت بگیرد که شهرداری تهران از این لحاظ بسیار پیشرفته است. وی با بیان اینکه هیچ چیز نباید در شهرداری از چشم اعضای شورا پنهان بماند، تاکید کرد: ما چندی پیش از طریق رسانه‌ها از برخی تغییرات ساختاری در حد حذف یا اضافه یک اداره کل و جابه‌جایی یک سازمان در شهرداری باخبر شدیم که نیاز به مصوبه شورای شهر داشت. اینکه ما از طریق رسانه‌ها از رویدادهای جاری شهرداری مطلع شویم به هیچ وجه درست نیست و ما باید به صورت هوشمند از اتفاقات شهرداری مطلع شویم.
بازگشت سیستم‌های قبلی
در ادامه این نشست خبری سیدمحمود میرلوحی(دیگر عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران) اظهار کرد: وقتی ما می‌گوییم یکسری از املاک شهرداری در اختیار غیر است نمی‌توان در مورد همه آنها نظر واحد داد. ممکن است برخی از این املاک در اختیار اشخاص حقوقی و برخی در اختیار اشخاص حقیقی باشند. وی با تاکید بر اینکه فعلا اولویت را در استرداد املاک شهرداری گذاشته‌ایم، گفت: این کار می‌تواند بخشی از بدهی‌های ما را پوشش دهد و به بخشی از پروژه‌ها سرعت ببخشد. میرلوحی تاکید کرد: تاکنون 168 مورد دستور قضائی در خصوص املاک شهرداری صادر شده است که تعدادی مسترد شده و درمورد تعدادی دیگر قرارداد اجاره تنظیم شده است. خیلی از این املاک را مناطق شهرداری و مدیران آنها در اختیار اشخاص گذاشته بودند. وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه موج سنگینی علیه شوراها به راه افتاده است، گفت: رکن شورا در کشور بسیار مهم است و نباید تضعیف شود شورا یک سوپاپ اطمینان برای مشارکت مردم است. رسانه‌های اهل قلم باید نسبت به جایگاه شوراها حمیت داشته باشد. تضعیف شورا به معنای بازگشت به سیستم‌های قبلی است که به نفع کشور و مردم نیست.