وزیر بهداشت: ایران جایزه جهانی پیشگیری از بیماری غیر واگیر می‌گیرد

وزیر بهداشت گفت: ایران روز پنجشنبه (امروز) جایزه سازمان ملل در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با حضور دکتر ظریف یا همکارانشان دریافت می‌کند.
دکتر قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: 80 درصد از مرگ و میرها در دنیا به دلیل بیماری‌های غیرواگیر‌دار است و اقداماتی که ایران در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت همچنین بیماری‌های انسدادی و سرطان‌ها انجام داده است، در مجموع کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و شاید خیلی از کشورهای پیشرفته علاقه‌مند بودند که این جایزه به آنها تعلق بگیرد.
هاشمی اظهار داشت: اتفاق مهم دیگر این است که برای نخستین بار سازمان بهداشت جهانی در مورد ایران تایید کرده در مورد ریشه کن شدن بیماری «تراخم» است که یکی از علل مهم کوری است. یک میلیارد نفر از جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا هستند و به خاطر تلاش‌هایی که در 40- 50 سال گذشته در مورد بهبود کیفیت آب آشامیدنی، جاده، تحصیل، برق و خدمات بهداشتی انجام شده است، ایران جزو کشورهایی قرار گرفته که تراخم در آن وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیماران تالاسمی از پوشش بیمه‌ای بیماران خاص خارج شده‌اند و بخشی از آنها اعتراض داشته اند، گفت: مصوبه‌ای مجلس شورای اسلامی داشت که به اعتقاد ما مصوبه خوبی نبود. مصوبه این بود که در مورد این بیماران، اگر داروی داخلی وجود دارد، مشابه خارجی آن را بیمه‌ها حمایت نکنند بنابراین رقم پرداختی این بیماران یک مرتبه افزایش پیدا کرد.


هاشمی اظهارداشت:هفته گذشته تصمیم گرفتیم البته باید درستادمقابله با تحریم هم مجوز بگیرم که بخش عمده این هزینه را خودمان پرداخت کنیم زیرا برخی بیماران به داروی داخلی حساسیت دارند و برعکس آن هم هست و افرادی هستند که به داروی خارجی حساسیت دارند. به نظر می‌رسد که تصمیمات غیرکارشناسی برای مردم می‌تواند دردسرساز شود و باید به نظر کارشناسان اعتماد کنیم و در مصوبات دقت کنیم.
هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره کمبودهای دارویی اظهار داشت: در مجموع 15 هزار قلم دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی داریم و اگر منظور 40- 50 قلم داروست که کمبود دارد، باید بگویم بله کمبود داریم و دلیل این کمبود بخشی مربوط به نوسانات ارز و بخشی هم مربوط به نقل و انتقالات مالی است.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که خیلی بیشتر از اینها باید دچار مشکل می‌شدیم اما تمهیداتی پیش‌بینی شده بود که این اتفاق نیفتاد و امیدوارم تعداد اقلامی که کمبود داریم، افزایش پیدا نکند.
هاشمی افزود: در یک ماه و نیم گذشته تقریبا کمبودهای دارویی ثابت بوده است و این مساله به این معنا نیست که تلاش نکنیم که اقلام دارای کمبود را به حداقل برسانیم ولی واقعیت این است که خیلی از مشکلات ناشی از تحریم، نوسانات ارز و بخش خصوصی است چون ما واردکننده و تولیدکننده نیستیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و به نظر میرسد که بحث نقدینگی، انتقال پول و ارز بهتر از گذشته باید حل شود.
وی اضافه کرد: ناهماهنگی در رابطه بین بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت و گمرک هم وجود داشت که خوشبختانه دو روز گذشته حل شد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل: سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است ویژه برنامه هفته دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد تحلیل سیاسی هفته فلاحت پیشه: منبع تامین مالی روزانه 1000 پیامک علیه FATF چیست؟ 110 مدرسه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی برای مناطق محروم 21 استان به بهره‌برداری رسید زنگنه: ترامپ متهم اصلی افزایش قیمت نفت است موگرینی با تاکید بر کارساز بودن برجام: حق داریم تصمیم بگیریم با چه کسی تجارت کنیم دکتر عراقچی: بازگشت امریکا به برجام آسانتر از 6 سال قبل است شکست و انزوای برجامی ترامپ در شورای امنیت ترامپ مضحکه‌ای در تاریخ دیپلماسی آمریکا در نشستی با حضور عناصر موساد در نیویورک مطرح شد؛ سفیر امارات: مبارزه با ایران به نفع کشورهای عربی و اسرائیل است! شمخانی در نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه ای: مسیرهای تامین مالی تروریست‌ها باید قطع شود بررسی و تصویب مواد دیگری از لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جلسه هیات دولت وزیر بهداشت: ایران جایزه جهانی پیشگیری از بیماری غیر واگیر می‌گیرد گاز مشعل‌های پارس جنوبی شیرین می‌شود