همدلی از گران شدن سمعک و احتکار آن توسط برخی سودجویان گزارش می‌دهد قیمت شنیدن چند

در ماراتن گران شدن کالا و خدمات در کشور سمعک نیز از قافله عقب نماند و با بالا کشیدن قیمت خود به چندین برابر قیمت قبلی هم نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد و هم رکورد جدیدی را ثبت کرد . قیمت برخی از انواع سمعک به ۸ میلیون تومان و حتی بالاتر از آن نیز رسیده است.
با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات عدیده‌ای در دارو و تجهیزات پزشکی و توان‌بخشی به‌ویژه سمعک به‌وجود آمده‌است. سمعک شاید در ظاهر چیزی شبیه به عینک آفتابی یا عصا باشد که در صورت عدم دسترسی به آن، بتوان محرومیت‌اش را تحمل کرد، اما برای بسیاری از افرادی که نیازمند آن هستند نداشتن همین وسیله کوچک عاملی برای فشارهای عصبی و لنگ ماندن کارهای روزمره است. مگر می‌شود پدر باشی و از نشنیدن صدای خنده‌ کودکت خرد نشوی، مادر باشی و صدای نامفهوم فرزندت وجودت را آتش نزند.
فارغ از مشکلاتی که بیماران کم شنوا با آن دست و پنجه نرم می کنند، تهیه سمعک نیز یکی از مشکلات عمده این افراد است. به گفته آنان سمعک یا در بازار موجود نیست یا قیمت‌اش چند برابر شده است که با توجه به وضعیت بد اقتصادی این روزها تهیه آن دشوار است.
« رحمان جمشیدی » 73 ساله که ده‌سالی است برای شنیدن صداهای اطرافش باید از سمعک استفاده کند در مورد گرانی سمعک به همدلی گفت: برای خرید سمعک به بازار مراجعه کردم که بعد از چند روز دوندگی بالاخره سمعکی با قیمت 7 میلیون و هشتصد تومان پیدا کردم اما از آنجا که قیمت‌اش چند برابر شده بود از خریدش منصرف شدم. وی افزود: این روزها مگر خبر خوبی منتشر می‌شود که ارزش 8 میلیون تومان داشته باشد، همان نشنویم بهتر است. وی افزود: تهیه سمعک برای افراد بازنشسته مثل من همواره دشوار بوده است و اکنون با توجه به شرایط کنونی دشوارتر شده است،جوری که افرادی مثل من عطای شنیدن را به لقایش بخشیدند.


در شرایطی که افزایش قیمت سمعک و کمبود آن در بازار دست جامعه ناشنوا و کم‌شنوای کشور را از این وسیله حیاتی کوتاه کرده است، برخی از واردکنندگان که با ارز دولتی تجهیزات توانبخشی وارد کرده‌اند حاضر به فروش اجناس خود نیستند و آن را احتکار کرده‌اند. در این بین معلولان و بازنشستگانی که از این وسیله استفاده می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند و توان خرید آن را نیز ندارند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان این‌که از یک میلیون و 430 هزار فرد دارای معلولیت، 17 درصد از آنها دارای معلولیت شنوایی هستند. افراد ناشنوا و کم‌شنوا در انتظار دریافت سمعک را 20 هزار نفر اعلام کرد. «حسین نحوی نژاد» که به مناسبت آغاز هفته جهانی ناشنوایان سخن گفت با انتقاد از محتکرانی که با ارز دولتی تجهیزات توانبخشی از جمله سمعک وارد کرده و آن را با هدف افزایش قیمت در انبارها احتکار کرده‌اند، از نامه نگاری امور توانبخشی سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت برای معرفی محتکران سمعک خبر داد.
براساس آمارهای رسمی سه تا پنج درصد جمعیت کشور دارای اختلال شنوایی متوسط تا شدید هستند. شیوع کم شنوایی در مراکز استان‌ها به طور متوسط 4.7 در هر 1000 تولد زنده است. سالانه حدود چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا از شدید تا عمیق در کشور به دنیا می‌آیند.
یک کارشناس تجهیزات پزشکی با بیان این‌که سمعک در تمام دنیا گران است اما در ایران نوسانات ارزی و عدم نظارت بر قیمت‌ها از یک سو و احتکار از سوی دیگر این مشکل را صد چندان کرده است، به همدلی گفت: سمعک 8 میلیونی که رسانه‌ها از آن نام می‌برند سقف قیمت این کالا نیست و سمعک‌هایی در بازار موجود است که بیشتر از 8 میلیون تومان قیمت دارد. «نوید‌قاسمی» افزود: معمولا قیمت سمعک از دو میلیون شروع و تا به ده میلیون تومان هم می رسد که این قیمت‌ها نیز براساس قیمت ارز هر روز بالاتر می‌رود. اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که هر روز شاهد بالا رفتن دلار باشیم سمعک 20 میلیون تومانی هم دور از ذهن نیست.
وی افزود: نوع سمعک بستگی به درجه شدت و ضعف معلولیت افراد دارد و هر چقدر درجه شدت ناشنوایی بیشتر باشد قیمت سمعک افزایش می‌یابد. ضمن این که سن افراد نیز در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد. قاسمی به افزایش قیمت باتری سمعک اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت فقط منحصر به سمعک نیست بلکه باتری آن نیز افزایش قیمت داشته است به نحوی که ما هر روزی که برای سفارش تماس می‌گیریم با قیمت بیشتری مواجه می‌شویم. امروز یک بسته 6 تایی به 17 هزار تومان رسیده است در صورتی که دیروز همین بسته را 15 هزار تومان خریدیم و احتمال دارد فرداباتری 20هزار تومانی را نیز گیر نیاوریم. لازم به ذکر است که عمر مفید هر باتری حدود یک هفته است.
مشکل دیگر ناشنوایان بیمه‌ها هستند که بیشتر آنها هزینه‌های تهیه سمعک ناشنوایان را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند و اگر هم برخی بیمه‌‎ها این هزینه را پوشش بدهند هزینه ای که ممکن است بیمه ها برای تهیه سمعک و باتری بپردازند به قدری ناچیز و همراه با دردسر است که اغلب خانواده های ناشنوا ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با سیستم اداری و دوندگی بیهوده، خود مخارج سمعک و باتری را پرداخت کنند.