دو کارت زرد به وزیر علوم در یک روز!

آرمان‌‌: روز گذشته نمایندگان مجلس یک وزیر دیگر را به صحن علنی کشانده و او را زیر ذره‌بین قرار داده و در رابطه با برخی از موضوعاتی که از قبل مطرح کرده بودند مورد سوال قرار دادند. در جلسه علنی روز گذشته مجلس سوال مشترک محمدرضا صباغیان و جواد ابطحی نمایندگان بافق و خمینی‌شهر از وزیر علوم در خصوص علت گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف و اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی و همچنین نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه سوال دیگری از وزیر علوم درخصوص وضعیت دانشگاه‌ها پرسید که در آن سوال نیز نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. بنابراین آقای وزیر از مجلس دو کارت زرد دریافت کرد. صباغیان در این رابطه گفت: بنده می‌دانم گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها تا حد زیادی متوجه آقای وزیر علوم است، اما باید نمایندگان با رای‌شان اعلام کنند که از این وضعیت راضی هستند یا خیر. در نهایت نمایندگان با ۵۸ رأی موافق، ۱۳۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.
سوالات نمایندگان چه بود؟
نادر قاضی‌پور در نشست علنی روز گذشته مجلس در تشریح سوال خود و محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: خلاصه سوال در این خصوص آن است که چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی(طرح آمایش) برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها، محلی اعلام کردید؟ قاضی‌پور از محلی اعلام شدن برخی دانشگاه‌های معتبر کشور در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها انتقاد و تصریح کرد: تصمیم وزارت علوم منجر به مهاجرت دانشجویان به پایتخت می‌شود. او همچنین در ادامه این سوال با بیان اینکه امروز زمان رجوع به استفاده از توان داخلی برای حل مسائل و مشکلات کشور است، تصریح کرد: لازمه تحقق این مساله افزایش کارایی دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی کشور است که طبق اعلام وزارت علوم، امروز این وزارتخانه مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است. قاضی‌پور همچنین تصریح کرد: آیا محلی اعلام شدن دانشگاه‌های مراکز استان‌ها منجر به تضعیف دانشگاه‌های مراکز استان‌ها می‌شود یا خیر و آیا این تصمیم به مهاجرت دانشجویان به مناطق برخوردار منجر خواهد شد. ما باید سعی کنیم سطح علمی دانشگاه‌های کشور را به یکدیگر نزدیک کنیم نه اینکه با اقدامات انجام شده فاصله دانشگاه‌های برخی مراکز استان را با دانشگاه‌های پایتخت افزایش دهیم. همچنین محمدرضا صباغیان در تشریح سوال خود و سیدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دلیل گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف چیست و برای ساماندهی آموزش عالی چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اید و چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟
پاسخ وزیر علوم به سوالات نمایندگان


وزیر علوم در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه ششم و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر اسفند ۹۴ وزارت علوم موظف به ساماندهی آموزش کشور شد. این بحث از سال ۹۵ به طور جدی آغاز شد. در قالب چند عنوان و راهبرد موضوع ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی دانشگاه‌ها پیگیری و بر اساس آن چندین آیین‌نامه اجرایی نوشته شد. از جمله اینکه برای مناطق مختلف کشور در آموزش عالی بسته‌بندی و منطقه‌بندی انجام شود. منصور غلامی افزود: علاوه بر آن به عنوان هدایت آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور مقرر شد به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه و محلی تحت عنوان ماموریت‌گرایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حرکت کنند. وزارت علوم در کارگروه‌های تخصصی متعدد در حوزه‌های مناطق مختلف دانشگاه‌ها، گروه‌های خاصی را قرار داد تا این تکالیف را به عنوان ماموریت‌های علمی و تحقیقاتی تعریف شده پیگیری کند. در ادامه وزیر علوم با بیان اینکه تکالیف دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت‌هایشان تعیین شده است، تاکید کرد: در این راستا برای دانشگاه‌های بزرگ ماموریت‌های بین‌المللی ذکر شده است. البته این بدان معنا نیست که آنها تکلیف منطقه‌ای و محلی ندارند. هر دانشگاه ظرفیت و توان علمی برای انجام تکالیف منطقه‌ای و بین‌المللی داشته که وزارت علوم از آن حمایت می‌کنند کمااینکه در برنامه ساماندهی آموزش عالی بر لزوم حمایت از دانشگاه‌های کوچک با ماموریت‌های محلی هم تاکید شده است. همچنین وزیر علوم در پاسخ به سوالات صباغیان، بافقی و محمدجواد ابطحی اظهار کرد: سوال کارشناسی مناسبی درخصوص افزایش تعداد دانشجویان مطرح شده است. آنچه در وزارت علوم به عنوان عملکرد قابل ارائه است، کنترل و گسترش کمی و نظارت و ارزیابی مستمر بر اعمال قانون برای آن دسته که ظرفیت لازم را دارا هستند که در همین راستا تعدادی از موسسات و مراکز علمی کشور غیرفعال شده‌اند و در کنار ساماندهی از ظرفیت‌های ایجاد شده برای بهره‌برداری بیشتر و هدفمند استفاده می‌شود. غلامی افزود: بخشی از مجموعه‌های ایجاد شده از منابع دولتی و یا منابع بخش خصوصی استفاده و ظرفیت و امکاناتی را فراهم کرده‌اند، به‌خصوص در مناطقی که نیاز به حضور مراکز آموزش عالی به لحاظ کارشناسی مورد تأیید است، صورت گرفته. به همین جهت از آنها باید به نحو مطلوب در راستای مأموریت‌گرایی استفاده شود.