FATF درمثلث پارلمان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص

زورآزمایی موافقان و مخالفان CFT در مجلس
FATF درمثلث پارلمان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص
ادامه از صفحه اول/ خانه ملت این روزها بیش از گذشته درگیر مصوبه‌ها و لوایح است و 2 هفته نیز بیشتر تا پایان مهلت 2 ماهه نمایندگان برای رد یا تصویب لوایح 4گانه FATF باقی نمانده است. شاید تا 2 ماه پیش برخی نمایندگان مخالف این لوایح با اتخاذ دلایلی از تصویب FATF سرباز می‌زدند، اما شرایط فعلی کشور و تحریم‌های ثانویه ایالات متحده که از 13 آبان اعمال خواهد شد وضعیت را به گونه‌ای کرده که باید این لوایح 4گانه مورد تصویب قرار گیرد. پاسخ به چرایی این مساله نیز کاملا آسان است، چرا که اگر بپذیریم اروپایی‌ها در راستای حفظ برجام سازوکاری برای تسهیل تجارت و مبادلات ارزی با ایران تدارک دیده‌اند؛ باید این نکته را نیز پذیرفت که از کوچک‌ترین بانک‌های اروپایی تا بزرگ‌ترین آنها در صورتی با کشورمان به مبادله ارزی مبادرت خواهند ورزید که ایران لوایح 4گانه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF را پذیرفته و به عضویت آن در آید. در غیر این‌صورت مبادلات ارزی ایران و اروپا که با یورو انجام خواهد شد دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد گردید. گرچه چندی پیش نمایندگان 2لایحه از چهار لایجه موجود، یعنی کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردند و حال منتظر نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، اما کنواسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم بهCFT در مجلس همچنان محل مناقشه نمایندگان است. گرچه فراکسیون امید و مستقلین که اکثریت را در اختیار دارند با این طرح موافقند. لازم به ‌ذکر است که هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، روسای سه فراکسیون سیاسی مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی و وزیر خارجه تشکیل شد تا اجماعی حاصل شود که فراکسیون ولایی آن جلسه را تحریم کرد. اکنون توپ در زمین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
مخالفت فراکسیون ولایی


سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در خصوص لایحه CFT اظهار کرد: این فراکسیون مخالف تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT است. ایسنا نوشت، سیدحسین نقوی حسینی در توضیح جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: اعضای فراکسیون قبل از آغاز جلسه علنی به بررسی لایحه CFT پرداختند. در نهایت بعد از بحث و بررسی فراکسیون اعلام کرد که مخالف تصویب این لایحه در مجلس است. وی تصریح کرد: نظر فراکسیون ولایی آن است که ضرر تصویب این لایحه بیشتر از منفعت آن است لذا مقرر شد اعضای فراکسیون رأی منفی به این لایحه بدهند.
تجمع مقابل مجلس
جمعی از جوانان با تجمع مقابل مجلس خواستار مخالفت پارلمان با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم شدند. از ساعات آغازین صبح دیروز حدود ۵۰ جوان با تجمع مقابل مجلس و در دست گرفتن پلاکاردهایی مخالفت خود را با این لایحه ابراز کردند. تجمع‌کنندگان در پلاکاردهایی که در دست داشتند تصویب این لایحه را خیانت به آرمان‌های انقلاب، موجب فروپاشی اقتصادی و خلاف فرامین رهبری عنوان کردند. احمد سالک، جواد کریمی قدوسی و نصر‌ا... پژمان‌فر در جمع تجمع کنندگان حضور پیدا کرده و با آنها صحبت کردند. تجمع کنندگان همچنین شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند.