توضیحات رئیس مجلس بعد از حاشیه های ثبت نام ریاست جمهوری

آفتاب یزد- گروه سیاسی : ماجرای انتخابات ریاست جمهوری و ثبت نام بیش از هزارو ششصد نفردر آن، این روزها به یکی از چالش های قانونی کشور بدل شده است . حضور افراد غیر موجه که بعضی از آن ها از نوعی شیزوفرنی فرهنگی رنج می بردند یا افرادی که صغر سنی داشتند و نام نویسی آنها در این انتخابات از یک سو و همین طور ، شیطنت های ر سانه ملی که گاه و بی گاه با نمایش افرادی عجیب که دراین انتخابات نام نویسی کردند از سوی دیگر باعث شد چهره و شان ریاست جمهوری ایران ، پیش چشم سایر کشورها تنزل و به استهزا گرفته شود .
بسیاری می گفتند خلا قانونی انتخابات و عدم تعریف مشخص رجال سیاسی در این رخداد ناخوشایند ، دخیل بوده است و برخی هم شانتاژ رسانه های داخلی ! یا سایر خبرگزاری ها را منجربه جو ضد تبلیغاتی ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری توصیف کردند .
هر چه بود، نوع نام نویسی در انتخابات سال 96 ، باعث اعتراض بسیاری از شخصیت های کشوری شد و بسیاری نیاز به تغییر در ساختار قانونی کشور را گوشزد کردند . اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به ثبت نام تعداد زیادی از مردم عادی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این امر از جهتی خوب است که مردم احساس می کنند وظیفه‌شان است و حضور پیدا می کنند. در قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست جمهوری تعیین شده و علاوه بر ایرانی الاصل بودن و متدین بودن چند ویژگی تعیین شده، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر اینکه جزء رجال سیاسی و مذهبی باشد. ما در دوره های گذشته تقریبا این مسئله را داشتیم، این روزها می بینیم کرارا این بحث در رسانه ها می شود که چرا قانون در این زمینه مشخص نکرده است و حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم بیاناتی داشتند که چرا طوری شده که گاه افرادی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند که می دانند شرایط ندارند، اما برای هیجان آن وارد می شوند که این وهن کار ریاست جمهوری است.
**ماکه قانون را وضع کردیم


رئیس مجلس با تاکید بر اینکه این مشکل مربوط به مجلس نیست، ادامه داد: ما در این زمینه قانون تصویب کردیم که فرد چه ویژگی هایی باید داشته باشد که بتوان او را مدیر و مدبر دانست یا اینکه
سوابق اجرایی‌اش چه باشد یا چه افرادی او را تایید کنند که نشان دهد او مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود، باید چه شرایطی داشته باشد و رجل سیاسی و مذهبی مفهومش چیست. این قانون در مجلس قبل تصویب شد و به شورای نگهبان ارجاع شد، اما شورا آن را رد کرد. استدلالشان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند همه این را قبول دارم، اما این را به صورت آئین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسئول این کار است اما این کار را هم انجام ندادند.
وی یادآور شد: در رسانه ها می گویند چرا قانون وجود ندارد،‌ ما که قانون را تصویب کردیم البته من ملاحظه ای در این زمینه دارم این که شورای نگهبان برای خود آئین نامه ای داشته باشد معنایش این نیست که در بیرون نفاذ داشته باشد، اگر بخواهد در بیرون نفاذ داشته باشد مجلس باید قانون تصویب کند. به هر حال ما کارمان را انجام دادیم. اگر هم اکنون که این بحث مطرح شده شورای نگهبان قبول کند همان قانونی را که فرستادیم را تایید کند و اگر ایرادی دارد به مجلس بدهد تا مجلس آن را اصلاح کند و به شورای نگهبان بفرستد.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند که مجلس این موضوع را کاملا حس کرده، برایش چاره اندیشی کرده و چارچوب قرار داده و قانون تصویب کرده است، اما تشخیص شورای نگهبان رد این مصوبه بود، لذا ما نباید پاسخگو باشیم. حالا من خواهش
می کنم عزیزان ما در شورای نگهبان بار دیگر به این موضوع توجه کنند. اگر متوجه این مسئله هستند و ملاحظاتی در این مصوبه دارند بگویند که این مسئله حل شود و در سال‌های بعد دچار این موضوع نباشیم.
**پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به رئیس مجلس
اظهارات علی لاریجانی در حالی مطرح می شود که سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه مراسم آغاز به کار ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داده است و گفته باید بپذیریم که همه در خصوص قانون انتخابات قصور داشتیم.
عباسعلی کدخدایی گفت: اینکه مقررات جزئی‌تری در خصوص انتخابات لازم است طبیعتاً بر عهده مجلس و دولت بوده که امیدواریم بعد از این دوره انتخابات این کار انجام شود؛ باید بپذیریم که همه قصور داشتیم.
عباسعلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس گفته مصوبه‌ای درباره موضوع رجل سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می‌خورد و شورای نگهبان می‌توانسته از آن استفاده کند، گفت: طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها و طبق اصل 115 تشخیص شرایط بر عهده شورای نگهبان است که این نظر شورای نگهبان هم هست. در گذشته دوستان در مجلس اقداماتی انجام داده بودند که به دلیل تداخل، اعضای شورای نگهبان با آن مصوبات مخالفت کردند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: به استناد بند 9 اصل 110 قانون اساسی این مخالفت انجام شد، اما انتظار ما این بود که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته بود، دولت و مجلس همت می‌کردند مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کنند.
وی ادامه داد: البته بخشی از آن بر عهده شورای نگهبان هم هست. شورای نگهبان هم همیشه مانند امروز که جلسه داشتیم در حین بررسی صلاحیت‌ها شرایط را مدنظر قرار می‌دهد و در گذشته هم قرار داده است، اما اینکه مقررات جزیی‌تری لازم است طبیعتاً بر عهده مجلس و دولت بوده که امیدواریم بعد از این دوره انتخابات این کار انجام شود؛ باید بپذیریم که همه قصور داشتیم.