سخنگوی قوه قضائیه:

میزان- سخنگوی قوه قضائیه در نخستین نشست خبری خود در سال جاری، ضمن تشریح اقدامات گسترده دستگاه قضا در تحقق شعار سال و مبارزه با قاچاق کالا، به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسائل انتخاباتی و نیز پرونده‌های معروف پاسخ داد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: طبق پرس وجویی که از ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی کردم فقط دو مورد تبلیغات زود هنگام در تهران صورت گرفته که دادستان تهران برخی از روزنامه‌ها را احضار کرده و به آنها تذکر داده است و طبیعتا به موضوع رسیدگی می‌شود. یکی از آنها آمده و پاسخ داده است و یک نفر هنوز نیامده که قاعدتا برای توضیحات به دادستانی مراجعه خواهد کرد.
معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: یکی از چهار مرجعی که باید به هیئت‌ها‌ی اجرایی و شورای نگهبان در خصوص استعلامات پاسخ دهد قوه قضائیه است که این قوه در هر انتخابات ستادی برای پاسخ به استعلامات در زمان خود دارد و هر آنچه را نیز که هیئت‌ها‌ی اجرایی ونظارت خواسته‌اند به آن استعلامات در فرصت کوتاه پاسخ می‌دهد و درخصوص ریاست جمهوری نیز کمیسیون
تبلیغاتی وجود دارد که دادستان کل کشور در آن عضو است و در اولین جلسه این کمیسیون که روز گذشته تشکیل شد، حضور داشت.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده دستگیری برخی از مدیران متخلف کانال‌ها‌ی تلگرامی به کجا رسید و اینکه حضرتعالی اشاره کردید که پای یکی از وزرا به این پرونده باز شده آیا این ارتباط ثابت شده است یا خیر، گفت: حکم افرادی که دستگیر شده‌اند هنوز صادر نشده است؛ بنابراین طبق قانون از بیان نام وجزئیات اتهام معذورم و پرونده در مرحله تحقیقات دادسرایی است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تشریح عنوان اتهامی این افراد تصریح کرد: اجمالا اتهامات امنیتی و برخی علاوه بر امنیتی بودن انتشار مسائل مستهجن و خلاف نظام، خلاف افراد و دستگاهها وخلاف عفت
عمومی است.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: افرادی که در این خصوص بازداشت شدند 8 نفر بودند که دو نفر از آنها قرارشان تبدیل شده که یک نفرشان آزاد و نفر دیگر اگر قرارش تامین شده باشد امروز آزاد می‌شود اما هنوز 6 نفر بازداشت هستند وقرار بازداشت آنها تبدیل نشده است.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بقایی و اینکه آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده که بی‌گناهی آقای بقایی اثبات شده و دستگاه قضایی نیز از وی عذرخواهی کرده، گفت: پرونده وی مفتوح است و هیچوقت هم قوه قضائیه از وی عذرخواهی نکرده و پرونده وی طبعا باید به دادگاه برود و دادگاه نظر دهد و هنوز بی‌گناهی و یا گناهکار بودن وی به اثبات نرسیده است.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده "دانیال زاده"، یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این فرد پرونده دیگری نیز در استان گیلان داشت که به تهران ارسال شده است. پرونده هنوز در مرحله دادسرایی است و متهم نیز فعلا بازداشت است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رسانه‌ها منتشر شده که پس از سخنرانی رئیس جمهور سابق در خوزستان، دادستان کل کشور علیه احمدی‌نژاد اعلام جرم کرده است و همچنین رئیس جمهور سابق نیز در این زمینه از دادستان کل کشور شکایت کرده، گفت: هم از دادسرای تهران و هم از دادگاه ویژه روحانیت این موضوع را پیگیری کردم. دادگاه ویژه روحانیت اعلام کرد که شکایتی از دادستان کل کشور نشده است. همچنین از دادسرای تهران هم پرسیدم که آیا شکایتی از رئیس جمهور سابق طرح شده است که گفتند طرح نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ممکن است در طول انتخابات برخی تخلفات انتخاباتی توسط افراد سیاسی و دولتی صورت گیرد، آیا شعبه‌ای برای رسیدگی به این تخلفات در قوه قضائیه تشکیل شده است یا خیر، پاسخ داد: ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی ستادی است که هم در دادستانی کل و هم در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده و مردم می‌توانند موارد مجرمانه‌ای را که می‌بینند به این ستادها گزارش کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سخنان رئیس جمهور در نشست خبری درباره مچ گیری فعالان اقتصادی به وسیله دستگاه قضا و نیز دستگیری برخی افراد در روزهای پایانی هفته با انگیزه زندانی کردن آنها در روزهای تعطیل، گفت: ابتدا باید بگوییم که ما یاریگر فعالین اقتصادی هستیم و اینکه گفته می‌شود نباید مچ گیری کرد، درست است؛ اما باید مچ چه کسی را گرفت و مچ چه کسی را نگرفت؟ کسی دستش در جیب مردم یا بیت‌المال است و کسی که میلیاردها تومان پول گرفته است و بازنگردانده است، آیا نباید به اتهام این افراد رسیدگی شود؟
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ما نباید در هیچ کجا دنبال مچ‌گیری باشیم؛ اما قوه قضائیه و حتی سایر دستگاه‌های ذیربط باید مچ افرادی که به اموال مردم دست درازی می‌کنند را بگیرند.