فرصت ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران

باردیگر اروپا درخواست ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران را به مقامات کشورداده است. ممکن است مجددا عده ای با جنجال از عدم خوش بینی شان نسبت به این درخواست سخن بگویند. به طور کلی ایران در ژرفای تاریخی خود به واسطه قرار گرفتن در جغرافیای معنادارش همواره در معرض هجوم بوده است از همین رو نوعی بیگانه ستیزی تاریخی درایرانیان وجود دارد. برای همین درایران هر گونه ارتباطی را دلیلی بر نفوذ سیاسی قلمداد می‌کنند و حتی روابط دیپلماتیک در این زمینه به گونه ای منفی در فضای گفتمانی سرزمین ما جلوه می‌کند. اگر چه این یک اصل پذیرفته شده است که در ادبیات سیاسی، دیپلمات‌ها‌ جاسوسان مشروع و رسمی یک کشور در کشور دیگر محسوب می‌شوند چرا که ماموریت دارند در کشورهای دیگر به مطالعه وضعیت پرداخته و گزارش‌ها‌ی خود را نسبت به کشورهای متبوع بدهند؛ اما فراموش نکنیم دیپلمات‌ها‌ و وابستگان فرهنگی ایرانی نیزهمین ماموریت را دارند. بنابراین، این موضوع یک عمل متقابل است. اکنون در ارتباط با دفتر اتحادیه اروپا ما یا باید دیوار‌ها‌ی بلندی اطراف مرزهای کشور بکشیم یا باید قواعد تاریخی بین المللی را در این زمینه پذیرا باشیم.
اگر بخواهیم فقط در آرایه شکلی و در آرایه شعار به نفی ارتباط با دنیا به بهانه نگرانی از نفوذ اقدام کنیم، تنها اتفاقی که می‌افتد این است که از مواهب این ارتباطات بی بهره شده ولی در عوض آسیب‌ها‌ی ناشی از نفوذ به مراتب بیشتر متوجه ما می‌شود.
البته باید قبول کرد که در هر ارتباطی نفوذ و در هر نفوذی بازی قدرتی وجود دارد و ما که به اجبار در محیط ارتباط بین‌المللی قرار داریم، باید پیچیدگی‌ها‌ی این بازی را بپذیریم و به تربیت نیروهایی بپردازیم که در این محیط پیچیده بازی به گونه ای عمل کنند تا بیشترین منافع را برای اهداف ملی کشور فراهم نمایند.
اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم این نشان‌دهنده قدرت ماست اما اگر به طورکلی از تعامل با اروپا به این شکل فرارکنیم، نشان‌دهنده ضعف ما خواهد بود و در بلند مدت موجب ایجاد ضربات پی در پی بر پیکره جامعه شده و آن را به اضمحلال می‌کشاند.
به هر روی اتحادیه اروپا در حال حاضر قصد دارد درتهران دفتر داشته باشد این در حالی است که ایران به دنبال برگ برنده ای از طریق اروپا، برای مقابله با آمریکاست. ایران اگر قواعد بازی را بداند و به عنوان یک کنشگر پیچیده و فعال وارد عمل شود می‌تواند ازاین موضوع به نفع خود عمل کند البته اروپا هم در چارچوب‌های مستحکمی تلاش دارد در آینده نظم نوین جهانی امتیازهایی را ازایالات متحده با برگ ایران بگیرد.