چینش تیم جدید اقتصادی با چهره‌ها‌ی نزدیک به نوبخت

آفتاب یزد- هیرش سعیدیان: نمایندگان مجلس خبر از معرفی وزرای کار و اقتصاد در روز سه شنبه به مجلس داده‌اند. هم چنین برخی معتقدند که وزیر صمت می‌خواهد پیش از کاندیدا شدن برای وزارت کار در جلسه استیضاح شرکت نماید و پاسخگوی کارنامه اش باشد، این اقدام به دلیل احتمال بالای رای آوردن استیضاح با مخالفت مدیریت دفتر رئیس جمهور رو به رو شده است. شریعتمداری، رضا ویسه، فرهاد دژپسند و رضا رحمانی گزینه‌های مطرح شده برای وزارتخانه کار و امور اجتماعی، اقتصاد و صمت هستند که بیشترین فراوانی را در میان اظهارنظر مسئولین و گمانه‌زنی‌های مختلف دارند. نکته حائز اهمیت در این بین، گرایش سیاسی این افراد است. رضا رحمانی، چهره نزدیک به رئیس مجلس و هماهنگ با رئیس سازمان برنامه و بودجه تلقی می‌شود و رضا ویسه معاون فعلی هماهنگی معاون اول رئیس جمهور و از مدیران اقتصادی نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی است. همچنین معرفی وزیر فعلی صمت با توجه به کارنامه و حواشی پیش آمده برای وی به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی با توجه به ترکیب مدیران آن وزارتخانه می‌تواند جنجال برانگیز باشد.

> سه‌شنبه وزرای اقتصاد و کار را معرفی خواهد کرد
هم‌اکنون وزارتخانه‌های اقتصاد، کار و امور اجتماعی فاقد وزیر است و همچنین به دلیل قطعی شدن رفتن محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تقویت شایعه‌ها‌ مبنی بر جایگزینی عباس آخوندی با گزینه ای مطلوب تر، می‌توان گفت که پس از یک سال طرح پیشنهاد و نقدهای مختلف از سوی منتقدین تیم اقتصادی دولت، زمان جراحی بزرگ فرا رسیده است. مهمترین تغییر در تیم اقتصادی کابینه دوم دولت تدبیر وامید جایگزینی ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی با همتی مدیرکل اسبق بیمه مرکزی بود. قاسم میرزایی نیکو عضو فراکسیون امید در خصوص تعلل رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای اقتصاد


و تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای رئیس‌جمهور به دنبال تفکیک وزارتخانه هستند. وی درباره اینکه بارها لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس آمد و رای نیاورد، گفت: رای‌گیری که در جلسات اخیر صورت گرفت استمزاجی بود و اگر دولت تلاش بیشتری به کار گیرد حتما رای خواهد آورد؛ آن رای‌گیری هم فقط چهار رای کم آورد. وی افزود: تا روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور وزرای خود را معرفی می‌کند تا با تعطیلات مجلس رو‌به‌رو نشود.
> گمانه‌ها‌ی رئیس سابق اتاق
محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و از چهره‌های مورد احترام جریانات سیاسی مختلف در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز از یک منبع موثق شنیدم محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌رود، همچنین رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی می‌شود و فرهاد دژپسند گزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی است. وی افزود: همه پذیرفته‌اند با محمد باقر نوبخت هماهنگ باشند. او رسما فرماندهی اقتصادی دولت را بر عهده گرفته است. » البته غیر از این اسامی، در خبرهای مختلف از نام رضا ویسه نیز برای تصدی گری وزارت صمت سخن گفته می‌شود. ویسه که به پدر صنعت خودرو معروف است، پس از تقویت احتمال کنارگیری محمد رضا نعمت زاده از وزارت صمت در چند مراسم و افتتاحیه در کنار نعمت زاده و جهانگیری حضور یافت و همگان و از جمله چند نماینده مجلس در گفتگو با آفتاب یزد به یقین وی را گزینه قطعی جانشینی نعمت زاده معرفی کردند. با این همه در لحظات آخر این شریعتمداری بود که بر جای نعمت زاده نشست. انتخاب رحمانی می‌تواند بر توافق رئیس دفتر فعلی رئیس جمهور و نوبخت با رئیس مجلس صحه بگذارد. بسیاری معتقدند که محمد باقر نوبخت و محمود واعظی آینده سیاسی خود را به صورت کامل به آینده رئیس مجلس گره زده اند، تحلیلی که در صورت صحت می‌تواند دلیل بسیاری از اقدامات این دو را روشن تر نماید. هیچ کدام از آنها نمی‌خواهند که با پایان گرفتن دولت دوازدهم، آن هم با این کارنامه اقتصادی، عمر سیاسی‌شان به پایان برسد و بهترین کار را گذاردن درشت ترین تخم مرغ‌ها‌ در سبد خوش آتیه ترین چهره سیاسی حال حاضر کشور می‌دانند. با این همه در صورتی که رئیس جمهور رضا ویسه را برای سکانداری وزارت صمت انتخاب نماید، نقطه نظر این طیف از صاحب نظران تقویت می‌شود که او هنوز می‌خواهد تا لااقل دل بخشی از اردوگاه اصلاح طلب را نگه دارد و معاون اول آنگونه که گفته می‌شود از اختیار تهی نشده و هنوز در برابر رئیس دفتر قدرتمند رئیس جمهور حرف‌هایی برای گفتن دارد.

>رضا ویسه
رضا ویسه زاده ۱۳۳۴ در کرج است ، این مدیر
63 ساله صنعت کشور در حال حاضر سمت معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور را
بر عهده دارد . او ریاست هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را در دولت اول اصلاحات بر عهده داشت و از دوستان بهزاد نبوی محسوب می‌شد . ویسه برای نفتی‌ها نیز چهره ای
شناخته شده است و پروژه ‌های فاز یک و فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی را مدیریت کرد .
بیشترین انتقاد به ویسه از سوی مخالفینش ، دولتی کردن هر چه بیشتر صنعت خودرو سازی در دوران ریاستش بر ایدرو بود . او تا توانست دست بخش خصوصی را از این صنعت کوتاه کرد و بر نفوذ دولت در خودرو سازی افزود . با این همه او البته لقب معمار صنعت خودرو کشور را در دولت هشتم دریافت کرد . طرفداران وی البته می‌گویند که وی نظارت را در صنعت خودرو سازی بیشتر کرده و قصدی برای دولتی سازی بیشتر این صنعت نداشته است .
سوابق ویسه دریک نگاه :
=جهاد سازندگی کرج - سال ۱۳۵۹
=عضو گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف - سال ۱۳۶۰
=مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت تامین ماسه ریخته‌گری - ۱۳۶۲
=مدیر آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران - سال ۱۳۶۴
=مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ابزاران - ۱۳۶۵
=معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع موتورسازی و ریخته‌گری ایران خودرو - ۱۳۶۹
=با حفظ سمت، عضو هیئت مدیره ایران خودرو و مدیر پروژه پیکان (۱۶۰۰) - سال ۱۳۷۰
=موسس شرکت (ساپکو) و با حفظ سمت مدیر عامل و عضو هیئت مدیره - سال ۱۳۷۲
=با حفظ سمت قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو - سال ۱۳۷۸
=رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران - سال ۱۳۸۰
=بازنشستگی زودرس از مسئولیت دولتی و شروع کار در بخش خصوصی با ایجاد شرکت طراحی مهندسی و مشاور صنعتی رضوان - سال ۱۳۸۰
=عضو هیئت مدیره و سپس رئیس هیئت مدیره بنیاد شریف در دانشگاه صنعتی شریف - سال ۱۳۸۸

> رضا رحمانی
رضا رحمانی که هنوز پررنگ‌ترین نقطه کارنامه سیاسی اش نزدیکی به رئیس مجلس است، از ابتدا کارمند وزارت صمت بود؛ هر چند هیچ کدام از نزدیکان رئیس مجلس این ارتباط سیاسی را اصولاً تایید نمی‌کنند، حتی رحمانی فضلی وزیر کشور. رضا رحمانی اکنون قائم مقام وزیر در امور تولید و معاون طرح وبرنامه وزیر صنعت، معدن وتجارت است و همین مسئله به نقطه کانونی انتقادات
بر علیه وی تبدیل شده است، زیرا سرسخت‌ترین
مدافعان وزیر صمت قبول دارند که تولید در کشور وضعیت خوبی ندارد و اصولاً این وزارتخانه برنامه مشخصی نیز برای برون رفت از این وضعیت ندارد و البته این هر دو حوزه‌های کاری رحمانی را تشکیل می‌دهند. رحمانی پیشتر در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی‌بعنوان نماینده تبریز در مجلس حضور داشت و در دوره نهم نیز ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌را برعهده داشت. رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی را در کارنامه سیاسی و شغلی خود دارا بود. خبرگزاری مهر که به یکی از کاندیداهای اصولگرای سابق ریاست جمهوری نزدیک است در رپرتاژ آگهی در باره رضا رحمانی می‌نویسد: «رضا رحمانی که به مدت چهار سال رییس کمیسیون صنایع و معادن بود، در انتخابات اخیر مجلس شرکت نکرد تا به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی در بخش صنعت، ‌معدن و تجارت کشور به کار گرفته شود. اقدامات موثر وی در دوران نمایندگی برای حوزه انتخابیه و تصمیمات کارساز و تلاش مجدانه‌اش برای ارتقای وضعیت تولید در ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس باعث گردیده بود تا تاثیرگذاری بالایی در این حوزه
داشته باشد.» هر چند که به گفته برخی کارشناسان، به زعم این خبرگزاری " تاثیر گذاری بالا " و
" تلاش مجدانه " تاکنون از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالای ایرانی چندان حس نشده است، اما می‌توان گفت که رحمانی شانس بالایی خواهد داشت . با این همه در سیاست کشور در این برهه هیچ چیز مشخص نیست و شما می‌توانید امروز برای سفارت چین حکم قطعی بگیرید و سه روز بعد بر کرسی ریاست بانک مرکزی تکیه زنید .
سوابق و فعالیت‌های رحمانی:
=کارمند وزارت صنایع و معادن
=معاون منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز
=مدیر عامل کارخانه آلومینیوم المهدی
=مدیر کل بازرسی استانداری آذربایجان شرقی
=مدیر کل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی
=نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس

>محمد شریعتمداری
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت است. او معاون سابق اجرایی رئیس جمهور ایران،جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی قضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است. او در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود که نشان از اعتماد بالای رئیس جمهور به وی دارد ، اینگونه سرپرستی‌های موقت ابتدای دولت‌ها معمولاً به سیاست مداران درون حلقه‌ای خودی‌ها سپرده می‌شود . وی در دولت اول و دوم اصلاحات وزیر بازرگانی بود. شریعتمداری عضو جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی‌و از حامیان محمدی ری شهری در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بود. او را همگان به این چهره سیاسی منتسب می‌کنند. شریعتمداری یک بار پس از زلزله اعلام کرد که باید صدقه ای ملی از خزانه پرداخت شود. حواشی ایجاد شده توسط داماد جوان او در شراکت با یک متهم صندوق ذخیره ارزی تا کنون با سکوت رسانه ای او مواجه بوده است . شریعتمداری منتقدینی جدی در میان کارشناسان و نمایندگان مجلس در رابطه با شیوه مدیریتش در وزارت صمت دارد . امتناع او از انتشار لیست ارز بگیران با این بهانه که: « خدا به آدم عقل سلیم داده است » با واکنش منفی بسیاری رو به رو شد. نوع نگرش قدیمی‌و اعتقاد او به مدیریت دولتی در کنار حلقه محافظه کار مدیران مورد اعتمادش، تصویری نامطلوب از وزارت صمت ایجاد کرده است . احتمال کاندیداتوری وی برای جلوس بر کرسی سابق ربیعی در وزارت کار می‌تواند با کنش‌های گسترده ای رو به رو شود . اعضای فعلی حزب کار، کانون‌های صنفی و بسیاری از مدیران وزارت کار، شستا ، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی، می‌توانند در زمره این مخالفین باشند. به سختی بتوان شریعتمداری را مدیری کارگر دوست تصور کرد. استعفای زودهنگام او از سمت فعلی‌اش از دید بسیاری از نمایندگان مجلس فرار از استیضاح تلقی می‌شود که همین موضوع اخذ رای اعتماد برای وی را مشکل تر خواهد کرد.

>فرهاد دژ پسند
فرهاد دژپسند که نامش برای تکیه بر کرسی وزارت اقتصاد مطرح شده، در حال حاضر معاون هماهنگی برنامه و بودجه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. او تقریباً همشهری ( متولد بهشهر ) نوبخت و از دوستان نزدیک و از کارمندان مطلوب او به شمار می‌رود. قریب به یک ماه قبل زمزمه‌های رفتن نوبخت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی قوت گرفت و او اکنون نه تنها این پست را ترک نکرده ، بلکه مهره خود را نیز برای تصدی کرسی وزارت اقتصاد به رئیس جمهور پیشنهاد داده است. دژپسند مدیری است که در مقایسه با طیب نیا از دستور پذیری بالاتری برخوردار است . فرهاد دژپسند فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی‌و استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.