انسان برای زنده ماندن در زمینی که هر ساله با افزایش دما روبه‌رو است، چه باید کند؟

گرمایش جهانی+ گوشتخواری = قحطی!
زهرا داستانی
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که جهان نیازمند کاهش قابل توجه مصرف گوشت توسط انسان است. کاهشی که باید همراه تغییرات بزرگی در تکنیک‌های کشاورزی و الگوهای کشت باشد تا توانایی آینده سیاره زمین برای حمایت از بشریت تضمین شود.
حتما سال‌های اخیر خبرهای زیادی از انقراض برخی از گونه‌های جانوری و گیاهی یا حیوانات و گیاهانی که در معرض خطر انقراض هستند خوانده یا شنیده‌اید. خبرهایی که حکایت از کاهش جمعیت گونه‌های گیاهی و جانوری در سراسر جهان دارد. در مقابل این کاهش چشمگیر جمعیت حیوانات و گیاهان، این انسان‌ها هستند که زاد و ولدشان در سال‌های آینده رقم چشمگیری خواهد داشت. در آخرین گزارشی که سازمان ملل متحد در سال 96 منتشر کرده، روند رشد جمعیت جهان با افزایش 83 میلیون نفری در سال 2030 ارزیابی کرده است. طبق پیش بینی‌های این گزارش به این ترتیب جمعیت جهان در سال 2030 به 8 میلیارد و 600 میلیون نفر، در سال 2050 به 9 میلیارد و800 میلیون نفر و در سال 2100 میلادی این تعداد بالغ بر 11میلیارد و 200 میلیون نفر خواهد شد. برهمین اساس 47 کشور از توسعه نیافته‌ترین کشور‏های جهان عمدتا مسئول این رشد جمعیت خواهند بود که در آنها هر زن بطور میانگین 4 فرزند به دنیا می‌آورد که در نتیجه مجموعا تا سال 2050 نزدیک به2 میلیارد نفر بر جمعیت جهان اضافه خواهند کرد. این افزایش جمعیت که به گفته سازمان ملل چالشی برای توسعه پایدار جهان خواهد بود حتی بقای انسان‌ها را نیز با چالش روبه‌رو خواهد کرد.


با هر درجه‌ای که زمین گرم‌تر می‌شود، تولید چه محصولاتی کاهش می‌یابد؟
تجزیه‌ و تحلیل‌ها از جمعیت آینده زمین و تاثیر تکنیک‌های کشاورزی و الگوی کشت فعلی بر محیط‌زیست جهان زنگ‌های خطر را به صدا در آورده و جهان را به تغییرات سریع ملزم کرده است. چرا که گرم شدن زمین تاثیرات قابل توجهی بر تولید مواد غذایی خواهد گذاشت. تاثیراتی که هم‌اکنون نمایش خود را آغاز کرده است.
تحلیلگران و محققان می‌گویند تخمین زده می‌شود که با هر درجه سانتیگراد افزایش دمای زمین، تولید جهانی گندم 6 درصد کاهش یابد، این در حالی است که برآورد می‌شود تولید جهانی برنج نیز با 10 درصد کاهش همراه باشد.
این پیش‌بینی از وضعیت تولیدات کشاورزی در جهان در وضعیت گرمایش جهانی در حالی است که هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) هشدار داده که سیاره زمین به هیچ وجه در مسیر محدود کردن افزایش گرمای جهانی کمتر از 2 درجه و در صورت امکان 1.5 درجه سانتیگراد نیست. IPCC گفته است حتی با تعهدات بین‌المللی رهبران جهان از جمله امضای توافقنامه پاریس، زمین تا پایان قرن، 3 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد.
تا 30 سال آینده بشر نیازمند تولید 50 درصد بیشتر غذا برای هر 10 میلیون نفر است
تغییرات اقلیم در همین ابتدا، سیل، طوفان، آب شدن یخ‌های قطبی، در برخی مناطق خشکسالی و گرما را به همراه داشته، اما این تازه اول راه است. تغییرات اقلیم و مسبب اصلیش گرمایش جهانی زمانی قدرت خود را به رخ انسان خواهند کشید که مواد غذایی روی زمین نتواند پاسخگوی نیاز جمعیت میلیاردی جهان باشد. طبق گزارشی که مجله (Nature) منتشر کرده، رشد جمعیت به معنای کشاورزی بیشتر است. جهان برای پشتیبانی از حدود 10 میلیون نفر در 30 سال آینده نیازمند تولید 50 درصدی بیشتر غذا است اما این تولید بیشتر مواد غذایی چرا باید برای انسان ترسناک باشد؟
چرا تولید بیشتر مواد غذایی ترسناک است؟
محققان می‌گویند: اگر تغییری در شیوه کشاورزی و مصرف گوشت در انسان‌ها ایجاد نشود، اثرات تولید مواد غذایی بر محیط زیست تا سال 2050 تا 90 درصد افزایش خواهد یافت، به این معنی که سیاره زمین دیگر «فضای عملیاتی امنی برای بشریت» نخواهد بود. در نتیجه پیشنهاد اصلی محققان این است که انسان‌ها یک رژیم غذایی «انعطاف‌پذیر» مبتنی بر گیاهان را بکار گیرند که گوشت معمولا کمتر از یک بار در هفته مصرف شود. این رژیم غذایی که به طول عمر و سلامت انسان‌ها کمک بسیاری می‌کند، همچنین باعث کاهش قابل توجه زباله‌های مواد غذایی، بهبود مدیریت آب شیرین، استفاده از کود کنترل شده و سرمایه گذاری‌های عمده در زیرساخت‌های کشاورزی و برنامه‌های آموزشی می‌شود.
چرا باید گوشت قرمز را از سبد غذایی
حذف کنیم؟
اما شاید سوال اصلی شما نیز این باشد، در شرایطی که گرمای زمین رو‌به افزایش است، قطعا تولیدات بیشتر کشاورزی نیز به دلیل کاهش بارندگی در برخی از مناطق زمین محدود خواهد شد، پس چرا توصیه محققان کاهش مصرف گوشت دام است؟ پاسخ این سوال در آماری است که سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد منتشر کرده است؛ دام‌ها مسئول حدود 14.5 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان هستند و این یکی از دلایل اصلی این توصیه است. تولید گوشت قرمز افزون بر آنکه به بحران‌های دیگری چون آب، قطع درختان و ... دامن می‌زند، باعث می‌شود گازهای گلخانه‌ای پنج برابر بیش از موارد تولید دیگر انواع گوشت آزاد شوند. خسارات ناشی از تولید گوشت قرمز زیاد است به طوری که حجم دی اکسید کربن آزاد شده برای تولید یک کیلو گوشت قرمز را با طی مسافت 250 کیلومتر با یک خودرو مقایسه می‌کنند.
فارغ از این موضوع پرورش سنتی دام و تولید گوشت جوابگوی جمعیت روبه‌ فزونی جهان نیست. همین موضوع سبب شده تا جهان به سمت شیوه‌های نوین صنعتی برای تولید انبوه گوشت رود اما این شیوه‌ها به بخش‌ بزرگی از طبیعت آسیب رسانده‌اند زیرا با قطع بسیاری از درختان، جنگل‌ها به مراتع تبدیل شده‌اند. بنابر تحقیقات موسسه «ورلد واچ» در واشنگتن، 70 درصد زمین‌های کشاورزی در دنیا تبدیل به مرتع شده‌اند و 10 درصد دیگر این زمین‌ها برای کشت غذای دام استفاده می‌شوند.
یکی دیگر از مشکلات اساسی در صنعت تولید گوشت مسئله آب است. سازمان ملل در گزارشی در رابطه با بحران آب هشدار داده و اعلام کرده است که اگر مصرف آب به صورت فعلی ادامه پیدا کند، کره زمین در سال 2030 با بحران جدی کم‌آبی مواجه خواهد شد. این در حالی است که برای تولید هر یک کیلو گوشت گاو حدود 15 هزار و 500 لیتر آب مصرف می‌شود.
مصرف گوشت در جهان از سال 1960 تاکنون 24 درصد افزایش یافته است و عمدتا تقاضای بالای کشورهای ثروتمندی مانند آمریکا به این مصرف دامن زده است. بنابر گزارش سازمان کشاورزی و تغذیه وابسته به سازمان ملل متحد، 308 میلیون تُن گوشت در سال 2013 در سطح جهان تولید شده است که این میزان در مقایسه با تولید پنج دهه گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.
افزایش مصرف گوشت در جهان، استفاده از سوخت‌های فسیلی و افزایش سالیانه زمین در حالی است که بر طبق اعلام هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) سیاره زمین تنها تا سال 2030 فرصت دارد تا جلوی تغییرات آب و هوایی را بگیرد وگرنه شاهد فجایع زیست محیطی در سراسر جهان خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
پایان درخشش «کاروان خودباوری و امید» در جاکارتا ایران با رکوردشکنی در رده سوم پاراآسیایی ایستاد رضا دهکی از شک شبکه‌های اجتماعی تا یقین رسانه چرا هرم نخبگان ایران سترون است؟ درهای زنگ زده دنیای سیاست انسان برای زنده ماندن در زمینی که هر ساله با افزایش دما روبه‌رو است، چه باید کند؟ اشتغال افراد در چند شغل همزمان چه آثار اقتصادی به‌دنبال دارد؟ چندشغله‌ها علیه اقتصاد علی رغم وجود تعرفه‌های سنگین آمریکا، صادرات چین به این کشور در ماه گذشته میلادی رکورد زده است بارش‌های پاییزی چه تاثیراتی بر احوال انسان دارد؟ بهر لیلی چو مجنون ببار، ای بارون! «ابتکار» از حواشی پس از تصویب CFT گزارش می‌دهد حاشیه‌های دنباله‌دار یک لایحه «ابتکار» تغییرات فراخوان دوره ۳۶ و ۳۷ جشنواره ملی فیلم فجر را بررسی کرد اهدای سیمرغ مشترک ، قدغن مخالفت با FATF در تضاد با منافع کشور است دادستان تهران: ۴۵ نفر به اتهام دلالی ارز دستگیر شدند سرمربی تیم ملی فوتبال ایران: کمپ تیم ملی میراث من برای فوتبال ایران است