دادستان تهران: ۴۵ نفر به اتهام دلالی ارز دستگیر شدند

دادستان تهران تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی از وزیر کشور و دادستانی درخواستی در رابطه با برخورد با عده‌ای که خارج از شبکه صرافی‌ها علاوه بر ایجاد مزاحمت برای معابر، ارز را فراتر از قیمت بانک مرکزی می‌فروشند، داشت که با هماهنگی بانک مرکزی، دادستانی و پلیس روز پنجشنبه هفته گذشته ۴۵ نفر دستگیر شدند که بعدا پالایش صورت گرفت که در این میان ۱۳ نفر بازداشت شدند.
به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت‌‌‌‌آبادی در حاشیه نشست با مسئولان بورس در جمع خبرنگاران به بیان اهداف برگزاری این جلسات پرداخت و گفت: این جلسات برای رفع ابهام از برخی پرونده‌ها که در رابطه با سازمان‌های دولتی و جرایم مالی وجود دارد برگزار می‌شود تا با دعوت از مسئولان مربوطه، ابهامات برطرف شود و همچنین دستگاه‌ها فرصت پیدا می‌کنند که عملکرد و وظایف خودشان را توضیح دهند تا مردمی که در جریان نیستند، از این طریق آشنا شوند.
بازدارنده نبودن برخی مجازات‌ها و مقررات نکته دیگری بود که دادستان تهران به آن اشاره و در این زمینه افزود: مسئولان بورس در این زمینه عنوان کردند که لوایح پبشنهادی داده‌‌اند و قرار شد ارسال شود.
این مقام قضایی در پاسخ به سوالی در رابطه با تخلفات بازار بورس و این مساله که آیا دادستانی می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم به این تخلفات ورود کند،‌ عنوان کرد: قانون بورس در این زمینه پیش‌‌بینی‌های لازم را صورت داده است و در مواردی از جمله عدم افشای اطلاعات به خصوص وقتی کالا می‌خواهد در بورس عرضه شود، خود سازمان بورس اعلام کننده است؛ البته این وظیفه مغایرتی با ورود دادستانی ندارد، منتهی دادستانی به لحاظ تخصصی بودن این بازار در مواردی ورود خواهد کرد که اطلاعات دقیقی داشته باشد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری یکی از متهمان تعاونی اعتبار ثامن‌‌الحجج که فرار کرده بود، گفت: این متهم فراری نبوده است بلکه شخصی بوده که در جزیره کیش، املاک تعاونی اعتبار ثامن‌‌‌الحجج را می‌فروخته و برای کارهایی که انجام می‌داده فراتر از قیمت‌های املاک وجوهی اخذ کرده و حدود دو و نیم میلیارد تومان وجوه دریافت کرده که البته در حال حاضر به دستگاه‌های دولتی مرتبط نیست ولی در آنجا کار می‌کرده و املاک تعاونی اعتبار ثامن‌‌‌الحجج را می‌فروخته و به دلیل تبانی‌های که انجام داده دستگیر شده و پرونده در تهران در حال رسیدگی است. دادستان تهران در پاسخ به پرسشی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای برخورد با دلالان ارز اظهار کرد: بعد از اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که صرافی‌ها می‌توانند به قیمت بانک مرکزی، خرید و فروش کنند و دولت هم اجازه داده که اسکناس ارز وارد کشور شود، رئیس کل بانک مرکزی از وزیر کشور و دادستانی درخواستی در رابطه با برخورد با عده‌ای که خارج از شبکه صرافی‌ها علاوه بر ایجاد مزاحمت برای معابر، ارز را فراتر از قیمت بانک مرکزی می‌فروشند، داشت که با هماهنگی بانک مرکزی دادستانی و پلیس روز پنجشنبه هفته گذشته ۴۵ نفر دستگیر شدند که بعدا پالایش صورت گرفت که در این میان ۱۳ نفر بازداشت شدند. جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه از این افراد ۶۸ هزار ارز خارجی کشف شد، خطاب به همه کسانی که در این قضیه ورود دارند، تصریح کرد: خرید و فروش ارز خارج از صرافی و بالاتر از قیمت ارز، اخلال در بازار تلقی می‌شود و با هماهنگی صورت گرفته بین دادستان، پلیس و بانک مرکزی این دستگیری‌ها ادامه خواهد داشت.


وی در پاسخ به شبهه‌ای مبنی بر اینکه برخی مدعی هستند که خرید و فروش ارز جرم نیست، خاطرنشان کرد: خرید و فروش ارز در صرافی‌ها آزاد است و اقدام به خرید و فروش ارز در خارج از صرافی‌ها و معابر، بالاتر از قیمت و قیمت‌های التهابی به عنوان اخلال در بازار ارز شناخته می‌شود و حتی در مواردی از سوی پلیس گزارش شده که عده‌ای نگذاشتند که کسانی پایین‌تر از قیمت بفروشند، چون سود عده‌ای در گرانفروشی ارز است. بنابراین در این قضیه هم بانک مرکزی، هم پلیس و هم دادستانی با جدیت ورود کرده است و از پلیس خواسته‌ایم که نسبت به شناسایی این قبیل افراد اقدام کند.
دادستان تهران در رابطه با احضار برخی سلبریتی‌ها در رابطه با جمع‌‌آوری کمک برای زلزله‌‌‌زدگان کرمانشاهی ابراز داشت: قطعا با کمک مردم مخالفتی نداریم و از آن استقبال می‌کنیم ولی آنچه که در برخی مجاری رسمی مطرح شد این بود که دادستان نظارت کند تا وجوهی که به این حساب‌ها واریز شده برای مردم زلزله‌‌زده هزینه شود.
سایر اخبار این روزنامه
پایان درخشش «کاروان خودباوری و امید» در جاکارتا ایران با رکوردشکنی در رده سوم پاراآسیایی ایستاد رضا دهکی از شک شبکه‌های اجتماعی تا یقین رسانه چرا هرم نخبگان ایران سترون است؟ درهای زنگ زده دنیای سیاست انسان برای زنده ماندن در زمینی که هر ساله با افزایش دما روبه‌رو است، چه باید کند؟ اشتغال افراد در چند شغل همزمان چه آثار اقتصادی به‌دنبال دارد؟ چندشغله‌ها علیه اقتصاد علی رغم وجود تعرفه‌های سنگین آمریکا، صادرات چین به این کشور در ماه گذشته میلادی رکورد زده است بارش‌های پاییزی چه تاثیراتی بر احوال انسان دارد؟ بهر لیلی چو مجنون ببار، ای بارون! «ابتکار» از حواشی پس از تصویب CFT گزارش می‌دهد حاشیه‌های دنباله‌دار یک لایحه «ابتکار» تغییرات فراخوان دوره ۳۶ و ۳۷ جشنواره ملی فیلم فجر را بررسی کرد اهدای سیمرغ مشترک ، قدغن مخالفت با FATF در تضاد با منافع کشور است دادستان تهران: ۴۵ نفر به اتهام دلالی ارز دستگیر شدند سرمربی تیم ملی فوتبال ایران: کمپ تیم ملی میراث من برای فوتبال ایران است