تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی

پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته و با در دست داشتن طرح نقشه راه در سفر فوری و کوتاه به عربستان - که به دستور دونالد ترامپ صورت گرفت - وارد ریاض شد و پس از دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان عازم ترکیه شد تا اردوغان را در جریان سناریوی مشترک خود با ریاض درباره قضیه جمال قاشقچی، بگذارد و پرونده این نویسنده و منتقد سرشناس عربستانی برای همیشه بسته شود.
به گزارش ایسنا، گفته می‌شود مایک پامپئو با خود طرح نقشه راهی دارد که به دستور دونالد ترامپ مامور مذاکره با مقامات سعودی شده است.سناریوی اول طرح آمریکایی‌ها این است که عربستان به ارتکاب این جنایت ازسوی کارمندان امنیتی سعودی و قتل غیرعمد او اعتراف کند و بگوید این اشتباه در جریان بازجویی از او صورت گرفته و آنها برای پوشاندن آثار جرم جسد او را سر به نیست کرده‌اند.
دومین سناریو این است که عربستان تدابیری در زمینه آزادی زندانیان سیاسی به خصوص فعالان جامعه مدنی و آزادی شاهزادگانی لحاظ کند که در هتل ریتز کارلتون بازداشت هستند.
سومین سناریو نیز که دشوارترین گزینه است، بررسی آینده ولیعهد جوان سعودی بن سلمان است چون سخت است که بعد از ماجراجویی‌هایی که او طی یک سال گذشته در دوره ولیعهدی‌اش داشته جامعه جهانی او را قبول کند زیرا وقتی او قدرت را به عنوان پادشاه به دست بگیرد، معلوم نیست نتیجه چه خواهد بود؟


در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، سعودی‌ها قصد دارند اذعان کنند که این قتل رخ داده است اما این مساله را که پادشاه یا ولیعهد دستور آن را صادر کرده باشند، تکذیب کنند؛ گرچه این امر با نظر کارشناسان و تحلیلگران درباره مطلع بودن حلقه داخلی پادشاهی عربستان از کشته شدن قاشقچی مغایرت دارد.
اردوغان: امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه معقول برسیم
ازسوی دیگر رئیس جمهوری ترکیه پیش از دیدار با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، هدف از انجام تحقیقات پیرامون ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، دستیابی به ادله و شواهد محکمه پسند است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت، تفتیش کنسولگری عربستان در اسلامبول ادامه خواهد داشت و در جریان تحقیقات از کنسولگری به دنبال خیلی چیزها از جمله مواد سمی و مواد دیگری که هدف دستکاری قرار گرفته و رنگ شده‌اند، هستیم.
وی به خبرنگاران گفت:‌ امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن به نتایج و نظری معقول در روند تحقیقات برسیم.
همچنین چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، مقامات این کشور تحقیقات خود را درباره ناپدید شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست گسترش داده و اقامتگاه کنسول عربستان سعودی و برخی از خودروها را مورد تفتیش قرار می‌دهند.
اواخر روز دوشنبه پلیس ترکیه وارد ساختمان کنسولگری عربستان در اسلامبول شد و این تفتیش به مدت 9 ساعت به طول انجامید.
این درحالی است که در چند روز گذشته اخباری مبنی بر رشوه 5 میلیارد دلاری بن سلمان به ترکیه منتشر شده که در صورت اعلام مختومه شدن پرونده قتل قاشقچی ازسوی دولت آنکارا، عربستان این مبلغ را در ترکیه سرمایه‌گذاری کند. برخی نیز معتقدند اظهارات اخیر اردوغان در زمینه پرونده قتل قاشقچی با هدف بالا بردن رقم رشوه ریاض به آنکارا صورت می‌گیرد و ملک سلمان باید بهای سنگینی بابت خیره سری‌های ولیعهد جوانش در منطقه بپردازد.
آسوشیتدپرس از کشف مدرکی دال بر قتل قاشقچی خبر داد
در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، پلیس ترکیه مدرکی دال بر کشته شدن جمال قاشقچی کشف کرده است.
یک مسئول ترکیه‌ای در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد که پلیس ترکیه مدرکی دال بر کشته شدن جمال قاشقچی در داخل کنسولگری عربستان پیدا کرده است.
شبکه خبری ان‌تی‌وی ترکیه نیز در خبر مشابهی از کشف مدرکی در جریان تفتیش کنسولگری ریاض در اسلامبول خبر داد که براساس آن، این خبرنگار سعودی به قتل رسیده است.
پیشتر یک منبع در دفتر دادستانی کل ترکیه اظهار داشت، تحقیقاتی که تیم بازپرسان ترکیه‌ای در داخل کنسولگری عربستان در اسلامبول انجام دادند آنها را به سرنخ‌ها و مدارک مهمی درباره قتل جمال قاشقچی در داخل ساختمان به‌رغم تلاش‌ها برای از بین بردن آثار آن رسانده است. در این راستا رویترز گزارش کرد، اقامتگاه کنسول عربستان در اسلامبول نیز مورد تفتیش قرار می‌گیرد.
سازمان ملل خواهان لغو مصونیت قضایی دیپلمات‌های سعودی مظنون در پرونده قاشقچی شد
ازسوی دیگر میچل باچله از عربستان و ترکیه خواست هر آنچه درباره ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال قاشقچی می‌دانند، فاش سازند و همچنین از عربستان خواست مصونیت قضایی مربوط به مقام‌ها و تاسیسات دیپلماتیکش را لغو کند.
میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای از دسترسی بازرسان به ساختمان کنسولگری عربستان به‌رغم تاخیری دو هفته‌ای استقبال کرد و از مقام‌های هر دو کشور خواست اطمینان حاصل کنند «هیچ مانع بیشتری بر سر راه یک تحقیقات شفاف، موثر، بی‌طرف، جامع و فوری درباره این اتفاق به وجود نیاید.»
باچله از هر دو کشور ترکیه و عربستان خواست تا هر آنچه درباره ناپدید شدن و قتل فراقانونی احتمالی قاشقچی می‌دانند، فاش سازند.
او تاکید کرد: با توجه به وجود مدارک روشن در خصوص وارد شدن قاشقچی به کنسولگری و اینکه از آن زمان به بعد او هرگز دیده نشد، این مسئولیت مقام‌های عربستان است که فاش کنند از آن نقطه به بعد چه اتفاقی برای او افتاده است.
باچله همچنین خاطرنشان کرد که آنچه مهم است، لغو فوری مصونیت قضایی مقام‌ها و تاسیسات است که بر مبنای کنوانسیون روابط کنسولی وین به اجرا درمی‌آیند.
او تاکید کرد: طبق قوانین بین‌المللی هم ناپدید شدن اجباری و هم وقوع قتل فراقانونی جرائمی جدی محسوب می‌شوند و نباید از مصونیت قضایی برای اختلال در تحقیقات درباره آنچه رخ داد و اینکه چه کسی مسئول آن بود، استفاده شود.
روپرت کولویل سخنگوی باچله گفت: ما امیدواریم که برداشته شدن مصونیت قضایی در این مورد قطعی باشد تا آن‌ها بتوانند در کنسولگری و اقامتگاه کنسول و همینطور در خودروهای نشان داده شده در تصاویر تلویزیونی تحقیقات انجام دهند.
خانواده قاشقچی خواهان تشکیل کمیته بین‌المللی تحقیقات درباره "مرگ" وی شدند
ازسوی دیگر خانواده جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما با نگرانی اخبار ضد و نقیض درباره سرنوشت جمال را پیگیری می‌کنیم. ما بسیار ناراحت هستیم و می‌خواهیم در این شرایط دردناک کنار یکدیگر باشیم. مسئولیت اخلاقی و قانونی ایجاب می‌کند که خواهان تشکیل کمیته بین‌المللی مستقل و بی‌طرف برای تحقیقات درخصوص مرگ وی باشیم.
در همین حال روزنامه لبنانی الدیار نوشت: فرزند جمال قاشقچی و مادرش تصمیم به ترک عربستان کرده‌اند. آنها با مراجعه به سفارت روسیه در ریاض و درخواست پناهندگی، مورد تعقیب نیروهای امنیتی سعودی قرار گرفتند و به گفته این روزنامه به محض نزدیک شدن نیروهای سعودی به سفارت روسیه با عکس العمل نگهبانان سفارت روبرو شدند و آماده شلیک به سمت نیروهای سعودی شدند.
الدیار می‌افزاید: پوتین دستور ارسال هواپیمای اختصاصی به ریاض به منظور انتقال فرزند جمال قاشقچی و مادرش به مسکو صادر کرده است و در صورت ممانعت ریاض از انتقال خانواده قاشقچی به مسکو، 50 سرباز روس موجود در هواپیما آماده درگیری هستند تا به هر صورت ممکن آنها را از ریاض خارج کنند.
سایر اخبار این روزنامه
حمله به سفارت اسرائیل در آنکارا با تراکتور! تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی رئیس جمهور در دیدار سفرای جدید 7 کشور: همه تلاش کنیم تا از برجام به خوبی صیانت شود عراق بار دیگر خواستار خروج آمریکا از خاک خود شد نخست وزیر دولت دست نشانده سعودی در یمن برکنار شد ایران از سفیر پاکستان خواستار شد دولت پاکستان بی‌درنگ برای آزادی نیروهای مرزی ایران و دستگیری تروریست‌ها اقدام کند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: نهادها و موسسات غیردولتی ملزم به ارائه صورت‌های مالی می‌شوند فلاحت پیشه در گفتگو با یورونیوز: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا به بسته پیشنهادی آنها بستگی دارد ضرورت پرهیز از بخل در کلام امام حسن علیه‌السلام نشانه‌های تبانی تاکید ایران و روسیه بر فراهم کردن حداکثر تسهیلات روادیدی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: حقوقهای زیر 3 میلیون مشمول دریافت بسته حمایتی هستند با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مشخص شد رئیس پلیس تهران خبر داد ممنوعیت خریدو فروش ارز در خیابان تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل قاشقچی