ترامپ: توضیح عربستان درباره مرگ قاشقچی قابل اعتماد است! حق السکوت بن سلمان به کاخ سفید نتیجه داد

اخبار جهان: رئیس جمهوری آمریکا گفته است که به توضیحات عربستان درباره قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی باور دارد و همچنین دستگیری 18 سعودی را نخستین گام خوب اعلام کرد. به گفته کارشناسان واکنش معنادار و در عین حال شگفت آور ترامپ به توضیحات عربستان نتیجه سفر پامپئو وزیر خارجه آمریکا به ریاض است و حق السکوتی که بن سلمان ولیعهد عربستان به حساب رئیس‌جمهور آمریکا واریز کرده است.
به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، عربستان روز جمعه اعلام کرد که جمال قاشقچی، روزنامه نگار مخالف دولت ریاض در کنسولگری عربستان در اسلامبول کشته شده و در این راستا 18 سعودی برای بررسی‌های بیشتر دستگیر شده و احمد عسیری، معاون مدیر اطلاعات عربستان از کار برکنار شده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به توضیحات عربستان در این باره اعتماد دارد یا خیر، گفت: اعتماد دارم. البته هنوز زود است ما هنوز بررسی‌ها و تحقیقات خود را کامل نکرده‌ایم. اما فکر می‌کنم که این یک گام نخست بسیار مهم است.
وی افزود: به نظر من تفسیر سعودی قابل اعتماد و مرگ قاشقچی غیرقابل قبول است.


ترامپ همچنین گفت که مذاکرات با مقام‌های سعودی ادامه می‌یابد و شامل برخی سوالات درباره یکسری رخدادهای منتهی به مرگ این روزنامه نگار می‌شود.
وی همچنین گفته که با کنگره درباره دستیابی به یک پاسخ درست همکاری می‌کند.
واکنش کاخ سفید به تایید کشته شدن قاشقچی
با اعلام تایید قتل قاشقچی توسط آل‌سعود، کاخ سفید در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با صدور بیانیه‌ای و "ابراز تاسف"، از بیانیه صادر شده ازسوی دولت عربستان درباره سرنوشت جمال قاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که " ما کماکان تحقیقات بین‌المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه‌های قانونی حمایت می‌کنیم."
با این حال، برخی از سناتورها و قانونگذاران آمریکایی در هر دو طرف تردید خود را درباره توضیح اعتراف سعودی برای ناپدید شدن قاشقچی اعلام کرده‌اند. همچنین برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تغییر در روابط آمریکا و رژیم سعودی شدند.
در مجلس نمایندگان آمریکا نیز هر دو قانونگذاران از دو حزب از ترامپ و دولت آمریکا خواستند تا موضعی قوی‌تر در قبال مرگ قاشقچی داشته باشد و از متحدانمان آمریکا خواسته شود تا به حقوق بشر احترام بگذارند.
احتمال نقش داماد ترامپ در قتل قاشقچی قوت گرفت
در همین حال نماینده دمکرات کنگره آمریکا اعلام کرد که ممکن است داماد دونالد ترامپ در پرونده ناپدید شدن و به دنبال آن قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی نقش داشته باشد.
" خواکین کاسترو " نماینده دمکرات کنگره آمریکا گفت که " جراد کوشنر " مشاور کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ با قرار دادن نام " جمال قاشقچی " در "لیست دشمنان" عربستان که به "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان ارائه شده بود، ممکن است پایه گذار قتل این روزنامه نگار و منتقد آل‌سعود باشد.
کاسترو در گفتگو با شبکه سی ان ان عنوان کرد که جراد کوشنر ممکن است با کمک گرفتن از امور اطلاعاتی آمریکا این فهرست را به بن سلمان داده باشد و ولیعهد عربستان نیز براساس آن لیست عمل کرده است. در این لیست نام جمال قاشقچی دیده می‌شود.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز روز جمعه به نقل از یک منبع نزدیک به کاخ سفید فاش کرد که «جراد کوشنر» داماد ترامپ از وی خواسته است، از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در موضوع پرونده ناپدیدشدن «جمال قاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه ریاض حمایت کند.
این نشریه به نقل از این منبع نزدیک به کاخ سفید افزود: کوشنر از ترامپ خواسته است که در کنار بن سلمان بایستد و حمایت وی را رها نکند.
کوشنر گفته است که همان گونه که ولیعهد سعودی پیشتر توانست از انتقادات به سلامت عبور کند، این بار نیز این توانایی را خواهد داشت.
اردوغان: پرونده قتل قاشقچی را نیمه کاره رها نمی‌کنیم
ازسوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به اعتراف به قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول ازسوی آل‌سعود گفت: "این کار را نیمه کاره رها نمی‌کنیم."
اردوغان همچنین گفت: "وظیفه خود را برای روشن شدن رویداد انجام می‌دهیم."
رسانه‌های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال قاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
واکنش دبیرکل سازمان ملل به مرگ قاشقچی
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌‌ای ضمن ابراز تاسف از تایید قتل قاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه قاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.
گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد که اطلاعیه عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه «جمال قاشقچی » روزنامه‌نگار منتقد «غیرمنطقی» است.
این مقام سازمان ملل گفت: «هیچ حکومتی نباید تفسیر عربستان سعودی درباره قتل قاشقچی و نیز اقدام آن برای انجام تحقیقات در این‌باره را تایید کند.»
وی تاکید کرد: «ما نیاز داریم تحقیقاتی معتبر و شفاف برای شناسایی قاتلان قاشقچی و مغز متفکر(این جنایت) صورت دهیم.»
مرکل: توضیح عربستان درمورد کشتن قاشقچی را نمی‌پذیریم
صدر اعظم آلمان گفت که کشورش توضیح عربستان درمورد کشتن جمال قاشقچی را نمی‌پذیرد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود که روز گذشته در نشست حزب اتحاد دموکرات مسیحی در شرق آلمان ایراد کرد، گفت: "رخدادهای خطرناکی" که درخصوص مساله جمال قاشقچی، خبرنگار سعودی وجود دارد، شاهدی بر این است که ارزش‌های دموکراسی در تمامی جهان در خطر است.
وی ادامه داد: این رخدادها هنوز مشخص نشده است و ما طبیعتاً خواهان توضیح درخصوص آنها هستیم.
اعتراف دیرهنگام عربستان به قتل قاشقچی
روز گذشته و پس از 20 روز از ناپدید شدن جمال قاشقچی، دادستان کل عربستان به قتل روزنامه نگار منتقد در کنسولگری این کشور در اسلامبول اعتراف کرد و در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچکترین اشاره‌ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهمترین آنها احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار کرد.
سعود بن عبد‌الله المعجب، دادستان کل عربستان صبح شنبه در یک سناریوی از پیش طراحی شده و در اولین اعتراف به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی مدعی شد، براساس تحقیقات اولیه جر و بحثی بین جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و کسانی که با او در حین حضورش در کنسولگری عربستان ملاقات داشتند درگرفت که به مشاجره و درگیری فیزیکی و نهایتا به مرگش منجر شد.
این خبرگزاری افزوده است، تحقیقات همچنان از افراد بازداشت شده که تعدادشان 18 تن هستند و همه تابعیت سعودی دارند، ادامه دارد.
به موجب این گزارش، تمام عوامل این پرونده مواخذه شده و به دستگاه قضا تحویل داده خواهند شد.
واکنش انگلیس، هلند و یونسکو به قتل قاشقچی
در این میان انگلیس تاکید کرد، پس از اعتراف ریاض به قتل جمال قاشقچی در داخل کنسولگری این کشور در اسلامبول، درحال بررسی اقدامات جدیدی در قبال این موضوع است. هلند و یونسکو نیز قتل این روزنامه‌نگار منتقد را محکوم کردند.
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی تاکید کرد، درحال بررسی بیانیه منتشر شده ازسوی ریاض است و اتخاذ اقدامات جدیدی را بررسی می‌کند.
در این بیانیه به نقل از جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس آمده است، قتل قاشقچی حادثه‌ای ترسناک بود که لازم است مسئولان آن را پیگیری کنند.
همچنین نخست‌وزیر هلند با حکوم کردن این قتل تاکید کرد، هنوز ابعاد بسیاری در پرونده قاشقچی مبهم هست.
مدیرکل یونسکو نیز قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی را به شدت محکوم کرد.
رئیس سابق ام‌آی6: بن سلمان مسئول قتل قاشقچی است
ازسوی دیگر رئیس سابق اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس تاکید کرد، قتل جمال قاشقچی به دستور افراد نزدیک به ولیعهد عربستان صورت گرفته و شواهد می‌گویند که او مسئول این قتل است.
جان ساورز،‌ رئیس سابق اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس (ام‌آی6) می‌گوید تمام شواهد حاکی از آن است که جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی به دستور فردی نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام شده است.
ساورز که از 1388 تا 1393 رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس بوده است، همچنین از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت قدرت‌بخشی به این ولیعهد جوان انتقاد کرد.
او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد: معتقدم که اگر او از مجوز دولت آمریکا برای انجام این رفتار اطمینان نداشت، دست به چنین کاری نمی‌زد. قتل قاشقچی نشان‌دهنده وضعیتی خطرناک است که در آن افرادی با حس مصونیت در روابطشان با ایالات متحده عمل می‌کنند.
دیلی میل: سعودی‌ها حمایت پارلمان انگلیس را خریده‌اند
عربستان صدها هزار پوند را روانه جیب اعضای مجلس انگلیس کرده است تا حمایت آن‌ها را به نفع حکومت سعودی بخرد.
روزنامه دیلی میل براساس داده‌هایی که به دست آورده، افشا کرده است که عربستان تنها طی دو سال، پولی را که صرف ریخت‌وپاش‌های لوکس اعضای مجلس انگلیس در هتل‌ها می‌کرده، سه برابر کرده است.
گفته می‌شود که 38 تن از اعضای مجلس انگلیس که طی پنج سال گذشته از امتیازات رایگان عربستان بهره‌مند شده‌اند، بخشی از طرح این کشور برای پاک‌ کردن وجهه بدنام عربستان بوده‌اند.
این مساله درحالی افشا شده است که عربستان با انتقادات شدید جوامع بین‌المللی بر سر کشته شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در اسلامبول مواجه است. مقامات بین‌المللی همچنین اقدامات عربستان در یمن را به شدت محکوم ‌کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد افزایش عرضه ارز وارداتی در روزهای آینده ترامپ: توضیح عربستان درباره مرگ قاشقچی قابل اعتماد است! حق السکوت بن سلمان به کاخ سفید نتیجه داد روزنامه‌های غربی و عربی: دروغ‌های عربستان درباره قتل قاشقجی باورکردنی نیست اعاده دو لایحه مرتبط با FATF به مجلس برای رفع ایرادات مجمع تشخیص، بدعتی در فرآیند قانونگزاری! مقر فرماندهی نیروهای اماراتی در یمن هدف قرار گرفت بولتون خواستار خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه شد افتتاح نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی تا ارتش برای اولین بار در کشور صورت گرفت دست یابی فولاد مبارکه به سطح زرین جایزه جهانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) رئیس جمهوری با استعفا آخوندی و شریعتمداری موافقت کرد جانی، مسئول رسیدگی به جنایت! عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: بنزین دونرخی در دستور کار نیست رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی خبر داد اسکان برترین‌های رویداد استارت‌آپی اسلامی قرآنی در مرکز رشد هنرهای قرآنی جلسه غیرعلنی امروز مجلس لغو شد سفیر ایران در روسیه: یکجانبه گرایی آمریکا کشورهای مستقل جهان را به هم نزدیکتر می‌کند ثبت درخواست 537 نمایشنامه برای حضور در جشنواره تئاتر فجر